اولین اکسپو بین المللی جاده ابریشم با حضور وزیر ارشاد در چین گشایش یافت

عصر نمایشگاه- اولین اکسپو فرهنگی بین المللی راه ابریشم روز سه شنبه با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در شهر «دون خوانگ» چین گشایش یافت.

اولین اکسپو بین المللی جاده ابریشم با حضور وزیر ارشاد در چین گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در صدر هیاتی با ورود به شهر «ارومچی» مرکز استان سین کیانگ چین، وارد این شهر شد که در استان «گانسو» در شمال غرب چین واقع شده است.
    در این اجلاس بسیاری از مقام ها و وزیران فرهنگ و گردشگری و همچنین کارشناسانی از کشورهای حاشیه راه ابریشم حضور دارند.
    آیین گشایش این مراسم لحظاتی پیش با سخنان «لیو یین دونگ» معاون نخست وزیر چین افتتاح شد و براساس برنامه اعلام شده، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از سخنرانان اصلی این مراسم است که سخنان خود را بعدازظهر امروز ایراد خواهد کرد.
    دستور کار این اجلاس که موسوم به «اس آر آی سی یی» نیز خوانده می شود تقویت مراودات فرهنگی و ارتباطات بین کشورهای مرتبط با جاده ابریشم است.
    جاده ابریشم نوین زمینی و دریایی موسوم به یک «کمربند و یک جاده»، طرحی است که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین اولین بار در سال 2013 میلادی مطرح کرد.
    چین برای اجرای طرح های زیربنایی این اقدام ابتکاری خود صندوقی با مبلغ 40 میلیارد دلار اختصاص داده است و نزدیک به 66 کشور شامل طرح های این جاده می شوند.
    اکسپو با این هدف برگزار می شود که کشورهای حاشیه این جاده درک و تفاهم بیشتری از یکدیگر پیدا کرده و با دستاوردهای هم آشنا شده و بدانند که برای اجرای بهینه طرح ها و بخصوص تقویت مبادلات فرهنگی میان کشورهای جاده ابریشم چه اقداماتی باید انجام دهند.
    چین از این اکسپو به عنوان یک چارچوب کاری زیربنایی یاد کرده است که باعث افزایش مبادلات و مراودات فرهنگی و توسعه اقتصادی می شود.
    اولین اکسپو فرهنگی بین المللی راه ابریشم از دیدگاه بسیاری از دست اندرکاران و مقام های مسئول در مسیر راه ابریشم نوین یک مجمع و گردهمایی بین المللی حرفه ای در عرصه فرهنگ به حساب می آید.
    بر این مبنا اعلام شده است که تمدن های مختلف و کهن از طریق این اکسپو از یکدیگر آموخته و با مراودات بیشتر به پیشبرد صلح و توسعه مساعدت می کنند.
    همچنین قرار است کارشناسان و شرکت کنندگان در این نشست دور روزه، به این موضوع که کشورها باید از فرهنگ های قومیتی، ارزش ها، هنجارهای فرهنگی و عقیدتی یکدیگر آموخته و در گام نخست در اندیشه انسجام و همبستگی و توسعه مشترک باشند، تاکید ویژه ای داشته باشند.
    اولین اکسپو بین المللی فرهنگی راه ابریشم «دون خوانگ» چین بر اصول برابری، اعتماد و منافع متقابل و همکاری فزاینده برای رسیدن به نتیجه برد ـ برد برگزار می شود.
    این برنامه بین المللی را استان گانسو، وزارت فرهنگ، اداره فیلم و رادیو و تلویزیون چین و شورای توسعه تجارت بین المللی این کشور به صورت مشترک برگزار می کنند.
    وزیران فرهنگ و گردشگری و نمایندگان سازمان های اطلاع رسانی از چین و کشورهای دیگر راه ابریشم و نمایندگانی از ادارات مختلف چین و سازمان های بین المللی در این اکسپو حضور دارند.
    براساس برنامه اعلام شده، بعد از گشایش این نشست بزرگ فرهنگی، قرار است دیدارهای دوجانبه ای میان مقام های کشورهای مختلف شرکت کنندگان و نمایندگان فرهنگی آنان صورت بگیرد.
    اجرای برنامه های هنری و فرهنگی مرتبط با راه ابریشم دیگر بخش های در نظر گرفته شده برای این همایش فرهنگی دو روزه است.
    در روز دوم نیز یکی از برنامه های مهم، گشایش نمایشگاه سالانه راه ابریشم است و سپس در نمایشگاه آثار کشورهای جاده ابریشم دستاوردهای فرهنگی و هنری به معرض دید عموم قرار داده می شود.
    کنفرانس میراث فرهنگی راه ابریشم، همایش راه ابریشم دون خوانگ چین، مجمع ارتباطات فرهنگی و مالی و اجرای مراسم اختتامیه نیز برای دومین روز برنامه ریزی شده است.
    گفتنی است، شهر «دون خوانگ» به عنوان یک شهر تاریخی منطقه مرزی بین سه استان مسلمان نشین گانسو ، چینگ های و سین کیانگ را در بر می گیرد.
    در دوران کهن این شهر که به داشتن آثار فرهنگی از جمله غارهای «موگائو» شناخته می شود یک مرکز تجارت بین چین و کشورهای دیگر بود و یکی از پایگاه مهم مرزی نظامی چین در این منطقه مستقر بوده است.
    این شهر دارای گذرگاه های بسیار قدیمی و جاده های تاریخی است که از آن جمله می توان به گذرگاه های «یانگوان» و «یومان گوان» اشاره کرد و از ویژگی های دیگر آن قرار داشتن در دل کویر است و همه ساله صدها هزار نفر از این شهر و استان گانسو بازدید می کنند.
    علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان روز گذشته وارد شهر دون خوانگ شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت