• ریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتاب
  • ریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتاب
  • ریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتاب
  • ریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتاب
  • ریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتاب
  • ریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتاب
ریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتابریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتابریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتابریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتابریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتابریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتاب
معرفی یک مرکز نمایشگاهی استاندارد؛

ریمینی؛ خواهرخوانده شهرآفتاب

عصر نمایشگاه- امروز مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهرآفتاب یک برنامه بلندمدت در صنعت نمایشگاهی ایران به شمار می آید، البته به برنامه ریزی و تدوین رویدادها و شاخص های زیرساخت نمایشگاهی نیاز دارد تا به جایگاه اصلی خود برسد.

به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»، در این شماره خواهرخوانده بزرگتر شهرآفتاب، مرکز نمایشگاه های بین المللی ریمینی در ایتالیا با قدمتی 18 ساله را به عنوان یک نمونه موفق نمایشگاهی مورد تحلیل قرار داده ایم. بدون شک، دستیابی به استانداردهای مطلوب بین المللی، نخستین گام برای تبدیل شدن به یک مجموعه نمایشگاهی مدرن است و شهرآفتاب این ظرفیت را دارد که به یکی از بهترین سایت های نمایشگاهی ایران مبدل شود. در این نوشتار، اطلاعات بیشتری درباره مرکز نمایشگاه های بین المللی شهرآفتاب و جزئیات دقیق تری از نمایشگاه ریمینی ارائه می کنیم.

ریمینی تجربه ای در دو دهه فعالیت نمایشگاهی ایتالیا
مرکز نمایشگاهی ریمینی توسط  استودیو GMP‌ هامبورگ طراحی و در سال 2001 افتتاح شد. از دیگر پروژه‌های این استودیو بزرگ آلمانی می‌توان به ورزشگاه المپیک برلین، شهر جدید لین‌گانگ در چین، فرودگاه فرانکفورت آلمان، استادیوم شهر دوربان در آفریقای جنوبی، مرکز نمایشگاهی لایپزیک آلمان و مرکز نمایشگاهی شنزن چین اشاره کرد. مرکز نمایشگاهی ریمینی در انتهای شمالی شهر ریمینی قرار دارد. ریمینی مرکز استان ریمینی و شهری ساحلی است با جمعیت 142 هزار نفر  که  در 340 کیلومتری شهر رم پایتخت ایتالیا و در منطقه امیلیا- رومانیا قرار دارد.  نمایشگاه ریمینی با شبکه‌ای از همکاران جهانی که دارد، همواره در بازارهای مهم جهان فعال بوده است و یکی از پیشروترین مراکز نمایشگاهی ایتالیاست که نمایشگاه‌های بین‌المللی، جلسات، کنفرانس‌ها و رویدادهای B2B  بین‌المللی را میزبانی می‌کند.  این مرکز نمایشگاهی در انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایتالیا (AEFI)، انجمن مراکز نمایشگاهی بزرگ اروپا(EMECA)  و اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی (Ufi) عضویت دارد.
در مرکز نمایشگاه ریمینی 41 نمایشگاه سالانه و دوسالانه برگزار می‌شود که 11نمایشگاه آن بین‌المللی است و بیشتر این نمایشگاه‌ها مستقیما توسط این مرکز نمایشگاهی برگزار و سازماندهی می‌شوند. این نمایشگاه‌ها در زمینه صنایع مهمی همچون سلامتی و پزشکی، مواد غذایی و آشامیدنی، فناوری، سرگرمی، گردشگری و حمل‌و‌نقل برگزار می‌شوند. از شاخص‌ترین نمایشگاه‌هایی که در این مرکز نمایشگاهی برگزار می‌شود، می‌توان به نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و بستنی (sigep)‌، نمایشگاه Expodental در حوزه دندانپزشکی و دندانسازی، نمایشگاه محصولات غذایی فاقد گلوتن (Gluten Free Expo) و نمایشگاه سلامتی و ورزش (Rimini Wellness)‌ اشاره کرد.
این مرکز نمایشگاهی در زمینی به مساحت بیش از 460 هزار متر مربع که 160 هزار متر مربع آن دارای منظره است، واقع شده و دارای 109 هزار متر مربع  فضای ناخالص نمایشگاهی، 60 هزار متر مربع فضای خدماتی، 16 سالن که همگی در طبقه همکف هستند، تهویه مطبوع‌، 20 اتاق کنفرانس، یک مرکز تجاری، 3 سالن مختص مطبوعات، 2 رستوران، 3‌غذاخوری، 10 مرکز تهیه مواد غذایی و فضای پارکینگ با ظرفیت 11 هزار خودرو است.16 سالن این مرکز نمایشگاهی همگی دارای تهویه مطبوع، تماما مجهز به فیبر نوری، سالن‌هایی بدون ستون و (با سقف‌های یکپارچه با روکش چوبی) با 60 متر عرض و 22متر ارتفاع  و 96 متر طول هستند که همه آنها به یکدیگر متصلند و به بازدیدکننده اطمینان می‌دهند که همواره در زیر یک سقف حضور دارد.
در محوطه مدور راهروی مرکزی سایت نمایشگاهی ریمینی سقف گنبدی‌شکل چوبی با ارتفاع 20 متر وجود دارد که بیشتر سرویس‌هایی که به غرفه‌داران و بازدیدکنندگان ارائه می‌شود، در این راهرو مستقر هستند. از جمله اتاق‌های  کنفرانس، مرکز تجاری و اتاق مطبوعات در این راهرو قرار دارد.
استانداردهای محیط زیست و توسعه پایدار
Rimini Fiera دارای گواهینامه زیست محیطی UNI EN ISO 14001: 2004 است.
این مرکز نمایشگاهی با سیاست‌های حفظ و حمایت از محیط زیست و فضاهای سبز مدیریت می‌شود و دارای 160 هزار متر مربع فضای سبز، 1500اصله درخت و بوته و 30 هزار متر مربع چمن است. نورپردازی عمدتا طبیعی است و برای روشنایی به طور عمده از تکنولوژی LED استفاده می‌شود. آب‌های استفاده شده در مجموعه تماما بازیافت می‌شود و آب‌های به دست آمده از تخلیه فواره‌ها و استخرهای محل برگزاری دوباره برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.
اتاق‌های کنفرانس و مطبوعات
این مرکز نمایشگاهی دارای 24 اتاق کنفرانس مدولار از ظرفیت 20 تا 730 نفر است. این اتاق‌ها به پیشرفته‌ترین تجهیزات مدرن شامل امکانات ویدئو‌کنفرانس و سیستم‌های ترجمه همزمان مجهز هستند. این اتاق‌ها در راهرو مرکزی و در راستای منتهی‌الیه شرقی و غربی محل برگزاری قرار دارند. این مرکز نمایشگاهی همچنین دارای 3 اتاق مطبوعات مجهز به تمام امکانات لازم برای پاسخ به نیاز رسانه‌هاست.
خدمات رستوران و پذیرایی
در راهرو مرکزی 2 رستوران VIP هر یک با ظرفیت 150 نفر و یک رستوران سلف سرویس با ظرفیت 500 نفر قرار دارد. همچنین چند رستوران سلف سرویس دیگر در انتهای شرقی و غربی مرکز نمایشگاهی قرار دارد و چندین فست فود و فروشگاه‌های بستنی و آشامیدنی در راستای سالن‌ها به بازدیدکنندگان و غرفه‌داران خدمات ارائه می‌کنند.
حمل و نقل
مرکز نمایشگاهی ریمینی دارای 3 ورودی جداگانه (جنوب، شرق و غرب) است که همه نوع خدمات را به بازدیدکنندگان و غرفه‌داران ارائه می‌کنند و متصل به شبکه اتوبوسرانی شهری هستند که امکان برگزاری چند نمایشگاه را به طور همزمان فراهم می‌کند. وجود ایستگاه قطار درون‌شهری در محوطه نمایشگاه و منطقه فرود هلیکوپتر با قابلیت رزرو تاکسی هوایی از ویژگی‌های خاص این  مرکز نمایشگاهی است.
ایستگاه  قطار درون‌شهری در 50 متری از ورودی اصلی مرکز نمایشگاه قرار دارد و در ایام برگزاری نمایشگاه، هر روز 15‌قطار در آن توقف می‌کند و امکان تهیه بلیت به صورت اتوماتیک در نمایشگاه برای آن وجود دارد.
ترمینال اتوبوسرانی در مقابل ورودی جنوبی قرار دارد که اتوبوس‌های درون‌شهری طبق برنامه‌ریزی حرکت می‌کنند و سرویس‌های منظمی نیز به فرودگاه‌ها و هتل‌ها وجود دارد.
این نمایشگاه در 11 کیلومتری فرودگاه بین‌المللی شهر ریمینی که به نام کارگردان بزرگ سینما، فدریکو فلینی نامگذاری شده، قرار دارد که دسترسی به این نمایشگاه را تسهیل می‌کند.
هتل‌ها و خدمات اقامتی
هتل‌های متعددی در نزدیکی این مرکز نمایشگاهی قرار دارند که به مسافرانی که با هدف حضور در نمایشگاه در این شهر اقامت دارند، سرویس‌های با کیفیت جهانی ارائه می‌کنند. همچنین این مرکز نمایشگاهی هتل‌های طرف قرارداد خود را در وب‌سایت خود معرفی می‌کند.
سرویس‌های ویژه معلولان
مرکز نمایشگاهی ریمینی جهت تسهیل دسترسی و استفاده آسان و بدون دردسر معلولان جسمی و حرکتی از مرکز نمایشگاهی خدمات ویژه‌ای ارائه می‌کند از جمله:
• فضای پارکینگ اختصاصی
• تجهیز ورودی‌ها به سطوح شیبدار
•  در‌های کشویی
• سالن‌های همسطح و متصل به هم
• غذاخوری‌های سرپوشیده با امکان حرکت و فضای کافی
• سرویس‌های بهداشتی با تجهیزات مناسب
• اتاق‌های کنفرانس در طبقه اول و قابل دسترسی با آسانسور
• امکان دسترسی به ایستگاه راه آهن با آسانسور
• همچنین وجود صندلی‌های چرخدار در نزدیکی ورودی جنوبی
این مرکز نمایشگاهی خدمات مختلفی را به غرفه‌داران و برگزارکنندگان نیز ارائه می‌کند. مجموعه‌ای از خدمات نوآورانه که حضور موثر، آسان و مقرون‌به‌صرفه در این نمایشگاه را تضمین می‌کند. خدماتی که توسط این مرکز نمایشگاهی به غرفه‌داران ارائه می‌شود، عبارتند از:
- امکان بررسی آرشیو اطلاعاتی بازدیدکنندگان مرکز نمایشگاهی در مورد نمایشگاه‌های مورد نظر
- امکان به‌روزرسانی مستقیم اطلاعات شرکت‌ها در دیتابیس نمایشگاه
- امکان بررسی و مشاهده پروسه‌ها و برنامه‌های شرکت‌ها به صورت آنلاین
- امکان رزرو آنلاین خدمات فنی و تبلیغاتی
- صدور مجوزهای بهداشتی
- تامین برق اضافی در صورت نیاز
- تامین آب و امکانات لوله‌کشی و لوازم لوله‌کشی
– تامین هوای فشرده در صورت نیاز شرکت‌ها
- امکان اتصال تلفنی وسرویس تلفن lan
– تامین گل‌ها و گیاهان تزیینی
- امکانات بسته‌بندی و حمل کالا
- خدمات حمل‌و‌نقل و ترخیص سریع کالا
- اجاره مبلمان و لوازم پذیرایی
- نظارت در طول ساخت‌وساز غرفه‌ها
- بیمه تکمیلی
- خدمات نظافتی
- استخدام مترجم
– سرویس‌های پذیرایی و راهنمایی
- سرویس‌های صوتی و تصویری
– رزرو پارکینگ و اجاره اتومبیل
- اتصال به اینترنت wifi  پرسرعت
– امکان تبلیغات در کاتالوگ نمایشگاه‌ها، تبلیغات داخلی در سالن‌های نمایشگاه
- تبلیغات در فضای باز نمایشگاه
– امکان ارسال دعوتنامه برای مشتریان
- خدمات عکاسی دیجیتال
– سرویس‌های مطبوعاتی و رزرو اتاق‌های کنفرانس و ارائه اطلاعات در مورد آژانس‌های تبلیغاتی (گرافیک، تبلیغات، روابط رسانه‌ای) در منطقه ریمینی.
همچنین خدماتی که توسط مرکز نمایشگاهی ریمینی به برگزارکنندگان ارائه می‌شود، عبارتند از:
- ارائه مشاوره در مدیریت و بهره‌برداری از فضای نمایشگاه
–  ارائه نقشه کلی نمایشگاه در فرمت dwg
- سیستم شمارش بلیت
- طراحی کانترهای بلیت ویژه هر نمایشگاه
- ارائه انواع مختلفی از امکانات پذیرش و کنترل دسترسی
- ارائه راهنمای خدمات برای غرفه‌داران
- تامین خدمات خاص برای هر نمایشگاه
- انجام تمام آزمایش‌های مربوط به ایمنی در نمایشگاه
- طراحی فضای مناسب هر نمایشگاه و امکان ساخت فضاهای ویژه
- خدمات تهویه مطبوع خاص و ویژه هر نمایشگاه
- امکان ایجاد سازه‌های فضایی
- سرویس‌های برق، آب و منابع هوای فشرده ویژه هر نمایشگاه
– اینترنت Wi-Fi پرسرعت
- تلویزیون اینترنتی
- مدیریت مشکلات حقوقی
- گزارش‌های مالی و مالیاتی
– گزارش آمار ترافیک
- بیمه اجباری و تکمیلی
- نظارت شبانه‌روزی
- بارگیری و ترخیص کالا و خدمات بسته‌بندی و انبار کالا
- انتقال کالا به مرکز نمایشگاه
- خدمات حمل‌و‌‌نقل کالا در مرکز نمایشگاه
- خدمات نظافتی
- طراحی و اجاره نقاط تبلیغاتی در مرکز نمایشگاه و خدمات عکاسی. 
شهرآفتاب، گامی برای صنعت نمایشگاهی
مطالعات پیرامون تدوین طرح جامع نمایشگاه های بین المللی شهرآفتاب از سال 87 تا 81 به طول انجامید. با توجه به اهمیت طرح و اهتمام ویژه شهرداری تهران به برپایی مجموعه نمایشگاهی، در سال 84 یکصد و سی و هشت هکتار از اراضی شهرآفتاب به منظور احداث نمایشگاه بین المللی خریداری شد و در همان سال، سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران از سوی شورای شهر به عنوان متولی اصلی انجام مطالعات و اجرای طرح انتخاب شد.
انجام مطالعات طرح نمایشگاه توسط متخصصین داخلی و خارجی و نیز تصویب طرح نمایشگاه بین المللی جدید توسط شورای اسلامی شهر تهران در سال 85 انجام شد و در همان سال کلنگ احداث نمایشگاه شهرآفتاب با حضور رئیس شورای شهر، شهرداری و تولیت محترم آستان مطهر حضرت امام خمینی (ره) زده شد. بعد از آن دیوارکشی، توپوگرافی و جانمایی زمین و همچنین توافق با شرکت راه آهن شهری تهران و حومه برای ساخت ایستگاه مترو انجام شد و توافقات لازم با شرکت برق منطقه ای جهت تامین برق نمایشگاه و راه اندازی پست 254مگاواتی با قابلیت ارتقاء 40 مگاوات انجام و یک نیروگاه حرارتی (chp) به مقیاس کوچک با ظرفیت 14 مگاوات احداث شد و نهایتا در سال 90 عملیات اجرای فاز نخست نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب به مساحت 120 هزار متر مربع شامل یک سالن سه قلو، سالن ملل، ساختمان های جنبی و ساختمان های اداری و سمینارها، میدان مرکزی و چهار باغ، موتورخانه ها و راه های ارتباطی آغاز شد.
مجموعه نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب متشکل از چهار بخش اصلی یعنی مرکز تجارت جهانی، مرکز اقامتی و بخش خدمات و پشتیبانی است که بهره مند از استانداردهای بین المللی می باشد و با تکمیل ساخت آن، بزرگترین مجموعه نمایشگاهی خاورمیانه راه اندازی خواهد شد. مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل می‌شود: نمایشگاه مشتمل بر پانزده سالن نمایشگاهی، سالن همایش و اتاق‌های کنفرانس، فضاهای مراسم نمایشگاهی، ساختمان های خدمات جنبی، ساختمان اداری، ساختمان‌های خدماتی تاسیساتی، گمرک و انبار است.

پس از تکمیل مراحل ساخت، مرکز نمایشگاهی در حدود 120 هزار مترمربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی و 30 هزار متر مربع فضای باز نمایشگاهی خواهد داشت. پارکینگ‌های طبقاتی با مساحت حدود 180 هزار متر مربع در فاز دوم ساخته خواهد شد. لازم به ذکر است، فاز اول شامل ساخت سالن بزرگ سه قلو بوده است که اکنون به طور کامل به بهره برداری رسیده و در آن نمایشگاه برگزار می شود.
سالن ملل سالن توزیع کننده جمعیت به سالن های نمایشگاهی است. طراحی این سالن الهام گرفته از سالن صد ستون اجتماعات تخت جمشید است و ستون هایی با ارتفاع 16 متر و دارای زیربنای ساختمانی به مساحت 9 هزار متر مربع و ارتفاع 24 متر در دو طبقه است. بخش نمایشگاه های روباز نیز به مساحت تقریبی 32 هزار مترمربع شامل فضایی باز (چادر) است که در برخی از نمایشگاه‌ها کاربرد دارد. پارکینگ های هم سطح و طبقاتی پیش بینی شده با ظرفیت 7500 اتومبیل نیاز بازدیدکنندگان برای پارک اتومبیل را به صورت کامل برطرف می سازد و در سه طرف این مجموعه ورودی و خروجی در نظر گرفته شده تا از تراکم بار ترافیکی در یک مسیر جلوگیری شود. در این بین70 هکتار فضای سبز در مجموعه نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب ایجاد شده است که از این حیث مجموعه نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب یکی از سبزترین نمایشگاه های بین المللی در سطح جهان است و مسجدی نیز در بخش جنوبی محور چهارباغ احداث می شود.
گام دوم اجرایی در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب شامل 2 سالن نمایشگاهی دوقلو به مساحت حدود 37 هزار متر مربع به همراه 2 ساختمان خدمات جنبی به مساحت 6،700 متر مربع (موتورخانه و ساختمان های تاسیساتی و رواق های اطراف سالن ها) است و در گام سوم اجرایی که شامل 2 سالن نمایشگاهی دوقلو در شرق و غرب سالن سه قلو به مساحت حدود 37،000 متر مربع به همراه ساختمان ها و فضاهای تاسیساتی .
در مرحله اجرایی مجموعاً حدود 120 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی ساخته می‌شود .
در مرحله دوم 4 سالن نمایشگاهی 50 متری با مساحت حدود 32،000 متر مربع و 6 پارکینگ طبقاتی به ظرفیت حدود 4،600 واحد سواری به مجموعه نمایشگاه اضافه خواهد شد .همچنین در این مرحله ساختمان مسجد و ساختمان‌های تجاری اطراف مسجد با پارکینگ اختصاصی به اضافه 2 مرکز تجاری با پارکینگ اختصاصی، 2 هتل پنج ستاره و یک هتل آپارتمان پیش بینی شده است .
مراکز تجاری نمایشگاه هم شامل ساختمان تجارت 1 و 2 با زیربنای حدود 76 هزار متر مربع و در بخش جنوبی سایت پیش بینی شده است که دارای فضای نمایشگاه‌های تجاری، مدیریت خدمات تجاری، نمایندگی‌ها و دفاتر بازرگانی و پارکینگ‌های اختصاصی است که به عنوان نمایشگاه دائمی برخی از برگزارکنندگان (برندهای مشهور) و مکانی برای سازماندهی و پاسخگویی پس از هر نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
مراکز اقامتی نیز با مساحت تقریبی 160 هزار متر مربع شامل دو هتل پنج ستاره و یک هتل آپارتمان با امکانات و فضاهای جانبی مناسب است که محل اسکان برگزارکنندگان نمایشگاه و بازدیدکنندگان خواهد بود.
بخش‌های خدماتی و پشتیبانی نمایشگاه که شامل ساختمان ورودی اداری و سیمنار با متراژ حدود 38هزار متر مربع، ساختمان همایش به مساحت تقریبی 22هزار متر مربع، ساختمان‎های خدمات جنبی به مساحت 21 هزار متر مربع، ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی، ساختمان‌های خدماتی و تاسیساتی به متراژ 42 هزار متر مربع می‌باشد.

Copyright © 2016 - AsreNamayeshgah by Daustany