سفیر مکزیک در ایران خبر داد

معرفی اولین اثر ترجمه شده مکزیکی در نمایشگاه کتاب تهران

عصر نمایشگاه- سفیر مکزیک در ایران با اشاره به اینکه حضور این کشور در جشنواره تجسمی فجر آغاز فعالیت‌ است، گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور قوی خواهیم داشت و اثر «تاریخ مختصر مکزیک» که برای اولین بار به فارسی ترجمه شده، معرفی می‌شود.

معرفی اولین اثر ترجمه شده مکزیکی در نمایشگاه کتاب تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فارس، نمایشگاه هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر 9 بهمن ماه با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در مؤسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

    مجتبی آقایی دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در ابتدای این اظهار داشت: سال نو هنرهای تجسمی فجر را با طراوت متنوع‌تری شاهد هستیم که این طراوت به دلیل حضور هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار یکدیگر است.

    وی ادامه داد: این دوره از جشنواره تجسمی فجر با تکیه بر سنت‌های اصیل هنر، فضای جدیدی را ایجاد کرده و در این فضا حدود 10 هزار اثر از 5 هزار هنرمند در جشنواره به ثبت رسید؛ آثار منتخب راه یافته به نمایشگاه با توجه به این ظرفیت، بسیار اندک است اما روند تکامل آن می‌تواند فضای هنرهای تجسمی کشور را رونق بخشد.

    دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: ارزش‌ها و ظرفیت‌های هنر کشور نباید در قالب‌های سنتی گذشته محدود شود و امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از راهنمایی‌های هنرمندان، کاستی‌ها را شناسایی کرده و برای دوره‌های بعد برنامه‌ریزی های بهتری انجام دهیم.

    وی در ادامه ضمن تشکر از سفارت مکزیک، گفت: آثار هنرمندان مکزیکی در بخش بین‌المللی این جشنواره را به گونه‌ای دیگر ارائه شد و امیدواریم که در سال های آینده شاهد حضور هنرمندان کشورهای مختلف در این بخش باشیم.

    در ادامه این مراسم، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: این جشنواره به نسبت دیگر جشنواره‌ها، در حوزه هنرهای تجسمی یک قدم به جلو برداشته و با توجه به حضور خوب هنرمندان می‌توان گفت این جشنواره توانسته است در وحدت‌بخشی به نظرات مختلف، حرکت به جلو داشته باشد.

    وی با اشاره به حمایت دولت از این رویداد هنری گفت: تمام تلاش دولت در حوزه هنرهای تجسمی این بوده که حمایت و همکاری‌هایی لازم را انجام دهد و از فعالیت‌هایی که در بخش خصوصی و سایر بخش‌ها در این زمینه صورت می‌گیرد، حمایت کند.

    معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی هنرمند اثر خود را به طور شایسته عرضه کند، خستگی‌اش رفع می‌شود و ما هم در بخش دولتی می‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم تا خستگی هنرمند مرتفع شود.

    در بخش بعدی این مراسم، کانچولا گوتییرس سفیر مکزیک در ایران سخنانش را به فارسی برای حاضران و از روی نوشته خواند. وی گفت: این اولین بار است که مکزیک از طریق سفارت خود در تهران در بخش هنرهای تجسمی این جشنواره مهم شرکت می کند، در گذشته نزدیک، ما حضورمان را در این سالانه افزایش داده ایم. سال گذشته اقدام به نمایش فیلم‌های مکزیکی کردیم که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و امسال سفارت مکزیک قصد دارد که به مشارکت خود ادامه دهد.

    سفیر مکزیک در ایران افزود: طی توافقی که با مسئولان جشنواره داشته‌ایم، «هفته هنر مکزیک» را برگزار خواهیم کرد که طی آن مردم ایران می‌توانند از آثار مکزیکی در سه رشته مجسمه‌سازی، حکاکی و عکاسی لذت ببرند و بدین ترتیب ما نمایشگاه «برگشت پذیری یا دوران نور» را عرضه خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: این مجموع خیال برانگیز از مجسمه ها توسط استاد گابرئیلا رودریگز در بزرگداشت سال 2015 به عنوان «سال بین‌المللی نور» گردآوری شده است که این نامگذاری سال گذشته از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و به ابتکار مکزیک صورت گرفت و خوش‌وقتم که اعلام کنم برگزاری نمایشگاه سیار «برگشت پذیری یا دوران نور» برای اولین بار در ایران انجام می شود و انعکاسی است از روشنایی علمی و در عین حال انسانی و معنوی.

    کانچولا گوتییرس بیان داشت: در چارچوب «هفته هنر مکزیک» به ارائه نمایشگاه کنده کاری‌های هنرمند معروف مکزیکی گوادالوپه پوسادا خواهیم پرداخت که به خاطر برخورد طنزش با مرگ شهرت دارد و مردم می‌توانند به تماشای عکس‌های تینا مودوتی نیز بنشینند، در پایان نیز هنرهای تجسمی و انقلابی مکزیک را معرفی خواهیم کرد مانند نهضت دیوارنگاری که در اوایل قرن 20 در مکزیک ظهور کرد.

    وی گفت: شرکت مکزیک در جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در واقع آغاز سلسله فعالیت‌هایی است که سفارت مکزیک در تهران قرار است طی سال 1395 انجام دهد که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به حضور قوی‌تر در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد که در آن اثر «تاریخ مختصر مکزیک» که برای اولین بار به فارسی ترجمه شده است، معرفی می‌شود. همچنین با همکاری ارزشمند وزارت ارشاد اسلامی، نمایشگاهی از هنر دوران قبل از استعمار را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهیم کرد.

    وی در پایان یادآور شد: مکزیک و ایران در روابط دو جانبه خود به خصوص در غنای فرهنگی کهن سهیم‌اند، شرایط جدید بین‌المللی و نیز اراده متقابل دولت‌هایمان برای گسترش و تحکیم مبادلات دو کشور، پایه‌ای فوق‌العاده برای نزدیکی بیشتر مکزیکی‌ها و ایرانی‌ها به شمار می‌رود و خوشحالم که در چارچوب جشنواره هنرهای تجسمی فجر دو فرهنگ باستانی ایران و مکزیک می‌توانند باهم ملاقات کرده، یکدیگر را بیشتر بشناساند و غنای مظاهر هنری یکدیگر را ارج نهند.

    مجید ملانوروزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ادامه این مراسم، اظهار داشت: سعی می‌کنیم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر را قدم به قدم نوتر کنیم و به زبان جهانی‌تری سخن بگوییم که در این جشنواره نیز بخش نقاشی، عکس، گرافیک جدا از هم نیست و هر هنرمند با هر مدیومی که از قابلیت هنری برخوردار باشد، آثارش را ارائه می‌دهد.

    وی ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم که بیان هنری تری را به آثار این جشنواره بدهیم چرا که قرار است بخشی از آنها در ایتالیا به نمایش گذاشته شود  اما با این حال برای احترام به میراث ملی خود، بخش خوشنویسی و نگارگری را هم داریم که این بخش در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

    مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: این جشنواره با همه تلاش‌هایی که برای برگزاری آن صورت گرفته، کاستی‌هایی نیز دارد و این کاستی‌ها را بر ما نبخشایید چرا که نظرات شما می‌تواند یاری‌دهنده فضای هنرهای تجسمی کشور باشد.

    در این مراسم کیک هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر توسط پیشکسوتان بریده شد.

    در این نمایشگاه بیش از 200 اثر از هنرمندان پیشکسوت و جوان در معرض دید عموم قرار گرفت و تا 8 اسفند پذیرای علاقه‌مندان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت