ویژگی های یک طراح سرآمد غرفه نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- یکی از چالش های مهم مجموعه ها برای یک حضور موفق نمایشگاهی انتخاب یک طراح و غرفه ساز خلاق و حرفه ای با قیمت مناسب است.

ویژگی های یک طراح سرآمد غرفه نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از روابط عمومی طرح امروز، یکی از ملاک های عمومی رزومه کاری است، اما ملاک برتری رزومه و پیشینه کاری تنها به تعداد و کثرت پروژه ها نیست، بهتر است کارفرما یک درک کلی از ویژگی های یک طراح و غرفه ساز حرفه ای و سرآمد داشته باشد و بر این اساس پیشینه کاری غرفه سازها را ارزیابی کند.

    اگر فرآیند حضور در نمایشگاه براساس یک طرح جامع حساب شده و هدفمند تعریف شده باشد، غرفه نمایشگاهی یکی از مولفه های مهم این طرح به شمار می آید. ترکیب ساختمان غرفه نقش بسیار تعیین کننده ای در جذب مخاطبان، نمایش اعتبار و برآوردن اهداف کارکردی غرفه دارد.

    به طور کلی در طراحی غرفه دو مولفه مهم باید به شکلی هماهنگ مدنظر قرار بگیرد: نخست ترکیب و زیبایی بصری و دوم اهداف کارکردی. برای این منظور ابتدا مولفه های کارکردی غرفه روشن می شود، سطح بندی مخاطبان و نحوه تعامل با هریک از سطوح از بازدیدکنندگان، نوع کالا و خدمات، تعداد پیشخوان های یا کانترهای اطلاعات،میزهای مذاکره و گفتگو (CIP)، اتاق جلسات با میهمانان ویژه VIP، تعداد نمایشگرها و شیوه پذیرایی و... پس از آن مولفه های بصری و ترکیب بندی فرم و رنگ بر پایه رنگ های سازمانی تعیین می شود.

    نورپردازی غرفه نیز از پارامترهای تاثیر گذار درجذب مخاطب و کارکرد درست و مناسب غرفه به شمار می آید. طبیعتا طراحی بر اساس مساحت و موقعیت جغرافیایی غرفه صورت می گیرد. بدیهی است که انتخاب سبک طراحی و به کارگیری مواد و تجهیزات غرفه در تناسب با میزان بودجه کارفرما صورت می گیرد.

    یک اصل راهبردی در طراحی غرفه اینست که یک طراحی ساده و خلاقه هم در جذب مخاطبان و تامین اهداف کارکردی موثر است و هم از اتلاف هزینه بیهوده جلوگیری می کند.

    طراحی ساختمان غرفه بر اساس اهداف کارکردی آن و متناسب با مشخصات فنی صورت می گیرد، مشخصات فنی غرفه شامل یک سری مولفه های ساختاری  می شود و مواردی مانند مساحت غرفه، موقعیت جغرافیایی غرفه، ابعاد، معماری، لوازم و تجهیزات فنی غرفه را دربر می گیرد.

    اگر به فرآیند غرفه سازی با نگاه تخصصی بنگریم، طراحی غرفه از تخصص های بنیادین این حوزه است. یک طراح خوب غرفه نمایشگاهی در چهار زمینه باید توانایی کافی را داشته باشد:

        دارای خلاقیت هنری و زیبایی شناسانه باشد.
        از دانش تخصصی برخوردار باشد و به اصول فنی ساخت و ساز غرفه اشراف داشته باشد.
        با ضوابط و ویژگی های برگزاری نمایشگاه آشنا باشد.
        توانایی محاسبه مالی و درک اقتصادی از هزینه های ساخت و ساز را دارا باشد.

    برآوردن خواسته های متعدد کارفرما با توجه به محدودیت های مختلف، ضمن دستیابی به یک ترکیب زیبای بصری با رعایت اصول ساخت و ساز و مشخصات فنی گاهی بسیار پیچیده می شود که البته چهارچوب های محدود مالی و اقتصادی کار را پیچیده تر نیز می کند، زمانیکه قرار است تمام اتفاقات در یک بازه محدود مالی بیافتد.

    ویژگی های اقلیمی و فرهنگی محل برگزاری نمایشگاه، احساسی که مایلیم در ذهن بیننده القا کنیم، توجه به  میزان نور محیطی، رطوبت، حرارت، ارتفاع سطح، مقاومت کف، سطح دیواره های جانبی، مسیر ورود و خروج بازدیدکنندگان، فاصله بین کانون های تجمع مثلاً محل نمایش فیلم و محل میز اطلاعات از مولفه های درخور توجه در طراحی و ساخت غرفه هستند.

    نبوغ و خلاقیت یک طراح در رسیدن به یک ترکیب ساده و زیبا است، اما این امر مستلزم موافقت کارفرما است. هنوز افرادی هستند که تصور می کنند زیبایی در شلوغی و تکلف و پیچیدگی بیشتر است.

    ترکیب متفاوت غرفه و ایجاد تمایز با غرفه های دیگر باعث جلب توجه بیشتر بازدیدکنندگان می شود و چنانچه این تمایز با خلاقیت و نوآوری همراه باشد یک پیام مهم را به بازدیدکنندگان القا می کند و آن پیشتاز بودن شرکت و مجموعه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت