در میزگرد اختصاصی برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد عنوان شد

حضور در نمایشگاه های برون مرزی، گامی به سمت توسعه صادرات غیرنفتی

عصر نمایشگاه- دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد ۲۷ تا ۳۰ بهمن برگزار می شود .با توجه به این که عراق یکی از بازارهای هدف ایران محسوب می شود و از اهمیت خاصی در مراودات سیاسی و اقتصادی کشور برخوردار است؛میزگردی با حضور سید محمدرضا علوی مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، آریا مجیدی مدیر پروژه دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد و علی ابراهیم زاده هماهنگ کننده هیات تجاری در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد برگزار شد.

حضور در نمایشگاه های برون مرزی، گامی به سمت توسعه صادرات غیرنفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا ،علوی مدیرنمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاها های بین المللی ایران در این میزگرد گفت: در شرایطی که حضور رقبای شرکت های ایرانی در عراق کمرنگ شده است، شرکت های ایرانی می توانند با حضوری گسترده، جایگاه خود را تثبیت و جای خالی رقبا را پر کنند.

    وی توسعه صادرات غیرنفتی را اولویت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد، فرصتی بی نظیر برای انتخاب بازارهای هدف توسط فعالان اقتصادی است.

    مجیدی مدیر پروژه دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد نیز در این میزگرد به تسهیلات شرکت نمایشگاه های بین المللی و شرایط حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه پرداخت.

    وی اعلام کرد: حداقل مساحت برای هر غرفه 12متر مربع و هزینه برای هر یک مترمربع غرفه، پنج میلیون ریال پیش بینی شده است؛ همچنین برای تسهیل در پرداخت وجه، هزینه غرفه ها به ریال دریافت می شود.

    ابراهیم زاده هماهنگ کننده هیات تجاری در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد نیز در این میزگرد به انتقاد از عملکرد صداوسیما در بزرگنمایی برخی موضوع های حاشیه ای عراق پرداخت و گفت: وقتی مشکل یا حادثه ای در عراق اتفاق می افتد، این موضوع در خود عراق آنقدر پررنگ نمی شود که در تلویزیون ایران بزرگ نمایی می شود؛ همین موضوع بر حضور تولیدکنندگان ایرانی در عراق تاثیر منفی می گذارد.

    مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در مورد نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد که 27 تا 30 بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، افزود: این نمایشگاه، گسترده ترین نمایشگاه برون مرزی ایران محسوب می شود که 235 شرکت تولیدی و خدماتی در 6 هزار و 560 متر فضای مفید تولیدات و خدمات خود را ارائه کردند.

    سید محمدرضا علوی اضافه کرد: در آن نمایشگاه، توانمندی های کشور در زمینه های مختلفی نظیر مصالح ساختمانی، محصولات فولادی، خدمات فنی مهندسی، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی آرایشی، دکوراسیون، نساجی و خودرو در قالب چهار سالن نمایشگاهی به نمایش در آمد.
    وی بازار کشور عراق را از عمده ترین بازارهای صادراتی محصولات و خدمات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: به همین دلیل، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، امسال دو برنامه مشخص برای بازار عراق برنامه ریزی کرد؛ نخست، سازماندهی و تشکیل پاویون جمهوری سالامی ایران در چهل و دومین نمایشگاه بین المللی بازرگانی بغداد که از دهم تا نوزدهم آبان ماه برگزار شد و دوم، برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد است.

    در چهل و دومین نمایشگاه بازرگانی بغداد، 40 شرکت تولیدی و صادراتی در پاویون ایران به وسعت یک هزار و 260 متر مربع توانمندی های خود را عرضه کردند.

    علوی با اشاره به اینکه حضور ایران در نمایشگاه چهل و دوم نسبت به نمایشگاه چهل و یکم رشدی پنج برابری داشت، گفت: در بازارهای عمده صادراتی، همچون عراق به دنبال عمق بخشیدن و استمرار دادن حضورمان هستیم.

    مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی هم گفت: نمایشگاه های برون مرزی از نظر تقسیم بندی شامل سه دسته هستند؛ اختصاصی، بازرگانی و تخصصی؛ نمایشگاه های اختصاصی به آن دست از نمایشگاه های برون مرزی گفته می شود که صرفا کالا و محصولات و توانمندی های یک کشور در کشوری دیگر به نمایش گذاشته می شود.

    وی افزود: در شرایطی که توسعه صادرات غیرنفتی اولویت جمهوری اسلامی ایران است، نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد، فرصتی بی نظیر برای فعالان اقتصادی است تا بازار هدف خود را انتخاب کنند.

    علوی اضافه کرد: عراق جزو بازارهای عمده و اولویت دار صادراتی ایران است و ما همواره در نمایشگاه های بین المللی این کشور حضوری گسترده داشته ایم؛ به همین سبب ابتدا کیفیت و استانداردهای شرکت هایی که علاقه مند حضور در این نمایشگاه هستند مورد بررسی قرار می گیرد و به هر شرکت اجازه حضور داده نمی شود.

    مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی افزود: اگرچه حضور گسترده شرکت ها مورد توجه است اما باید شرکت هایی در این نمایشگاه حاضر شوند که به استانداردها مسلط باشند و حضور آنها به قراردادهای موثر منجر شود.

    وی افزود: حضور در نمایشگاه برون مرزی به معنی حرکت به سمت توسعه صادرات و مشخصا صادرات غیرنفتی است؛ نمایشگاه بغداد در شرایطی برگزار می شود که برخی رقبا غایب هستند؛ در این شرایط، آن دسته از فعالان اقتصادی که هم اکنون در این بازار حضور دارند، باید حضور خود را عمق بخشند و آن دسته که تاکنون به بازار عراق حضور پیدا نکرده اند اکنون فرصت خوبی است که به این بازار ورود پیدا کنند.

    علوی تصریح کرد: شرکت های ایرانی باید با قیمت های رقابتی و رعایت استانداردهای کیفی لازم در بازارها ظاهر شوند تا بتوانند جایگزین رقبای خود شوند.
    مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در جمع بندی سخنان خود، شرکت در نمایشگاه ها را یکی از ابزارهای موثر بازاریابی عنوان کرد و گفت: شرکت های توانمند جمهوری اسلامی باید فرصت حضور در نمایشگاه ها را مد نظر قرار دهد و با بررسی تحولات بازارهای بین المللی، از طریق حضور در نمایشگاه ها بر توسعه صادرات غیرنفتی تمرکز داشته باشند.

    وی با تاکید بر اینکه بازار عراق به عنوان یکی از بازارهای اولویت دار صادراتی شناخته می شود، اضافه کرد: با توجه به خالی بودن جای رقبای منطقه ای در بازار عراق، شرکت ها باید با درک تحولات بین المللی، این فرصت را مغتنم شمارند.

    مدیر پروژه دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد نیز در این میزگرد به تسهیلاتی که شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی برای علاقه مندان شرکت در نمایشگاه فراهم کرده است اشاره کرد و گفت: بخش عمده هزینه های شرکت در نمایشگاه، توسط شرکت نمایشگاه ها پرداخت می شود.
    آریا مجیدی افزود: حداقل مساحت برای هر غرفه 12مترمربع و هزینه برای هر یک مترمربع غرفه، پنج میلیون ریال پیش بینی شده است؛ همچنین برای تسهیل در پرداخت وجه، هزینه غرفه ها به ریال دریافت می شود.

    وی یکی از مهمترین دغدغه بازرگانان ایرانی برای شرکت در نمایشگاه های برون مرزی را حمل کالا ذکر کرد و گفت: در نمایشگاه بغداد، شرکت سهامی نمایشگاه ها این مسئولیت را برعهده می گیرد و علاوه بر انتقال رایگان کالا – که میزان آن به متراژ غرفه بستگی دارد – فعالیت های گمرکی کالاها نیز توسط شرکت انجام می شود.

    وی در مورد مهلت ثبت نام در این نمایشگاه گفت: کالاهای نمایشگاه باید تا 24بهمن ماه وارد عراق شوند؛ بنابر تا زمانی که مشکلی برای ارسال کالا وجود نداشته باشد، شرکت ها می توانند برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کنند.

    مدیر پروژه دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد افزود: در حاشیه برگزاری نمایشگاه، هیات تجاری ایران نیز به عراق اعزام می شوند و در کنار آن تلاش می کنیم که امکان دیدار مدیران شرکت ها با طرف های عراقی میسر شود.

    مجیدی درباره مزایای صادرات کالای ایرانی به عراق گفت: هزینه صادرات به عراق نسبت به سایر کشورها کمتر است و به نفع تجار ایرانی است که این بازار را از دست ندهند.

    هماهنگ کننده هیات تجاری در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد نیز در این میزگرد گفت: عراق یک بازار استراتژیک برای ایران و نمایشگاه ابزار کلیدی توسعه صادرات محسوب می شود؛ از این رو برگزاری نمایشگاه های اختصاصی ایران فرصتی طلایی است که شرکت ها می توانند در یک ارتباط مستقیم با طرف های مقابل و به ویژه مسئولان عراقی، کالا و خدمات خود را معرفی کنند.

    علی ابراهیم زاده گفت: در 10 سال گذشته نمایشگاه های متعددی در عراق برگزار کرده ایم که به دلیل ارتباط مستقیم شرکت های ایرانی با طرف های عراقی، شماری از این شرکت ها موفق شده اند در عراق مشغول به فعالیت شوند، دفاتر خود را به ثبت برسانند و در حوزه فروش کالا و نیز اجرای پروژه های فنی و مهندسی فعالیت کنند.

    وی یکی از مزیت های برگزاری این نمایشگاه را فراهم شدن ارتباط مطلوب با وزارتخانه های عراق دانست و افزود: هنگام برگزاری نمایشگاه ها، از همه وزارتخانه های این کشور دعوت می کنیم و فضایی را در نمایشگاه به آنها اختصاص می دهیم تا از رهگذر حضور این وزارتخانه ها و تعاملات دو جانبه بتوانیم سهم بیشتری از بازار عراق را به شرکت های ایرانی اختصاص دهیم.

    ابراهیم زاده افزود: با توجه به حذف رقبای ایرانی در عراق، خلا موجود در این بازار و رویکرد حمایتی شرکت نمایشگاه ها از حضور شرکت های ایرانی، باید از فرصت به دست آمده در زمینه معرفی توانمندی های صادراتی به عراق نهایت استفاده را ببریم.

    وی تصریح کرد: در این ارتباط، فعالان اقتصادی باید به اصولی از جمله ایجاد ارتباط نهادینه با ساختارهای تجاری عراق، آشنایی با فرهنگ مذاکرات، عقد قرارداد، رویه های گمرکی، حمل و نقل، ضمانت نامه های بانکی بین دو کشور و نیز فرصت های پیمانکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی آشنا باشند.

    ابراهیم زاده با انتقاد از پرداختن به برخی موضوع های حاشیه ای در عراق و بزرگنمایی آن توسط صدا و سیما گفت: وقتی موضوعی یا حادثه ای در عراق اتفاق می افتد، این موضوع در خود عراق آن قدر بزرگ نمایی نمی شود که در تلویزیون ایران پررنگ جلوه می کند.

    وی افزود: در نمایشگاه سال گذشته بیش از 280 شرکت در بازار عراق ثبت نام کرده بودند اما همان شب تلویزیون ایران ابعاد اتفاقی را که در حاشیه بغداد رخ داده بود چنان پررنگ نشان داد که نزدیک به 40 شرکت ایرانی حضور خود را لغو کردند.

    هماهنگ کننده هیات تجاری در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد یادآورشد: چندی پیش نیز به دلیل یک اتفاق کوچک در خارج از بغداد و بزرگ نمایی آن از سوی صدا و سیما، سبب شد تا نزدیک 15 شرکت حضور خود را لغو کنند؛ هر چقدر توضیح دادیم که مشکل خاصی نیست اما تاثیر خبر بیشتر از صحبت های ما بود.

    وی افزود: کشورهای اروپایی در سال های گذشته که وضعیت عراق بحرانی بود نیز دفاتر خود را فعال نگه داشتند و بازار عراق را رها نکردند اما همان زمان هم ما به اجبار و جلسه و دعوت، پای شرکت های ایرانی را به عراق باز می کردیم و باید مرتب توضیح می دادیم که اگر منتظر شویم که این کشور بیشتر امن شود، فرصت های تجاری برای همیشه از دست خواهیم داد.

    ابراهیم زاده تاکید کرد: البته وضعیت بغداد در دو سال گذشته بسیار مطلوب است و به لحاظ امنیتی مشکلی وجود ندارد و نباید به بهانه های مختلف برای تجارت و صادرات به این بازار پررونق، فرصت سوزی کنیم زیرا هر روز که می گذرد، فرصت ما در عراق برای کارهای تجاری کمتر می شود.

    وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های اختصاصی بهمن ماه در عراق نیز گفت: این نمایشگاه بی نظیرترین نمایشگاه اختصاصی فنی- مهندسی و تولیدی - صنعتی کشور است و از آنجا که با اجلاس کمیسیون مشترک همزمان شده و جای بعضی از رقبای شرکت کننده ایران خالی است، فرصت مغتنمی برای شرکت های ایرانی است تا با درک موقعیت، مشارکت بیشتری داشته باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت