با موضوع بررسی آثار فرهنگی«علیمردان عسگری عالم» ؛

نشست فرهنگی در حاشیه دهمین نمایشگاه کتاب لرستان برگزار شد

عصر نمایشگاه- نشست فرهنگی با موضوع بررسی آثار فرهنگی«علیمردان عسگری عالم» از نویسندگان لرستانی در حاشیه نمایشگاه کتاب این استان برگزار شد.

نشست فرهنگی در حاشیه دهمین نمایشگاه کتاب لرستان برگزار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، مسئول دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناس ایران در لرستان در نشست نقد و بررسی آثار فرهنگی استاد «علیمردان عسگری عالم» از نویسندگان لرستانی در حاشیه نمایشگاه کتاب اظهار داشت: جامعه علمی و دانشگاهی ما افراد برجسته ای که در عرصه فرهنگ عامه کار کرده اند را نمی شناسند و این جای تاسف دارد.

    مجتبی ترکارانی با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی ما باید بزرگان فرهنگ خود را بشناسند، افزود: برای بزرگ شدن باید در سایه بزرگان نشست و در جمع بزرگان نشستن با نقد آثار آن ها هیچ منافاتی ندارد.

    وی با بیان اینکه در جامعه زندگی می کنیم که فرهنگ شفاهی در آن حاکم است، عنوان کرد: از آنجا که جامعه ما سابقه ایلی و عشایری دارد افراد آن با سواد و کتابت میانه نداشته اند لذا هر چیزی که در مورد گذشته وجود دارد به صورت روایت و گفتار است.

    این جامعه شناس لرستانی گفت: لازم است افرادی که در زمینه فرهنگ پژوهی اقدام کرده اند به جامعه شناسانده شوند چرا که کار آن ها قابل تقدیر و ستودنی است.

    ترکارانی با بیان اینکه «علیمردان عسگری عالم» تحصیلات آکادمیک نداشته با این وجود آثار خوبی تالیف کرده است، بیان داشت: متاسفانه دانشگاهیان ما افراد غیر آکادمیک را جدی نمی گیرند و آثار آن ها را به طور جدی نمی خوانند و این یک عیب بزرگ است لذا ما در انجمن جامه شناسان استان سعی کرده ایم این دیوار را شکسته و با افراد غیر دانشگاهی که آثار بزرگ خلق کرده اند بحث و گفتگو کنیم.

    وی یادآور شد: فرهنگ شفاهی لرستان در زبان و گفتار مادربزرگ ها و پدربزرگ های ما بوده که با رفتن آن ها به تدریج این فرهنگ ها از بین رفتند ولی استاد «علیمردان عسگری عالم» طنزها، لالایی ها، متل ها و قصه های قدیمی ما را گردآوری کرده است لذا باید این اقدام را قدر نهاد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت