معاون جدید دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد:

تلاش برای حل مشکلات صادرکنندگان

عصر نمایشگاه- تغییر دیگری در سازمان توسعه تجارت رقم خورد و دکتر احسان قمری به عنوان معاون دفتر خدمات بازرگانی این سازمان منصوب شد. وی پیش از این معاون دفتر امور ترویج تجارت بود. دکتر قمری در گفت‌وگوی کوتاهی با مجله «نمایشگاه» به برخی مسایل مهم اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید.

تلاش برای حل مشکلات صادرکنندگان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » ،معاون جدید دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: یکی از بخش‌های تاثیرگذار سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر خدمات بازرگانی است به دلیل اینکه مشکلات صادرکنندگان ما بیشتر در حوزه‌های حمل و نقل، بیمه، گمرک و ضمانت‌های صادراتی دیده می‌شود. بیشترین توقعی که صادرکنندگان از سازمان توسعه تجارت دارند مربوط به این بخش‌ها است. آنها انتظار دارند که ما مشکلات صادراتی را حل کنیم، چه در حوزه حمل و نقل و صادرات و چه در حوزه مشکلات بیمه‌ای. امروز پس از موضوع برجام مسئولیت این دفتر بیشتر شده است. به هرحال مخاطب ما، صادرکنندگان هستند به طوری که اگر صادرکننده‌ای در نمایشگاه یا رویدادی شرکت می‌کند و به مشکلاتی برای صادرات نهایی بر می‌خورد، وظیفه تسریع در رفع موانع پیش‌روی آنها با این دفتر است. ضمن این که برنامه دیگری که سازمان دارد، بخش پرداخت تسهیلات است. در تلاش هستیم تا در بخش‌های حمل و نقل، ضمانت‌ها و مسائل بانکی، یک بخش از هزینه‌های صادرکنندگان را در قالب تسهیلات حل کنیم.

    دکتر قمری افزود: ما بیشترین ارقام تسهیلاتی را زمانی که نمایشگاه‌های خارجی بسیار فعال بودند، پرداخت کردیم که در واقع همه این موارد در بخش خدمات بازرگانی قرار دارد. به هرصورت در این دفتر ما باید ببینیم صادرکنندگانی که از طریق نمایشگاه‌ها و از طریق هیئت‌ها به خارج از کشور می‌روند، آیا مشکلاتشان شفاف می‌شود. وقتی در یک نمایشگاه شرکت می‌کنند و در قالب مذاکره در آن نمایشگاه با یک شرکت خارجی صحبت می‌کنند، نخستین چیزی که به ذهنشان می‌رسد شاید بحث بیمه کالاها باشد، نخستین چیزی که به آن می‌رسند شاید بحث حمل و نقل یا ضمانت‌ها باشد که اینها در نمایشگاه‌ها و هیئت‌ها و مذاکرات روشن می‌شود.

    خروجی این موضوعات و سرفصل‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد تا بررسی کنیم و ببینیم که برای ورود به بازار عراق یا برای ورود به بازار افغانستان یا به بازارهای اروپا و آفریقا یا هر کشور دیگری ما چه برنامه ریزی را باید در دستور کار قرار دهیم تا ورود به این بازارها تسهیل شود. در حقیقت می‌شود گفت که ما بخش ستاد سازمان را در بخش معاونت توسعه صادرات تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم تعاملی با مجموعه‌های دولتی، بانک‌ها، صندوق ضمانت صادرات و بیمه‌ها برقرار کنیم تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که صادرات به سهولت انجام شود.

    وی همچنین درباره صنعت نمایشگاهی ایران تاکید کرد: با اطلاعاتی که در این زمینه دارم، فکر می‌کنم که می‌توانیم در حوزه نمایشگاه و تسهیلات نمایشگاهی اقدامات خوبی را در دستور کار قرار دهیم، چون این بحث همیشه جریان دارد. ما به نمایشگاه‌ها و هیئت‌های تجاری به عنوان یک ابزار نگاه می‌کنیم تا با استفاده از آن بتوانیم به بازارهای مستعد وارد شویم و به هرحال در دنیای مدرن امروز، بهترین ابزار ما همین نمایشگاه‌ها است چون مستقیما می‌توانیم در آن ارتباط برقرار کنیم.

    اما نکته‌ای در این زمینه وجود دارد که من همیشه بر آن تاکید کرده‌ام و آن اینکه ما در لغات‌مان یک اصطلاحی درست کرده‌ایم به عنوان بازار هدف؛ باید به طور مداوم در بازار هدف‌مان نمایشگاه برگزار کنیم، هیئت اعزام نماییم و... بارها درخصوص این موضوع بحث شده است و خواسته‌ایم که برای این واژه بازار هدف یک پارامتر بدهند، شاخص‌هایی را ارائه کنند، دانشگاهیان ما جلو بیایند و بحث کنند تا به یک وحدت رویه برسیم که بازار هدف ما کجاست؟ آیا باید بر مبنای میزان صادرات‌مان بگوییم بازار هدف‌مان کجاست، که اگر این را استفاده کنیم، امارات متحده عربی بازار هدف‌مان می‌شود که البته نیست. آیا بر مبنای این که ما مطالعه کردیم که در کشوری رایزن بازرگانی داریم و... پس این کشور بازار هدف‌مان است که در حقیقت این هم درست نخواهد بود.

    در واقع می‌خواهم بگویم، هر کس آمده در بخش دولتی که تصمیم گیرنده بوده، دیدگاهی را ارائه کرده و در نهایت دیدگاه کارشناسی خود را دنبال نموده که درست هم بوده است. ما متاسفانه یک مجموعه‌ای از اطلاعات داریم که این اطلاعات به نظر من فریز شده و تاکنون به خوبی منتشر نشده‌اند. باید این شاخص‌ها را مشخص کنیم و ببینیم بازار هدف‌مان چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد. اگر جایی به عنوان بازار هدف اعلام شد، اولین ابزار ما نمایشگاه است، پس باید برویم در آنجا نمایشگاه برگزار کنیم.

    دوم اینکه اگر بازار هدف‌مان است، خطوط حمل و نقل راه اندازی کنیم. اگر بازار هدف‌مان بود و این کارها را انجام دادیم آنگاه بحث مهم نظارت، هدفمند خواهد شد. وقتی ما بازار را نداشته باشیم و تولیدکننده و صادرکننده ما بگوید، می‌خواهم در این نمایشگاه شرکت کنم و هزینه‌ای هم می‌پردازم که فقط خودم را نشان بدهم، یعنی در نمایشگاه باشد ولی هدف نداشته باشد، متاسفانه هر چه هم ناظرهای ما تلاش کنند این کار به نتیجه نخواهد رسید؛ در مدت 2 سال اخیر در بحث نظارت در سازمان حرکت‌های خوبی انجام شده چه در نمایشگاه‌های داخلی و چه در نمایشگاه‌های خارجی ولی صنعت نمایشگاهی یک صنعت نوپا است. ما مبانی تئوریک برای این مبحث نداریم ما باید برای صنعت نمایشگاهی در کشورمان مبانی تئوریک درست کنیم. من بارها گفته‌ام که در صنعت نمایشگاهی‌مان باید به یک وحدت رویه در بین مسئولان، کارشناسان و تجار برسیم که نمایشگاه هدف نیست بلکه ابزار است.

    دکتر قمری ادامه داد: شرکت کننده‌ای که می‌گوید من به این شرط در نمایشگاه شرکت می‌کنم که این مقدار به من پول بدهید، بهتر است شرکت نکند؛ به هر حال ما تسهیلاتی را که دولت می‌دهد یا خواهد داد، خیلی محدود می‌دانیم. به آن صورت نیست که بخواهد تمام هزینه‌ها را بدهد. من صحبتم این است که شرکتی که می‌گوید من محتاج این 6-7 میلیون هستم، این شرکت اصلا  نمی‌تواند صادرات کند چون ادبیات صادرات را نمی‌داند.
    در زمینه صنعت نمایشگاهی، ما باید اول به ادبیات واحدی در نمایشگاه‌ها برسیم. ما در چند سال اخیر خیلی حرکت خوبی را شاهد بودیم، دیدگاه‌هایی که مسئولان دارند و دیدگاه‌های آقای وزیر در بحث نمایشگاه خیلی دیدگاه‌های خوبی است، ولی باید نیروهای کارشناسی تعیین کنیم، باید کارهای پژوهشی انجام دهیم.  بنابراین باید بیاییم و کار کنیم. دیدگاهی هم که بوده و من منتقل کردم، این است که باید اول ببینیم هدف‌مان چیست بعد بیاییم در مقابل آن، خدمات‌مان را به صادرکننده ارائه دهیم.

    * گفتگویی از :سید رضا قندیلی

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت