به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی ؛

برپایی نمایشگاه بافته های ایلیاتی درساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی

عصر نمایشگاه- نمایشگاه بافته های ایلیاتی ناصر پرهیزگار به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی از ۱۵تا ۱۹ آبان ماه در ساختمان شماره یک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پذیرای علاقمندان است

برپایی نمایشگاه بافته های ایلیاتی درساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،؛ ناصر پرهیزگار سابقه ای 35 ساله در این حرفه دارد. در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده و دستی نیز در صادرات و فروش این بافته های داری در خارج از کشوردارد.

    وی در زمینه معرفی این رشته گفت: گلیم بافی بخش مهمی از میراث فرهنگی و هنر بومی و اقلیمی ما است. شناخت آن برای کسانی که می خواهند هویت فرهنگی و پیشینه هنر اقوام ایرانی را بازشناسند، ضروری است.

    گلیم بعنوان زیر انداز، کالایی است که ارزش مصرفی دارد. اما فراتر از آن بعنوان بازتاب تجسمی ذهنیت بافنده دارای ارزش هنری نیز هست . نکته جالب اینکه بافت گلیم فی البداهه است. به همین جهت آن را "ذهنی بافت"  می نامند.

    پرهیزگار در ادامه عنوان کرد : گاه طرح ها در گلیم دارای اشکال هندسی و گاه بصورت گل و پرنده و حیوا نات است. بعضی اشکال و رنگها دارای معانی نمادی و اعتقادی روستایی و عشایری ایران هستند : شتر ، نشانه ثروت،  ماهی نشانه خوشبختی، طاووس نشانه آرزوها و آبی آسمانی رنگ ملی ایران باستان ، قرمز رنگ شادی ، سبز رنگ بهار و تولد دوباره و ....است.

    این استاد دست بافته های ایلیاتی افزود: فرش و گلیم دستبافت هنری جادویی و چیزی بیش از یک کالای صنعتی است . اثری هنری که با عشق و نیروی خلاقیت بافته میشود . از این رو هرگز مستهلک نمی شود و با گذشت زمان بر قدمت و ارزشش افزوده شده و اصالت بیشتری می یابد. بنابراین خرید قالی و گلیم فقط جنبه تزیینی یا هنری ندارد  بلکه بعنوان پس انداز، جنبه سرمایه گذاری نیز دارد. انواع زیرانداز ، جلو بخاری ، رویه برای بوفه، کاناپه ، تخت و میز ، پرده و آویز دیوار از مصارف گلیم می باشد که بنده در این نمایشگاه کوشیده ام ضمن نمایش انواع بافته های سنتی گلیم ، موارد مصرف نوینی از آنها ، منطبق با مصارف زندگی شهری ارائه دهم.

     از جمله اصیل ترین بافته های عشایر ایران که در این نمایشگاه نیز به نمایش گذاشته شده اند سفره و نمکدان هستند . اهمیت و اصالت این دست بافته ها در این است که به طریق ذهنی و به انگیزه نیاز و مصرف شخصی بافته می شوند. از سفره برای نگهداری چینه های خمیر و سپس هوا دهی نان های داغ استفاده می شود. سفره ها اغلب ساده بافت و با رنگ طبیعی پشم شتر یا گوسفند بافته می شوند. از نمکدان برای حمل نمک و نگهداری آن استفاده می شود. نمکدان بدنه ای در ابعاد توپره با گردنی باریک و دهانه ای تنگ دارد. نمک در فرهنگ عشایر ماده ای حیانی و نشانه برکت است. اگرچه امروزه در زندگی شهری این دست بافته ( سفره  و نمکدان ) کارکردی چون گذشته ندارد. اما نمادی سنتی ، نشانه خیر برکت و پیوند میان گذشته و حال است.

    وی ضمن تشکر از معاونت صنایع دستی کشور برای فراهم سازی فرصت نمایشگاه تاکید کرد: امیدوارم با حضور شما هنردوستان گرامی و استفاده از نقطه نظراتتان ، گامی در جهت اعتلای این هنر باستانی و ناشناخته برداشته شود.

    لازم به ذکراست، این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از15 تا 19  آبان ماه در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9صبح تا 16 عصر پذیرای علاقمندان است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت