معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی :

نمایش اقتصادی ایران سرخط مهم‌ترین خبرهای ایتالیا

عصر نمایشگاه- براساس یک نگاه کلان ملی و با هدف توسعه صادرات به کشورهای اروپایی، چند وقتی است که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دست به برگزاری رویدادهای اختصاصی گسترده در کشورهای مختلف به‌ویژه در خاک اروپا زده است.

نمایش اقتصادی ایران سرخط مهم‌ترین خبرهای ایتالیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از گسترش‌تجارت ،در سال‌های اخیر برخی نمایشگاه‌های اختصاصی در عمان، عراق و دیگر کشورهای همسایه برگزار شده بود اما حضور مستقل در نمایشگاه‌های اروپایی یا کشورهای مهمی چون روسیه امسال برای نخستین بار در تاریخ نمایشگاهی ما اتفاق خواهد افتاد. به زودی و در گام نخست قرار است ایران رویداد اختصاصی خود را در همه زمینه‌های صنعتی و معدنی در پایتخت ایتالیا کلید بزند. این کشور در سال‌های گذشته در حوزه نمایشگاهی ایران حضور منسجمی داشته، به طوری که هر سال اقدام به برگزاری نمایشگاه اختصاصی خود در کشور ما کرده است.

    اکنون شرایط به گونه‌ای پیش رفته که آنها باید میزبانی ایران و فعالان صنعتی ما را انجام دهند. محمدجواد قنبری، معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با گسترش‌تجارت از کم و کیف این همکاری‌ها گفت و مهم‌ترین نیازهای صنعت نمایشگاهی برای حضور موثر در رویدادهای اختصاصی را برشمرد.

    از نظر آماری رویداد اختصاصی ایران در رم ایتالیا چه شرایطی خواهد داشت؟
    در سال‌های اخیر، شرکت نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد شرایطی را فراهم کند که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی بتوانند محصولات خود را در سایر کشورهای جهان به نمایش عمومی درآورند تا از این طریق سهم صادرات کشور افزایش یابد. یکی از کشورهایی که همواره ارتباط خوبی با ایران داشته و توسعه همکاری‌های مشترک با آن برای ما مقدور بوده، کشور ایتالیاست. به امید خدا قرار است از روز سه‌شنبه 2 آذر تا شنبه 6 آذر1395 برخی شرکت‌های صاحب‌نام ایرانی و تولیدکنندگان داخلی در تمام حوزه‌های صنعتی و معدنی را در یک فضای چند هزار مترمربعی گردهم بیاوریم تا تولیدات و خدمات مختلف خود را در معرض نمایش بگذارند. هماهنگی مربوط به حضور شرکت‌های مختلف هم‌اکنون در جریان است و تا پایان مهر ادامه خواهد داشت.

    از طرفی ایتالیایی‌ها هم در تلاش برای هماهنگی حضور برخی هیات‌های تجاری از شهرهای مختلف هستند تا در طول برگزاری نمایشگاه از غرفه‌های ایرانی بازدید کنند. شرکت‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم اگرچه پیش از این در رویدادهای بین‌المللی بسیاری شرکت کرده‌اند و ممکن است در سطح جهان بسیار شناخته شده باشند اما نحوه حضور آنها به عنوان نمایندگان مستقل یک کشور و در کنار هم می‌تواند به ارتقای اقتصاد ملی منجر شود. به هر حال توسعه بازارها در کشورهای اروپایی نیاز امروز ماست و باید خود را به سمتی سوق دهیم که به جای صادرات مواد اولیه، محصول نهایی را به کشورهای مختلف بفروشیم.

    فکر می‌کنید در کدام حوزه‌ها قادر به معرفی محصولات با کیفیتی هستیم که مورد نیاز اروپایی‌ها هم باشد؟
    در حوزه‌های مربوط به پتروشیمی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی جایگاه خوبی داریم و امیدواریم بازارهای جدیدی به‌دست آوریم. در زمینه صنایع شیرینی و شکلات نیز حرف‌هایی برای گفتن داریم. چندی‌پیش در جریان نمایشگاه شیرینی و شکلات که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، مسئولان دولتی به طور همه‌جانبه حضور پیدا کردند و از نزدیک در جریان آخرین دستاوردها قرار گرفتند. در همین زمینه نیز از برخی تولیدکنندگان دعوت شد به طور حتم در نمایشگاه اختصاصی ما در ایتالیا حضور داشته باشند تا با معرفی محصولات خود بازارهای جدیدی را در اختیار بگیرند.
    البته برخی نشان‌های شیرینی و شکلات ایرانی در کشورهای مختلف شناخته شده هستند اما حضور هدایت شده آنها در بازارهای بین‌المللی به رشد بیشترشان کمک خواهد کرد. نمایشگاه رم به‌طور قطع یک دریچه برای ورود سازماندهی شده شرکت‌های ایرانی به اروپاست. در این شرایط شاید حتی برخی کالاها و خدماتی که ما با خودمان می‌بریم قابل‌رقابت با محصولات خارجی نباشد، اما حضورشان در یک نمایشگاه اروپایی به منظور کسب تجربه‌های جدید برای ارتقای کیفیت محصولات خواهد بود.

    در کنار این مسائل باید توجه داشته باشیم که نام ایران را در ذهن خارجی‌ها به خوبی و با رویکرد مثبت به ثبت برسانیم. متاسفانه هنوز هم ذهنیت‌های منفی درباره کشور ما وجود دارد که باید به طور حتم نسبت به تغییر آنها اقدام کنیم. غیر از این ما باید به بحث گردشگری هم توجه داشته باشیم. به هر حال حضور در قالب رویدادهای اختصاصی می‌تواند شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که ما بتوانیم ظرفیت‌های گردشگری‌مان را هم به هیات‌های تجاری معرفی کنیم. باتوجه به اینکه در این زمینه ظرفیت‌های بسیاری داریم و البته باید به فکر رونق همه بخش‌های آن باشیم، سعی داریم برخی غرفه‌ها را به سازمان گردشگری و واحدهای فعال در این زمینه اختصاص دهیم.

    در این‌باره مکاتبات و مذاکراتی با مدیران ارشد سازمان گردشگری انجام داده‌ایم که براین اساس قرار است همکاری‌های خوبی انجام شود. هنوز چیزی نهایی شده اما به احتمال زیاد فعالان این حوزه در کنار ما خواهند بود.

    در حال حاضر چه تعداد شرکت را جذب کرده‌اید و به طور کلی ثبت نام و انجام امور مربوط به برگزاری در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
    بسیاری از شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع ساختمانی، قطعات خودرو، صنایع شوینده، پتروشیمی، صنایع غذایی و... برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند و البته هنوز تا پایان مهر فرصت برای ثبت‌نام‌های جدید باقی است. بعد از آن در یک فرآیند کوتاه‌مدت از میان شرکت‌های مختلف گزینه‌های مهم‌تر و بهتر را انتخاب می‌کنیم و برای حضوری قدرتمند آماده می‌شویم.

    در کنار اینها معتقدم باید پوشش رسانه‌ای قدرتمندی برای رویدادهای بین‌المللی‌مان داشته باشیم. اصلا خوب نیست رویدادهای‌مان را در سکوت خبری برگزار کنیم. سعی داریم هم از داخل ایران روی بحث اطلاع‌رسانی تمرکز کنیم و هم با هماهنگی مسئولان نمایشگاه بین‌المللی رم از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رسانه‌های نوشتاری و سایبری برای پوشش همه جانبه این رویداد دعوت کنیم. این تدابیر به این دلیل است که به همه اروپایی‌ها نشان دهیم ما در زمینه‌های مختلف اقتصادی حرف برای گفتن داریم و به هیچ عنوان یک کشور عقب مانده و حاشیه‌ای نیستیم.

    علاوه‌بر این در تلاش هستیم در طول برگزاری نمایشگاه برخی نشست‌های تجاری را با حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور و در سطح دولتی کلید بزنیم تا مشارکت‌کنندگان بتوانند در مدت حضورشان از وضعیت بازارهای کشور میزبان مطلع شده و به قول معروف به محض ورود به بازارهای بین‌المللی برخی میانبرهای تجاری را پیدا کنند.

    در ظاهر برای ترغیب شرکت‌های مختلف برای حضور در این رویداد یارانه‌های دولتی هم در نظر گرفته شده است؟
    بله. سعی داریم از مجموع هزینه‌هایی که قرار است مشارکت‌کنندگان در این سفر تجاری داشته باشند، در چارچوب آیین‌نامه‌های نمایشگاهی تا سقف 50 درصد یارانه بدهیم و بخشی از مخارج را برعهده بگیریم. این‌کار تشویقی برای حضور حداکثری شرکت‌های مختلف است تا از این طریق نمایشگاه پربارتری داشته باشیم.

    نمایشگاه در چه متراژی برگزار می‌شود؟
    خوشبختانه مسئولان نمایشگاه محدودیتی را برای فضای برگزاری نمایشگاه در نظر نگرفتند و سقف متراژ را باز گذاشتند. باتوجه به اینکه در حال حاضر مشغول ثبت‌نام شرکت‌ها هستیم به درستی نمی‌توانم بگویم چند هزار مترمربع فضای اختصاصی داریم. اما تمام تلاش‌مان را به کار بستیم تا یکی از بزرگترین رویدادهای اختصاصی‌مان را کلید بزنیم. ما سابقه برگزاری رویدادهای 6 یا 7 هزار مترمربعی در کشورهای همسایه را داریم و سعی می‌کنیم همین ابعاد را در اروپا هم داشته باشیم. در حال حاضر می‌توانیم قول متراژ 4 هزار متر را بدهیم.

    در زمینه برگزاری این رویداد خود شما با چه موانعی روبه‌رو هستید؟ آیا دولت آنگونه که باید و شاید از برگزاری این‌گونه رویدادها حمایت می‌کند؟
    یکی از نکاتی که بد نیست مخاطبان این روزنامه هم بدانند این است که ما درآمد و سودی از برگزاری این رویدادها دریافت نمی‌کنیم. در واقع شرکت سهامی نمایشگاه‌ها فقط و فقط با نگاه حمایتی دست به برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی می‌زند و بازدهی آن برای ما هیچ است. من فکر می‌کنم اگر دولت و به طور مشخص وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است در جایی سرمایه‌گذاری کند که بازگشت سرمایه داشته باشد، یکی از بهترین گزینه‌ها برپایی نمایشگاه‌های خارجی است.

    ما بارها این رویه را امتحان کردیم و شاهد بودیم شرکت‌هایی که در رویدادهای خارجی حضور دارند، در مدت زمانی کوتاه بازارهای جدیدی را در اختیار گرفته‌اند و به قول معروف یک شبه ره صدساله را طی کردند؛ بنابراین دولت باید تمرکز و سرمایه‌گذاری خود را بر این امر معطوف کند و متوجه سود بسیار خوب این رویدادها باشد. باتوجه به اینکه بودجه کلی ما به خزانه دولت ریخته می‌شود و فقط بخش اندکی برای هزینه‌های جاری سایت باقی می‌ماند، در عمل برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی همواره دچار کمبودهایی هستیم، از این‌رو دولت باید سطح بودجه‌های در اختیار ما را بیشتر کند تا بتوانیم حضور موثرتری در نمایشگاه‌های اینچنینی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت