فصل چیدن کتاب؛

تتمه‌های نمایشگاه کتاب برای کتابفروشان تبریز

عصر نمایشگاه- برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز، فرصت مغتنمی است برای بهبود فضای کسب و کار ناشران، ترویج فرهنگ کتابخوانی و تقویت منایع و مخازن کتابخانه‌های عمومی شهرها و روستاهای استان است.

تتمه‌های نمایشگاه کتاب برای کتابفروشان تبریز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، پاییز را به فصل چیدن گردو می‌شناسند و هر چند در طول سال دسترسی به آن امکان پذیر است ولی خرید مستقیم از باغبانان، علاوه بر بهره مندی از قیمت ارزان‌تر، امتیاز تازگی و مرغوبیت را هم شامل می‌شود. به همین دلیل است شاید که اشتیاق برای به دست آوردن این محصول در این ماه بیشتر است.

    اهالی کتاب تبریز هم به نوعی همین حال را دارند و برگزاری نمایشگاه کتاب در مهرماه به عادتی مرسوم تبدیل شده است.

    همانطور که هر محصولی فصلی برای ثمره دادن دارد و مصرف کننده، برای تازگی و لذت بیشتر و به بار آورنده جهت بهره برداری حداکثری، دیگر ایام سال را برای رسیدن آن فصل به امید می‌گذرانند. حال اگر در آن برهه زمانی، محصول را آفت بزند یا آن کیفیت مطلوب را نداشته باشد، هر دو متضررند.

    پاییز هر چند آغاز فصل خزان و زمان پهن کردن بستر خواب برای طبیعت است ولی برای اهالی فرهنگ و هنر، فصل جاودانگی ایده‌ها و خلاقیت‌ها است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز طی بیش از یک دهه اخیر، برای تبریزی‌ها رویدادی شاخص در مهرماه به شمار می‌آید.

    به نظر می‌رسد که گذشت چهارده دوره از این اتفاق فرهنگی، غیر از آنکه انتظارات علاقه مندان این حوزه را تامین نکرده، در مقاطعی نزول سطح آن را نیز به اثبات رسانده است.

    یکی از جنبه‌های مهم این نمایشگاه، تامین خواسته‌ها و یا به بیانی دیگر به ارمغان آوردن آن تازگی و لذت مورد انتظار و همچنین تاثیر آن بر انتشارات و کتابفروشی‌های تبریز است که در طول سال با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند و این رویداد برای آنان به یکی از دغدغه‌ها و شاید به تنش‌های مدام تبدیل شده است.

    عنوان نمایشگاه را به فروش پاییزه کتب درسی تغییر دهند

    «حامد نخجوانی» مسئول کتابفروشی حامد تبریز، نمایشگاه کتاب را حرکتی فرهنگی می داند و آن را از هرگونه نقد مبرا قلمداد کرده و می‌گوید: نمی توان بر کلیت این امر انتقادی داشت ولی از آنجایی که حتی معنای لغوی نمایشگاه یعنی نمایش تازه‌های کتاب نیز در این موضوع رعایت نمی‌شود، باید دیدگاه‌ها را در این خصوص مورد ارزیابی قرار دهیم.

    وی که از نگاه سطح پایین ناشران پایتخت به نمایشگاه های کتاب در شهرستان‌ها گلایه‌مند است، عدم ارائه تازه‌های نشر را توهین و دهن کجی به اهالی کتاب عنوان کرده و ادامه می‌دهد: در وضعیت موجود هیچ یک از معیارهای استاندارد برگزاری نمایشگاه کتاب در تبریز مشاهده نمی‌شود و بهتر آن است که عنوان این رویداد را به فروش پاییزه کتب درسی تغییر دهند تا تکلیف مشخص شود و عموم مردم نیز مانند فروش فصلی کالا، میوه و غیره ... از آن بهره‌مند شوند.

    نخجوانی، چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز را به فستیوال تشبیه کرده و می‌گوید: به غیر از کتب کمک درسی و کنکوری که به عقیده من این نیز جفا در حقوق کتابفروشان شهرمان است که یک سال را در انتظار مهرماه هستند و با برگزاری نمایشگاه، فروشی ندارند، در حوزه کتاب‌های عمومی، اکثر ناشران موجودی‌های فروش نرفته خود را عرضه می‌کنند و آثار جدیدشان را که مورد علاقه اهالی کتاب است ارائه نمی‌دهند.

    مسئول کتابفروشی حامد، تغییر زمان برگزاری نمایشگاه را خواسته‌ای دیرین از سوی کتابفروشان تبریز عنوان کرده  و اضافه می‌کند: هر چند متولیان امر زمان‌بندی کشوری برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را بهانه قرار می دهند ولی این امکان وجود دارد که با رایزنی، زمان نمایشگاه تبریز را به اواخر آبان و یا آذرماه منتقل کنند تا حداقل از یک جنبه، ضرر کتابفروشی‌های شهر کاهش یابد.

    حضور کتابفروشان تبریز به عنوان نمایندگی انتشارات تهران

    وی، نیامدن ناشران شاخص کشور به نمایشگاه کتاب تبریز را یکی دیگر از معضلات این نمابشگاه دانسته و می‌گوید: معدود ناشران مطرح هم که در چهاردهمین نمایشگاه کتاب تبریز غرفه داشتند، با حضور کتابفروشی‌های شهرمان به نمایندگی از آنان بود و ناشر مستقیماً حضور نداشت و به همین دلیل، اثری از تازه‌های آن انتشارات دیده نشد.

    حامد نخجوانی با اشاره به دیگر نکته جالب توجه در این میان، ادامه می‌دهد: اکثر کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه معیوب و ناقص هستند و پس از پایان نمایشگاه، اغلب خریداران، با مراجعه به کتابفروشی‌های شهر، درخواست تعویض یا عودت دارند که این موضوع نیز از معظلات نمایشگاه برای کتابفروشان تبریز است.

    اهانت به شعور فرهنگی تبریزی‌ها

    یکی  از ناشران و کتابفروشان مطرح تبریز هم که امسال در چهاردهمین نمایشگاه کتاب حضور نداشت، هدف از برگزاری نمایشگاه را معرفی تازه‌های نشر برای مشتاق کردن مردم عنوان کرده و تصریح می کند: متاسفانه اغلب ناشران کتب سال‌های گذشته  را به نمایشگاه تبریز می‌آورند و این امر اهانت به شعور فرهنگی مردم است.

    مدیر انتشارات سپهر با بیان اینکه تبریزی ها تازه های کتاب را می دانند و بدنبال تازه ترین ها هستند، می گوید: نمایشگاه کتاب در تبریز بیش از آنکه نمایشگاه باشد، جنبه فروشگاهی داشته و کتب کمک درسی احاطه کاملی بر کلیت نمایشگاه دارند.

    دادیزاده، رویه فعلی را عامل تضعیف کتابفروشان شهر دانسته و سرنوشت کتابفروشی های ارک، سعادت و شمس را نمونه بارز آن قلمداد کرده و می‌گوید: البته این بحران صرفاً برای تبریز نیست و سراسر کشور را شامل می‌شود.

    به گفته  مدیر انتشارات سپهر، زمانی که شاهد تیراژ 150 نسخه ای کتاب هستیم، طبیعی است که ناشران برای کسب سود به نمایشگاه می آیند و در این زمینه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برای جذب انتشارات شاخص باید تسهیلات ویژه ای را جهت تامین بخشی از هزینه ها ارائه کنند تا ناشران نیز برای عرضه آثار تازه خود ترغیب شوند.

    10 روز از پایان چهاردهمین دوره نمایشگاه بین المللی تبریز گذشت و ناشران و علاقه‌مندان کتاب تا سالی دیگر وعده دیداری را به انتظار می‌نشینند.

    در این میان، توجه به دغدغه‌های طرفین مشارکت کننده در این رویداد، متنوع و فراوان است و توجه به آن امری دشوار به حساب می‌آید.

    شاید یکی از راهکارهای برون رفت از این بحران، هم اندیشی با اهالی فرهنگی شهر و تمام عوامل موثر در این موضوع و دستیابی به خرد جمعی باشد تا با برنامه ریزی بهتر شاهد بهبود وضع حاکم در برپایی نمایشگاه‌های کتاب سالانه باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت