بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات تهران (۸۱)

نهاوندیان: شفافیت و صداقت لازمه فعالیت رسانه ای در کشور

عصر نمایشگاه- رئیس دفتر رئیس‌جمهور، شفافیت و صداقت را لازمه فعالیت رسانه‌ای در کشور عنوان کرد.

نهاوندیان: شفافیت و صداقت لازمه فعالیت رسانه ای در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از آریا ،محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در آئین اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات که عصر امروز جمعه 21 آبان در مصلی تهران برگزار شد، مطبوعات را هم چشم و هم آئینه جامعه توصیف کرد و گفت: اگر در مطبوعات اخلاق، فضایل، آگاهی و روشنایی ببینیم، این هم تجلی آگاهی جامعه است و هم بر آگاهی جامعه می‌افزاید.
    وی با بیان اینکه مطبوعات وظیفه روشنگری دارند و طرح این سؤال که برای روشنگری چه باید کرد، پرداخت و با تاکید بر شعار «شفافیت و صداقت» به عنوان شعار نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات گفت: شفافیت نیاز زمانه ماست، در پنهان‌کاری نمی‌شود رشد را جستجو کرد، لازمه رشد پایدار، شفافیت است. اگر در اقتصاد، رشد پایدار بخواهیم، باید شفافیت در اطلاعات مالی وجود داشته باشد، اگر مشارکت سیاسی می‌خواهیم باید شفافیت سیاسی داشته باشیم.
    رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور افزود: در شفافیت باید بر عمق و گستردگی آن تأکید کرد: نمی‌شود در شفافیت به صورت گزینشی عمل کرد و به بخشی از واقعیت پرداخت و بخشی دیگر را کتمان کرد. باید به همه حقیقت پرداخت و نه بخشی از آن.
    نهاوندیان تصریح کرد: اگر من رسانه‌ای به جای مخاطب بخشی از حقیقت را انتخاب کردم و به جای تبیین حقیقت، گزینشی عمل کردم، به قوه تحلیل در جامعه‌ام کمک نکرده‌ام. در مقایسه روزنامه‌ها با همدیگر حتی در خارج از ایران، روزنامه‌های عمیق‌تر کمتر از تیترهای درشت استفاده می‌کنند، چون می‌خواهند خود خواننده انتخاب کند اما اگر ما با صدای بلند و تیتر درشت چیزی را فریاد زدیم، احتمالاً مخاطب به این نتیجه می‌رسد که این رسانه می‌خواهد من چیزهای دیگر را نشنوم.
    وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضای خبرگیری ما گاهی رسانه‌ها به این مسئله دامن می‌زنند و با اینکه باید فضایی را فراهم کنیم که مخاطبانمان به همه ابعاد یک رویداد دست پیدا کنند، این مسئله کمتر مشاهده می‌شود. اگر شما نام کسی را در رسانه‌ای بردید، حتماً باید تریبون در اختیار او قرار دهید که از خود دفاع کند و اگر مطلب دروغ درباره او گفتید، باید به او تریبون بدهید که بگوید دروغ گفته‌اید.
    رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: این افتخار جامعه رسانه ما نیست که اینجا و آنجا کسانی با انگیزه‌های دروغ  فضاسازی کنند. هر کسی یک تفکر سیاسی دارد و از یک جناح سیاسی است. مهم این است که از دروغ و افترا برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده نکنیم. روزنامه‌نگاری منصفانه و اخلاقی وظیفه خود می‌داند که در همان زمان انتشار خبر، نظر کسی را که درباره آن سخن می‌گوید، منعکس کند.
    نهاوندیان با اشاره به بخش دوم شعار نمایشگاه امسال، یکی از چالش‌های جدی در جامعه را تهدید کردن سرمایه‌های اجتماعی و از بین بردن اعتماد عمومی عنوان کرد و گفت: اگر امروز هر کسی یک گوشه‌ای از این اعتماد را تخریب کند، تا پایان روز چیزی از آن باقی نمی‌ماند.
    وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: حاصل انتخابات اخیر در آمریکا هر چه بود، یک نتیجه قطعی داشت و آن اعلام شکست اخلاقی نظام سیاسی آمریکا بود. در چنین شرایطی ما می‌توانیم با رسانه‌هایمان نشان دهیم که در این کشور فضای آزادی بیان وجود دارد؛ فضایی که در آن از بی‌ادبی پرهیز می‌شود. باید از این اصل که هدف، وسیله را توجیه می‌کند، پرهیز کنیم و به روش رسیدن به هدف‌ها مقید و معتقد باشیم و بدانیم که از طریق هر وسیله‌ای ولو غیراخلاقی نمی‌شود به اهداف اخلاقی دست یافت.
    وی تأکید کرد: ما حتی با انگیزه دینی حق نداریم دیگران را متهم کنیم، بدون اینکه به آنها اجازه تبیین مواضعشان را بدهیم. ما پیرو دینی هستیم که به ما دستور می‌دهد که حتی با دشمنان خلاف عدل و اعتدال سخن نگویید.
    رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: حیات مطبوعات ما جدای از حیات جامعه ما نیست. اگر نسخه‌ای که برای جامعه امروزمان می‌نویسیم، به حوزه اقتصاد که اصلی‌ترین مسئله کشور است، مربوط می‌شود، مطبوعات باید کمک کند که فضای رشد و شکوفایی در اقتصاد جامعه ایجاد شود.
    به گفته نهاوندیان، این کار با ایجاد امید در جامعه شکل می‌گیرد نه با پاشیدن بذر ناامیدی و سیاه‌نمایی. مجلس و دولت باید به انسجام جامعه کمک کنند. اقتصاد باید به مطبوعات و مطبوعات باید به اقتصاد کمک کند.
    وی وظیفه نخست دولت را حمایت از فضای آزاد رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: لازمه حراست از این فضا، اجرای قانون حق دسترسی آزاد اطلاعات برای مردم است. وظیفه دوم دولت، حمایت از توسعه و توانمندسازی رسانه‌هاست که در این زمینه دستور رئیس‌جمهور در تخصیص صد درصدی یارانه مطبوعات تخصیص پیدا کرده و ظرف 10 روز آینده به رسانه‌ها پرداخت خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت