در اکسپو فرهنگی بین‌المللی راه ابریشم در چین ؛

تبادلات فرهنگی ایران در اکسپوی راه ابریشم چین

عصر نمایشگاه- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در حاشیه اکسپو فرهنگی بین‌المللی راه ابریشم در چین با همتایان خود از اوکراین و بنگلادش و تایلند دیدار کرد.

تبادلات فرهنگی ایران در اکسپوی راه ابریشم چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا ، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در حاشیه اکسپو فرهنگی بین المللی راه ابریشم در شمال غرب چین که برای نخستین بار برگزار می شود با وزیر فرهنگ بنگلادش دیدار و درخصوص گسترش تبادلات فرهنگی میان دو کشور به توافق رسیدند.

     «علی جنتی» در این ملاقات خاطرنشان کرد که تاکنون چهار دیدار با وزیر فرهنگ بنگلادش در ایران، ارمنستان، عمان و حالا در چین داشته و امیدوار است که دو کشور مسلمان باز هم در زمینه های مختلف مناسبات را گسترش دهند.

    وی گفت که از زمان استقلال بنگلادش تاکنون روابط ما در عرصه های مختلف از جمله فرهنگی توسعه یافته و ما مرکز فرهنگی بسیار فعالی در شهر داکا داریم و ارتباطات خوبی با بخش‌های فرهنگی و دانشگاهی آن کشور برقرار است.

    وی یادآور شد: از هر اقدامی که باعث شود مردم ایران با فرهنگ بنگلادش آشنا شوند، استقبال می کنیم آماده ایم مرکز فرهنگی بنگلادش هم درتهران ایجاد و هفته فرهنگی آن کشور نیز در ایران برگزار شود و از هیات های فرهنگی و هنری بنگلادش در ایران استقبال می کنیم.

    وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه منا در سال گذشته در عربستان و کشته شدن هفت هزار نفر از جمله 460 زائر ایرانی اشاره کرد و آن را مایه نگرانی ملت های مسلمان و مردم ایران دانست.

    وی افزود:به دلیل آنکه عربستانی ها نتوانستند تعهدی برای تامین امنیت زائران ایرانی بدهند امسال هیچ زائری از ایران به حج اعزام نشد و ما سعی زیادی کردیم که مسایل سیاسی را با حج آمیخته نکنیم اما ریاض کارشکنی های کرده است.

    عضو کابینه دولت یازدهم و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه اظهارات خود پیشنهادی مبنی بر تجدید کتاب شاهنامه فردوسی دربنگلادش مطرح کرد و گفت که این اثر پیشتر در سال 1992 به زبان بنگالی ترجمه شده است و با کمک وزارت فرهنگ بنگلادش امیدواریم تجدید چاپ شود.

    «ویرا روجپوج چانارات» وزیرفرهنگ بنگلادش نیز دراین دیدار که با حضور علی اصغر خاجی سفیر ایران در چین و با هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان صورت گرفت، گفت که سند همکاری فرهنگی میان دو کشور در سال 2015 میلادی امضا شده اما زمینه های فرهنگی هنوز به اندازه کافی توسعه نیافته است و دو کشور باید ابداعات و اقدامات ابتکاری و پرتلاشی برای بهبود این شرایط داشته باشند و سطح مناسبات را ارتقا دهند.

    وی گفت که برای نمونه در ماه دسامبر امسال قرار است جشنواره هنری آسیا در بنگلادش برگزار شود که این کشور از هم اکنون از حضور هیات های ایرانی در این برنامه به گرمی استقبال می‌کند.

    او همچنین برگزاری جشنواره فیلم ایران را بسیار حرفه‌ای و مهم دانست و گفت که بسیار مایلیم در این برنامه مشارکت داشته باشیم.
    این پیشنهاد بسیارمورد استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان نیز قرار گرفت و وی تاکید کرد که بنگلادش می تواند درخواست خود را رسما ارائه کند و ایران هم به آن رسیدگی کرده و طبیعتا زمینه را برای همکاری در این بخش فراهم خواهد کرد.

    دو طرف همچنین درباره برگزاری نمایشگاه های کتاب گفت وگو کردند و بنگلادش برای حضور فعالتر در نمایشگاه کتاب ایران اعلام آمادکی کرد و وزیر فرهنگ این کشور گفت که قرار است سال آینده میلادی نمایشگاه بین المللی کتاب در این کشور برگزار شود که از ایران رسما دعوت خواهد شد.

    «ویرا روجپوج چانارات» همچنین در بخشی از سخنان خود در خصوص حادثه سال گذشته منا، از کشته شدن شماری از حجاج ایرانی و بنگلادشی ابراز تاسف کرد و گفت که اصولا نباید مسائل سیاسی را تا این اندازه با حج آمیخته کرد.

    او تاکید کرد که باید راه برای حضور زائران کشورهای مختلف در عربستان برای برگزاری مراسم حج هموارتر شود.
    مقام بنگلادشی دراین ملاقات خواستار آن شد که آثار ادبی فاخر ایران نیز به زبان بنگالی ترجمه شود و بالعکس آثار ادبی فاخر بنگلادش نیز در اختیار ایرانیان قرار گیرد.

    در پایان ملاقات وی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دعوت کرد که در هر زمان که وی مناسب بداند سفری رسمی به بنگلادش داشته باشد.

    علی جنتی روز گذشته به منظور شرکت در اولین اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم وارد شهر دون خوانگ در استان گانسو در شمال غرب چین شده است.

    وی همچنین امروز با «دولگ بومین» وزیر فرهنگ اوکراین نیز دیداری جداگانه داشت و اعلام کرد که ایران آماده و علاقه مند به گسترش روابط فرهنگی، آموزشی و علمی با اوکراین است.

    به گزارش ایسنا ، همچنین امروز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار «راج «پوج چاناراجو» وزیر فرهنگ تایلند اعلام کرد که اشتراک های فرهنگی دو کشور زمینه مناسبی برای گسترش همکاری های دوجانبه است.

    مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خب نوشت: «علی جنتی» در دیدار عصر سه شنبه خود با وزیر فرهنگ تایلند با تاکید بر پیشینه مناسبات فرهنگی دو کشور گفت: اشتراک های فرهنگی دو کشور بستر مناسبی برای گسترش همکاری های دو جانبه است و جمهوری اسلامی ایران آماده است در زمینه های مختلف از جمله برگزاری هفته های فرهنگی، تبادل فیلم و سریال، برگزاری نمایشگاه های آثار هنری تفاهم نامه های همکاری امضا و عملیاتی نماید.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار که در حاشیه اولین اکسپوی بین المللی جاده ابریشم در شهر «دون خوانگ» در شمال غرب چین صورت گرفت، با توجه به سابقه حضور چهره های دینی و علمی ایرانی در تایلند اظهار کرد: تلاشهای افرادی چون مرحوم حاج شیخ احمد قمی و جایگاه او در بین مردم تایلند حاکی از وجود ظرفیت برای گسترش مناسبات فرهنگی است.

    راج «پوج چاناراجو» وزیر فرهنگ تایلند نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه مندی برای سفر به کشورمان در چهارچوب توافق برای توسعه مناسبات، از ایران به عنوان کشوری صاحب فرهنگ و تمدن یاد و ابراز امیدواری کرد که همکاری های فرهنگی و گردشگری میان دو کشور گسترش یابد.

    علی جنتی روز دوشنبه با استقبال مسئولان استان گانسو، وارد شهر دون خوانگ مرکز این استان شد تا در اولین اکسپوی فرهنگی بین المللی جاده ابریشم شرکت کند.

    وی روز «دوشنبه » در دیداری که به دعوت «لو شو گانگ» وزیر فرهنگ چین صورت گرفت شرکت کرد و امروز « سه شنبه » نیز با همتایان خود از اوکراین و بنگلادش ملاقات کرد.

    اکسپوی بین المللی جاده ابریشم چین امروز (چهارشنبه) به کار خود پایان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت