رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی :

نمایشگاه کتاب برای رصد کتاب‌ها انگیزه ایجاد می‌کند

عصر نمایشگاه- رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: نمایشگاه کتاب انگیزه‌ای در راستای رصد کتاب‌های تازه منتشر شده و یا کتاب‌هایی که در گذشته منتشر شده اما فرصت معرفی نداشتند، ایجاد می‌کند.

نمایشگاه کتاب برای رصد کتاب‌ها انگیزه ایجاد می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایکنا ، نجف قراچورلو، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب و چهارمین نمایشگاه قرآن تبریز گفت: نمایشگاه کتاب انگیزه‌ای در راستای رصد کتاب‌های تازه منتشر شده و یا کتاب‌هایی که در گذشته منتشر شده اما فرصت معرفی نداشتند، ایجاد می‌کند.

    وی، با تاکید بر اینکه کتاب بهترین دوست برای انسان است، اظهار کرد: در حین بازدید از نمایشگاه کتاب مشاهده کردیم که مردم با شور و شوق در نمایشگاه حضور داشته و شنیده‌ها نیز از استقبال بی نظیر مردم در روزهای گذشته حکایت دارد.

    قراچورلو، با اشاره به اینکه غرفه‌های موجود در سالن استاد شهریار بیشتر بر پایه‌ی محصولات و نرم‌افزاهای مجازی بود تاکید کرد: این موضوع شرایطی را فراهم کرده تا نمایشگاه نسبت به سال گذشته، هم از لحاظ کثرت غرفه‌داران و هم از لحاظ تنوع محصولات  به شکل محصولات فرهنگی مجازی نمود خوبی داشته باشد.

    رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: کتب فیزیکی یا انتشارات مکتوب نیز بخش دیگر نمایشگاه را شامل می‌شد که در این راستا نیز بیشتر از کتب کمک آموزشی مربوط به مقاطع راهنمایی و دبیرستان استفاده شده بود؛ اما در حوزه‌ی کتب دانشگاهی از لحاظ تعداد ناشران و هم از لحاظ تنوع کتب تفاوتی به چشم نمی‌خورد، از این رو مسئولان چه در حوزه‌ی دانشگاهی و چه در حوزه‌ی نشر و انتشارات باید به این موضوع توجه کنند.

    وی، در خصوص نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی نیز یادآور شد: مدت زمانی که ما در زندگی برای مطالعه آزاد می‌گذاریم، در پایین‌ترین رده‌ی اولویت‌های ما قرار دارد که این موضوع باعث شده است زمان مطالعه نیز در کشور ما معادل کم‌ترین زمان مطالعه در دنیا باشد.

    قراچورلو، با اشاره به مطالعات دانشگاهی نیز بیان کرد: امروزه به دلیل اینکه دانشجویان به مطالعات از طریق جزوات ارائه شده از سوی اساتید بسنده کرده و به نوعی اقبال خرید کتاب را ندارند؛ از این رو گران بودن کتاب‌ها را بهانه‌ای برای عدم خرید آن می‌کنند، در حالی که با کم‌ترین قیمت‌ها نیز می‌توان به راحتی کتاب خرید، در حالی که در گذشته‌های دور مردم برای تهیه کتاب باید فرسنگ‌ها راه سپری می‌کردند.

    وی با اشاره به اینکه کتب ارائه شده در فضای مجازی به دو شکل اراده می‌شود، تاکید کرد: نوعی از کتب مجازی با دریافت هزینه و توسط ناشران ارائه می‌شود که در این راستا نیز بحث خرید کم کتاب مطرح است؛ نوع دیگر کتب مجازی نیز آن نیز به صورت دانلودهای عمومی و محدود است که تمامی کتاب‌ها را شامل نمی‌شود.

    قراچورلو در بیان تفاوت‌های کتاب‌های مجازی و واقعی تشریح کرد: مطالعه نسخه فیزیکی کتاب بسیار متفاوت‌تر و لذت‌بخش‌تر از نسخه‌های مجازی آن بوده و هرگز قابل قیاس نیستند؛ اما کتب مجازی در فرآیند خرید کتب فیزیکی بی‌تاثیر نیستند.

    وی گفت: جهاددانشگاهی در بحث فعالیت‌های انتشاری در دهه‌ی شصت و هفتاد بسیار فعال بوده و بالغ بر 70 الی 80 درصد کتب دانشگاهی را نیز انتشارات جهاد دانشگاهی پوشش می‌داد؛ اما امروزه انتشارات جهاد دانشگاهی نسبت به سال‌های گذشته بسیار محدود شده چرا که از یک وظیفه به یک کار اقتصادی تبدیل شده است.

    رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، بیان کرد: زمانی بود که جهاد دانشگاهی، انتشار کتب دانشگاهی را برای خود به عنوان یک وظیفه می‌دانست، اما اکنون برخی برای کسب سود وارد این حوزه شده‌اند.

    قراچورلو، در خصوص ارتباط اقتصاد مقاومتی و کتاب نیز یادآور شد: برخلاف برخی تصورات، اقتصاد مقاومتی صرفا در صنعت و... خلاصه نمی‌شود، چراکه با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان و با توجه به اینکه اقتصاد ما به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت می‌کند، در واقع پایه‌های این نوع اقتصاد را نشرهای جدید، کتب کیفی و کتب کاربردی می‌سازد که می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت