به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی ؛

نمایشگاه طراحی نقوش سنتی روی علامت‌های مذهبی برگزار می‌شود

عصر نمایشگاه- نمایشگاه طراحی نقوش سنتی و خوشنویسی بر علامت‌های عزاداری، کاری از فاطمه عیدیون به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی پذیرای علاقه‌مندان است.

نمایشگاه طراحی نقوش سنتی روی علامت‌های مذهبی برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، هنرمند جوان کشورمان  که هشت سال در این حرفه فعالیت دارد ، دارای مدرک درجه 3 هنری و مدرک ممتاز خوشنویسی خط ثلث و نستعلیق از انجمن خوشنویسان کشور است .

    وی در زمینه معرفی نمایشگاه گفت : آثار موجود در این نمایشگاه به روش سوزن زنی بر روی فولاد انجام شده که از طراحی نقوش تا اجرا ی آنها را بنده انجام داده ام و هدفم از به نمایش گذاشتن این آثار معرفی هنر سوزن زنی بر آهن و فولاد است که کاربردی ترین اجرای این هنر بر روی علامتهای مذهبی و اجزای آن است . در این هنرابتدا طرح و نقش کشیده شده بر کاغذ را روی آهن و فولاد انتقال میدهیم  ، سپس  داخل طرح با مایع جوهری ( لاکی تیره رنگ و دست ساز ) پر می شود و سپس با قلم نوک تیز چوبی  ( شبیه به قلم خوشنویسی ) به صورت سوزنی روی خطوط طرح را میکشیم تا خطوط نمایان شوند ، و نهایتا  کار در اسید خوابانده می شود تا  برجسته کاری انجام شود .

    وی در ادامه گفت :  این هنر از دوره قاجار مرسوم بوده است و من با شاگردی نزد پدرم  مرحوم عباس عیدیون که استاد این رشته بودند به این کار هنری مشغول شدم و سعی در زنده نگه داشتن آن دارم ، آثاری نیز که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته ام شامل :علامت 5 تیغه سبک گل و مرغ ، خوشنویسی داخل ترنج و شمایل امامی_ علامت تک تیغه سبک گل و مرغ ، خوشنویسی داخل ترنج ، صفحه های عاشورایی، شمایل امامی_ علامت تک تیغه با همان مشخصات تیغه قبلی اما متفاوت درطراحی جزییات_ علامت سه تیغه دکوری با مشخصات دو تیغه قبل اما متفاوت درطراحی جزییات_ دو عدد سپر ( برروی یکی تماما صفحه های عاشورایی ) و دیگری آراسته با تذهیب و خوشنویسی _ یک عدد تیپ ( تیغه کوچک ) شمایل حضرت ابوالفضل و طرح ملیله پرنده بر روی دم طاووس هستند.

    عیدیون تاکید کرد: با توجه به  مردانه بودن این رشته  بنده تنها بانویی هستم که در طراحی نقوش سنتی با اجرای سوزن زنی روی علامت های مذهبی و ا جزای آن فعالیت می کنم . و این باعث تعجب اساتید در جلسه ارزشیابی هنرمندان نیز گشت ، که البته مفتخرم به اینکه  سعی دارم با علاقه و تلاش خود این رشته را از منسوخ شدن برهانم.

    وی ضمن تشکر از معاونت صنایع دستی کشور برای فراهم سازی فرصت نمایشگاه تاکید کرد ، از آنجا که پروپوزالی جهت ثبت هنر سوزن دوزی روی فولاد و آهن به سازمان میراث فرهنگی ارائه داده ام ، خواهشمندم که کمک ها و راهنمایی های لازم جهت حفظ و معرفی و ثبت این هنر با بنده را داشته باشند .

    این هنرمند جوان کشورمان در پایان گفت : در این نمایشگاه ورک شاپ زنده از ساخت یک اثر برای علاقمندان هم به اجرا گذاشته می شود ، همچنین علاقمندان میتوانند برای اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام این هنرمند به آدرس ali kahe 331  مراجعه کنند.

    این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از10 تا 14 مهر در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9صبح تا 16 عصر پذیرای علاقمندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت