امکان ارائه چکیده نمایشگاه کتاب تهران در نمایشگاه‌های استانی فراهم شود

عصر نمایشگاه- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان این‌که برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب حرکتی است که از گذشته آغاز شده و باید با قوت بیشتری ادامه داشته باشد، گفت: معتقدم باید امکان نمایش چکیده و عصاره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نمایشگاه‌های استانی نیز به‌وجود بیاید.

امکان ارائه چکیده نمایشگاه کتاب تهران در نمایشگاه‌های استانی فراهم شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایبنا ، نمایشگاه‌های استانی کتاب هرساله به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و همکاری ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شوند. بدون تردید برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب این امکان را در اختیار مردم به‌ویژه آن‌هایی که در مناطق دوردست کشور زندگی می‌کنند، می‌گذارند تا با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند.

    اما نمایشگاه‌های استانی کتاب با همه فوایدی که دارند، مورد نقد بسیاری از اهالی کتاب قرار گرفته‌اند. به این منظور «ایبنا» می‌کوشد در قالب سلسله گفت‌وگوهایی با مدیران استانی، ناشران، کتابفروشان و دست‌اندرکاران برپایی این نمایشگاه‌ها، دیدگاه‌های مختلف اعم از موافقان و مخالفان برپایی این رویدادهای فرهنگی را بررسی کند.

    علی غیاثی‌ندوشن، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار «ایبنا» در این‌باره اظهار کرد: برپایی نمایشگاه استانی کتاب ضرورت دارد، چراکه بخش عمده نشر کشور، در تهران و شهرهای بزرگ دیگر مانند مشهد و قم مستقر است، بنابراین برای این‌که مردم سراسر کشور و گروه‌های مختلف بتوانند به منابع مکتوب و تازه‌‌های نشر دسترسی آسان داشته باشند، برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب بیش از پیش از اهمیت برخوردار می‌شود.

    وی ضمن تأکید بر این نکته که برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب حرکتی است که از گذشته آغاز شده و باید با قوت بیشتر ادامه داشته باشد، گفت: متأسفانه برخی ناشران نگاه درستی به نمایشگاه‌های استانی کتاب ندارند و اغلب، کتاب‌های چاپ قدیم و کم‌مخاطب که در انبار‌هایشان خاک خورده‌اند، در استان‌ها به نمایش می‌گذارند؛ به‌نظرم مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران باید در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشد. همچنین باید نگاه ناشران اصلاح شود تا افرادی از این صنف در نمایشگاه‌های استانی حضور یابند که کتاب‌هایشان پُرمخاطب است.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که امکان ارائه چکیده و عصاره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نمایشگاه‌های استانی کتاب وجود داشته باشد؛ ضرورت دارد بخش داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در معرض دید مردم استانی نیز قرار گیرد.

    غیاثی‌ندوشن بیان کرد: بسیار شایسته است که در حمایت از نمایشگاه‌های استانی کتاب، زمینه مشارکت بخش خصوصی به‌ویژه شهرداری‌ها فراهم شود تا کتاب‌ها با تخفیف مناسب‌تری در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. شهرداری‌ها می‌توانند با تزریق مبلغ مشخصی به‌عنوان یارانه به نمایشگاه‌های استانی کتاب، درصد تخفیف نمایشگاه‌ها را بالا ببرند.

    وی یادآور شد: در دو سال گذشته میزان تخفیف نمایشگاه استانی کتاب یزد 40 درصد بود، اما به‌تازگی توانستیم با کمک بخش خصوصی (شرکت پیشگامان کویر یزد) سطح خرید مردم را از 400 میلیون تومان به 800 میلیون تومان افزایش دهیم.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: همچنین شهرداری‌ها می‌توانند در تعیین مکان مناسب برای برپایی نمایشگاه استانی کتاب و در زمینه اطلاع‌رسانی نمایشگاه با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی به ادارات‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها کمک کنند.

    غیاثی‌ندوشن درباره برخی دیدگاه‌های منفی نسبت به برگزاری نمایشگاه استانی کتاب، گفت: همان‌طور که پیشتر گفتم، با حذف نمایشگاه‌های استانی کتاب موافق نیستم، چراکه اصلاً نمی‌توان از شور و شوقی که در طول یک هفته برپایی این نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود، به‌سادگی عبور کرد. اما اگر روزی مسئولان به این نتیجه رسیدند، پیشنهاد می‌کنم حداقل یارانه این بخش در جهت تقویت کتابفروشی‌ها مصرف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت