تجزیه و تحلیل رویداد

عصر نمایشگاه- امروزه، بیشتر از همیشه می‌توان در صنعت رویداد، داده‌ها را جمع‌آوری کرد و از آنها به عنوان مبنای علمی درباره بازدیدکنندگان، غرفه‌داران و اسپانسرها استفاده کرد. اما آیا اطلاعات صحیح را به دست می‌آورید؟ آیا توان سازمانی شما برای اندازه‌گیری، تحلیل و تعبیر داده‌های مختلف کافی است؟ آیا ارزش این اطلاعات را کشف و آنها را به دیدگاه‌هایی تبدیل می‌کنید که حداکثر بهره را از رویداد به دست دهد؟

تجزیه و تحلیل رویداد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، طی چند سال گذشته عبارت جدیدی مطرح شده است: «کلان داده». اما درباره  اینکه کلان داده واقعا چیست، سوء تعبیرهایی وجود دارد. بیشتر مواقع تعریف آزادی از آن می‌شود که روشن و شفاف نیست. در حقیقت برخی آن را یک چوب جادویی می‌دانند که همه مشکلات اطلاعاتی را درمان می‌کند. در مراکزی مانند Exhibit Surveys که با حجم بالای داده  سر و کار دارند، هنوز هم بررسی داده‌ها یک چالش است و «کلان داده» در معنای حقیقی خود، برای همه سازمان‌ها و صنایع به کار نمی‌رود. به علت افزایش سرعت محاسبات طی دهه گذشته، به مجموعه  داده‌هایی می‌رسیم که می‌توان به 3 روش آنها را مشخص کرد.
    اول، مجموعه داده‌هایی که اکنون در حجم بالایی وجود دارند. این مجموعه داده از مگابایت یا میلیون‌ها بخش اطلاعاتی یا میلیاردها بخش اطلاعات در گیگابایت تشکیل شده‌اند. اما تصور کنید که اکنون پتا بایت یا کوادریلیون (برابر است با ‎ 1015‌) بخش اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود. دوم، این مجموعه داده  مفهوم سرعت را دربر‌دارد و جریان مستمر داده را می‌رساند که با به‌روز‌رسانی منظم، در زمان واقعی جمع‌آوری می‌شود. سوم، این مجموعه داده دارای تنوع  هستند. آنها از چندین منبع و در چندین فرمت ساخته شده‌اند. این مجموعه شامل داده‌هایی است که هم ساختار دارند، مانند بانک اطلاعات ثبت‌نام و نظرسنجی‌ها و هم بدون ساختار هستند، مانند داده‌هایی که در اظهار‌نظر رسانه‌های اجتماعی تولید می‌شود.
    نمونه‌هایی از این دست سازمان‌ها که داده‌ها را جمع‌آوری و پردازش می‌کند و این سه خصیصه را در داده‌های خود دارند، عبارتند از: مراکز داده‌های گوگل، سایت خرید آمازون و آژانس امنیت ملی (NSA)‌. الزامات محاسباتی استاندارد مانند تعداد پاسخ‌دهندگان و فرمت داده‌های ساختاری چندان مهم نیستند. در نتیجه نرم‌افزارها و مهارت‌های افرادی که کلان داده  را کنترل می‌کنند با ابزارها و مهارت‌های لازم برای پروژه‌های تحلیلی استاندارد متفاوت است. پروژه‌های کلان داده به برنامه‌ریزان و متخصصان کامپیوتر نیاز دارد، در حالی که پروژه‌های تحلیلی مستلزم افرادی است که در جامعه‌شناسی، روانشناسی و هوش تجاری تبحر دارند و می‌دانند که چگونه از ابزارهای آماری و بانک اطلاعاتی استفاده کنند.
    مجموعه داده‌هایی که امروزه در دسترس رویدادها قرار دارد
    بحث بر سر این است که نمایشگاه‌ها و سایر محیط‌های رویداد زنده فاقد آن مقدار مجموعه داده-به لحاظ حجم و سرعت- هستند که بتوان آن را در مقوله کلان داده قرار داد. حتی شرکت‌های بزرگ‌تری که دامنه وسیعی از رویدادها را برگزار می‌کنند واقعا مجموعه داده‌ای ندارند که با این سه معیار مطابقت داشته باشد.
    اما ضمن اینکه صنعت نمایشگاه کلان داده واقعی را در دسترس ندارند،  آنچه که صنعت نمایشگاهی اکنون دارد باز هم بسیار بهتر و بیشتر از قبل است و این داده‌ها می‌توانند در  تصمیم‌گیری و تشخیص فرصت‌های جدید تحولی ایجاد کنند. بیایید به بررسی تغییراتی بپردازیم که در منابع سنتی داده‌های نمایشگاهی طی 15 تا 20 سال گذشته رخ داده است. برای شروع، کیفیت داده‌های ثبت‌نامی به‌شدت طی این مدت بهبود داشته‌اند. آنچه که روزی به شکل تصادفی با فرم‌های کاغذی جمع‌آوری می‌شد و توسط کارکنان موقت در محل وارد می‌شد، امروز با عملیات پیش‌ثبت‌نام اینترنتی و تایید الکترونیکی در نمایشگاه جایگزین شده و اطلاعات مشارکت‌کننده نمایشگاه و مشخصات جمعیت‌شناسی بازدیدکنندگان با صحت بیشتری تامین می‌شود. داده‌های فروش نیز به‌شدت تغییر کرده‌اند. آنچه که روزی به طور کامل با چاپ نوار کاغذی انجام می‌شد و این کاغذ‌ها باید توسط هر غرفه‌دار شمرده و به صورت دستی وارد می‌شد، اکنون به طور کامل به صورت الکترونیکی جمع‌آوری می‌شود و می‌تواند در مقیاس گسترده‌ای بررسی شود. حتی نظرسنجی‌های تحقیقاتی که در نمایشگاه‌ها انجام می‌شوند با ابزارهای آنلاین تغییر کرده‌اند. قبل از اینکه ابزارهای جمع‌آوری داده آنلاین مطرح شوند، نظرسنجی‌ها داده‌ها را‌، در نمونه‌های نسبتا کوچک‌، به دست می‌دادند؛ زیرا هزینه پست و تماس تلفنی با مردم بالا بود. امروزه می‌توان از طریق ایمیل با  نمونه‌های بسیار بزرگ‌تری در تماس بود و تعداد بالای پاسخ‌دهندگان این امکان را فراهم می‌سازد که تحلیل‌های عمیق‌تری صورت بگیرد و مثلا بر اساس  بخش‌های مختلف مخاطب، نتایج را بررسی کرد.
    منابع داده‌های داخلی  برای نمایشگاه
    البته اینها فقط منابع اطلاعاتی داخلی هستند. امروزه منابع اطلاعاتی خارجی بیشتری در دسترس است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مرکز تحقیقات نمایشگاهی CEIR اشاره کرد که به ویژه هر‌ساله ارقام مربوط به مشارکت، درآمد، متراژ و تعداد غرفه‌داران را تهیه می‌کند؛ همچنین الگوبرداری Exhibit Survey از کیفیت مخاطب، فعالیت مخاطب و عملکرد غرفه که اطلاعات جامعی را در این موارد در دسترس قرار می‌دهد. این اطلاعات، به علاوه میزان مشارکت نمایشگاهی و قدرت خرید بازدیدکننده، و جاذبه و کارایی غرفه، همگی تصویر دقیق‌تری از وضعیت فعلی و پیش‌بینی آینده به دست می‌دهند.
    منابع داده‌های خارجی برای نمایشگاه
    داده‌های آماری رویدادها در سیلو
    دسترسی و استفاده از این داده‌ها یک چالش تمام‌عیار است:
    • بیشتر داده‌های جمع‌آوری شده در سیلوهای عملیاتی هستند و اگر خودتان را به یکی از این سیلوها محدود کنید ارزش آن برای سازمان در کل محدود می‌شود. مثلا آیا نرم‌افزار موبایل به بانک اطلاعات ثبت‌نام رویداد متصل است؟
    • کیفیت داده‌ها نیز متفاوت هستند و معمولا به نحوه جمع‌آوری بستگی دارند.
    • وابستگی محض به یک منبع و محروم ماندن از سایر منابع، منجر به نتیجه‌گیری نادرست می‌شود یا تصویری ناقص به دست می‌دهد. با استفاده از تحلیل چندین جریان داده یا تهیه تلفیقی جدید از آنها، می‌توان این نقطه ضعف و انحراف را برطرف کرد، درک بهتری از موقعیت داشت و تصمیمات استراتژیک معتبری گرفت.
    ضمن اینکه صنعت رویداد با کلان داده واقعی روبه‌رو نیست اما قطعا آنقدر اطلاعات دارید که می‌تواند سردرگم‌کننده باشد. در رویارویی با چندین منبع اطلاعاتی، انواع داده‌ها و شاخص‌ها، باید تا حد ممکن آنها را ساده کرد.
    با تصمیم‌گیری‌های پیش رو آغاز کنید یا با مسائلی که باید به آنها پرداخته شود. سپس مجموعه کامل منابع اطلاعاتی موجود را شناسایی کنید. شناسایی دقیق مسائل کاری مهم در همان شروع کار مهم است، زیرا داده‌هایی که می‌توانند به این مسائل کمک کنند شفاف‌تر می‌شوند.
    چه مواردی در اولویت قرار دارند:
    • آیا فعالیت‌های تبلیغاتی جذب مشارکت‌کننده، بازارهای هدف صحیح را خطاب قرار می‌دهند؟ آیا این فعالیت‌ها می‌توانند به همه بازارهای هدف بالقوه دسترسی داشته باشند؟ آیا غرفه‌داران با این هدف‌گیری شما موافق هستند؟
    • آیا موقعیت فعلی نمایشگاه شما در بهترین حالت است؟ آیا در راستای پتانسیل آینده بازار است؟
    • کدام صنایع یا موقعیت‌های جغرافیایی بهترین فرصت رشد را در اختیارتان قرار می‌دهند؟
    • چگونه می‌توانید به غرفه‌داران خود کمک کنید تا به ROI(بازدهی سرمایه‌گذاری) بهتری دست یابند؟ آیا عدم رضایت غرفه‌دار یا حتی انصراف غرفه‌دار، مشکلی به وجود می‌آورد؟
    • چگونه بخش‌های مختلف جمعیت بازدیدکننده به ارزش برنامه آموزشی شما کمک می‌کند؟
    • آیا جوانب خاص رفتار بازدیدکننده می‌تواند تصمیم خرید آینده را پیش‌بینی کند؟ چگونه این اطلاعات رفتاری می‌تواند به فروش غرفه‌داران کمک کند؟
    • چگونه الگوها و پیش‌بینی‌های اقتصادی می‌توانند بر آینده رویداد شما دلالت داشته باشند؟
    سپس فرایند تحلیل داده شروع می‌شود که عبارت است از بررسی، پاک‌کردن‌، تغییر شکل و مدل‌سازی داده‌ها به منظور کشف اطلاعات مفید و کسب نتیجه‌گیری و حمایت از تصمیم‌گیری.
    اتصال  داده‌ها به شکل تصاعدی بر ارزش آن می‌افزاید
    ضمن اینکه  صنعت نمایشگاهی محیط کلان داده واقعی نیست، اما احساس می‌شود که صنعت ما در آستانه عصر تجزیه و تحلیل  رویداد قرار دارد. مهم‌ترین مسئله این است که اتصال مجموعه داده‌ها می‌تواند به شکل فزاینده‌ای بر ارزش آنها بیفزاید. در حالی که همیشه امکان آن نیست  همه مجموعه داده‌ها را در هر زمان متصل کرد، اما حتی اتصال چند مجموعه در برخی اوقات می‌تواند ارزش معناداری خلق کند.
    داده‌های معتبر و تعبیر معتبر منجر به دیدگاه‌های معتبر می‌شود
    موفقیت در تجزیه و تحلیل داده‌ها به مهارت‌ها و تجربه تحلیلگران و محققان بستگی دارد. چالش شما این است که همتا یا تحلیلگر داخلی پیدا کنید که مجموعه داده‌ها را با دانش صحیح و موشکافانه پردازش کند تا نقاط قوت و ضعف داده‌های شما را شناسایی کند. آنها باید بدانند کدام دسته اطلاعات را با هم تلفیق کنند، هر مجموعه داده چه اطلاعاتی را می‌رساند و چگونه آنها را از دیدگاه برگزارکننده تحلیل کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت