با ۱۰۰ قطعه از آثار به جای مانده از هنر و تمدن قوم مانا ؛

نمایش آثار هنر و تمدن قوم «مانا» در موزه ایران باستان

عصر نمایشگاه- ۱۰۰ قطعه از آثار به جای مانده از هنر و تمدن قوم مانا که نزدیک به ۲۷۰۰ سال پیش در شمال غربی ایران امروز زندگی می کرد تا پایان آبان ماه در موزه ایران باستان به نمایش در می آید.

نمایش آثار هنر و تمدن قوم «مانا» در موزه ایران باستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، ماناها قومی ایرانی بودند که از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن ششم قبل از میلاد بر جلگه جنوبی دریاچه ارومیه حکومت می کرده اند.
    مدیر موزه ملی گفت: ما در موزه ملی ایران متشکل از موزه های ایران باستان و موزه اسلامی تلاش می کنیم تا آثار دوره های تمدنی کمتر شناخته شده را به مردم معرفی کنیم.
    جبرئیل نوکنده افزود: نمایشگاه ماناها که از هفتم شهریور ماه در موزه ایران باستان آغاز شده است به تمدن فرهنگی ماناها که در حوالی دریاچه ارومیه از قرن نهم تا ششم پیش از میلاد حضور داشته و یک فرهنگ پیش از مادی محسوب می شوند، می پردازد.
    وی ادامه داد: این نمایشگاه تا 28 آبان دایر و قرار است چون فرهنگ مانا بیشتر به غرب کشور به ویژه در استان های کردستان و آذربایجان غربی تعلق دارد ، در دهه فجر این نمایشگاه در استان کردستان برگزار شود و در کنار آن کارشناسان ، درباره ماناها به طور تخصصی سخنرانی کنند.
    نوکنده گفت: در 16 شهریور تاثیر فرهنگ و هنر ماناها بر ایران درحاشیه این نمایشگاه، با حضور کارشناسان بررسی شد و در ماه های آتی هم پژوهشگرانی که در این حوزه کار کرده اند سخنرانی خواهند داشت.
    وی تاکید کرد : مجموعا در این نمایشگاه تقریبا 100 اثر از محوطه های زیویه، بوکان ربط و بیجار به نمایش گذاشته شده است که آثار زرین جزء موارد به نمایش گذاشته شده نیستند.
    مدیر موزه ملی تاکید کرد: آثار این نمایشگاه، شامل سفال، آجرهای لعابدار، آثار مفرغی، عاج، استخوان هستند .
    نوکنده یادآور شد: ماناها بر روی تمدن ایرانی به خصوص در شکل گیری امپراتوری هخامنشی و پادشاهی مادها تاثیر بسزایی داشته اند و تمدن و هنر هخامنشی و مادها ریشه درفرهنگ گذشته خود در عصر ماناها دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت