• 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • افتتاح نمایشگاه مشترک خوشنویسی و تذهیب قرآن ایران و مالزی
  • 1
1111افتتاح نمایشگاه مشترک خوشنویسی و تذهیب قرآن ایران و مالزی1

افتتاح نمایشگاه مشترک خوشنویسی و تذهیب قرآن ایران و مالزی

عصر نمایشگاه: باحضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی نمایشگاه آثار خوشنویسی و تذهیب هنرمندان دو کشور در کوالالامپور گشایش یافت.

به گزارش  پایگاه خبری«عصرنمایشگاه » به نقل از فارس ، نمایشگاه آثار خوشنویسی و تذهیب قرآن کریم هنرمندان ایران و مالزی با حضور مسئولان دو کشور در کوالالامپور گشایش یافت.

این نمایشگاه که تا روز شنبه در گالری «وایت باکس» مجموعه «پابلیکا سولاریس» شهر کوالالامپور برپا خواهد بود توسط «مرضیه افخم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و «علی‌محمد سابقی» رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از اساتید و دانشجویان و علاقه‌مندان ایرانی و مالزیایی به هنر خوشنویسی، در کوالالامپور گشایش یافت.

در آیین برپایی این نمایشگاه ده‌ها نفر از هنرمندان ایرانی و مالزیایی و علاقه‌مندان دو کشور به رشته نقاشی و خطاطی و هنر تذهیب شرکت داشتند.

هنرمندان ایران و مالزی در کاری مشترک به مناسبت ماه مبارک رمضان و در «جشنواره مشترک قرآنی؛ خوشنویسی اسلامی هنرمندان ایران و مالزی»، خوشنویسی، کتابت و تذهیب سوره یاسین را آغاز کرده بودند، محصول کار مشترک خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادند که مورد تحسین بازدیدکنندگان قرار گرفت.

در این نمایشگاه که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور برپا شده است، آقایان «محمدعلی قربانی» استاد مسلم خوشنویسی با 18 اثر از آیات قرآنی و اسلامی در قالب خط نستعلیق، نسخ و خط نقاشی؛ «محمد طریقتی» با 16 نگارگری شامل تذهیب، گل مرغ، مینیاتور و تشعیر و «ناصر طاووسی» با 15 اثر از آیات قرآنی در قالب نسخ، خط رقاع، خط محقق و خط نستعلیق هنرمندان اعزامی از ایران بودند که آثار خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

همچنین آقایان «امیر حسین ذکرگو» با 6 اثر خوشنویسی به سبک‌های کوفی، نستعلیق و ثلث با رویکرد مدرن بصورت نقاشی خط؛ «فتح الله مرزبان» با پنج اثر ترکیب مواد (Mixed Media)؛ «حجت‌الله رنجبر» با پنج اثر نقاشی خط در موضوعات انتزاعی؛ خانم «ندا ذوقی» با سه اثر تشعیر، تذهیب و گل مرغ که از هنرهای تزئینی وابسته به خوشنویسی هستند و خانم «آناهیتا غضنفری» نیز با دو اثر، هنرمندان ایرانی مقیم مالزی بودند که آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی طی سخنانی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه اعلام کرد این نخستین نمایشگاهی است که در آن هنرمندان ایرانی مقیم مالزی به همراه هنرمندان مقیم ایران و هنرمندان مالایی آثار خود را به صورت مشترک در معرض دید عموم قرار دادند.

این نمایشگاه که در فضایی بیش از 450 متر مربعی برگزار شده است تا روز شنبه 2 تیرماه میزبان علاقمندان به این هنر خواهد بود.

این نمایشگاه آخرین ایستگاه «جشنواره مشترک قرآنی فرهنگ و هنر: خوشنویسی اسلامی هنرمندان ایران و مالزی» است که از روز چهارشنبه 24 خرداد‌ماه آغاز به کار کرده است.

 

در این جشنواره طی روزهای گذشته علاقه‌مندان به هنر خطاطی در نشستی یک روزه از سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی این رشته از هنر اسلامی بهره برده و اساتید و کارشناسان ایران و مالزی در بخش خوشنویسی به تبادل تجربیات و دستاوردهای خود پرداختند.

برگزاری کارگاه آموزشی خط نستعلیق، خط نقاشی و نگارگری ایرانی از دیگر برنامه‌های این جشنواره فرهنگ و هنر ایران و مالزی بود که با استقبال بسیار زیاد هنرجویان رشته خوشنویسی قرار گرفت.

در برنامه کارگاه خوشنویسی، آقای محمد‌علی قربانی، از اساتید خوشنویسی ایران در یک جلسه به معرفی خط نستعلیق و در جلسه‌ای دیگر، خانم ندا ذوقی و محمد طریقتی از هنرمندان نگارگری ایرانی به معرفی هنر تذهیب و حجت رنجبر به معرفی تکنیک‌های خط نقاشی ایرانی به هنرآموزان مالایی پرداختند.

Copyright © 2016 - AsreNamayeshgah by Daustany