همزمان با ایام پیاده روی بزرگ زائران اربعین حسینی ؛

نمایشگاه موزه عبرت ایران در پایانه مرزی مهران برپا شد

عصر نمایشگاه- نمایشگاه موزه عبرت ایران همزمان با ایام پیاده روی بزرگ زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران برپا شد.

نمایشگاه موزه عبرت ایران در پایانه مرزی مهران برپا شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ،مدیر موزه عبرت ایران اظهار کرد: در این نمایشگاه که به همت اداره کل اطلاعات استان ایلام برپاشده،ساختمان بازداشتگاه کمیته مشترک خرابکاری ساواک و شهربانی شبیه سازی شده و صحنه های مربوط به شکنجه زندانیان در سال های 50 تا 57 بازسازی شده است.
    قاسم حسن پور با بیان اینکه کمیته مشترک ساواک و شهربانی در سال 1311 به دستور رضا شاه آغاز بکار کرد و در سال 1316 به بهره برداری رسید، گفت: ساختمان بازداشتگاه این کمیته چندلایه حفاظتی داشته و افراد به هیچ عنوان امکان فرار از این ساختمان را نداشتند زیرا دیوارهای بلند این ساختمان سابقه فرار زندانیان را به صفر رسانده بود.
    وی یادآور شد: در این نمایشگاه بوسیله ماکت هایی و با زبان هنر صحنه های مربوط به بدو ورود زندانیان به ساختمان بازداشتگاه و نحوه شکنجه آنها بازسازی شده و نمونه هایی از ابزارهای مورد استفاده برای شکنجه در معرض دید قرار داده شده است.
    حسن پور تاکید کرد: این بازداشتگاه شامل اتاق افسر نگهبان، در اصلی موزه عبرت ایران، غرفه فساد خاندان پهلوی، اسلحه خانه، اسامی زندانیان سیاسی قبل از انقلاب روی پلاک های نصب شده، محل نگهداری البسه زندان، اتاق پانسمان، اتاق ملاقات، عکاسخانه، غرفه یادگاری های دوران زندان، سلول عمومی، دور دایره، اتومبیل‌های روسای ساواک و حمام است.
    لگد زدن بر شکم زن حامله، با مشت کوبیدن بر دهان و شکستن دندان‌ها، دوانیدن بر روی برف و یخ با پای زخمی، زدن لگد به زانو، شکم و زیر شکم زندانی، بستن به نرده‌های حیاط و دیوارها، بر روی شکم خوابانیدن و با زانو بر پشت فشار آوردن و سر متهم را به سوی بالا کشیدن، سوزاندن لب متهم، وصل کردن جریان برق به زندانی، حبس کردن در یک سلول متعفن، آپولو، آزار دادن بچه‌های شیر‌خواره برای گرفتن اقرار از مادر و پدر، نمک پاشیدن روی زخم، گذاشتن پا لای در و شکستن آن، دستبند قپانی و شکنجه روحی و روانی جهت شکستن مقاومت زندانی از جمله روش های شکنجه زندانیان در این بازداشتگاه عنوان شده است.
    حسن پور تاکید کرد: ساختمان اصلی این بازداشتگاه در تهران میدان امام خمینی (ره) قرار دارد و بازسازی صحنه های آن با استفاده از خاطرات زندانیان سیاسی قبل از انقلاب از این بازداشتگاه مخوف، انجام شده است.
    وی یادآور شد: این زندان دارای چندین لایه حفاظتی است و هرگاه یکی از زندانیان می توانست از یک لایه فرار کند، در لایه بعدی گرفتار می‌شد و در حقیقت فرار از این زندان صفر بود.
    وی ادامه داد: ساختمان طوری طراحی شده بود که هیچ صدایی از داخل به بیرون نمی‌رفت؛ ضمن اینکه در تابستان هوا به شدت گرم و در زمستان نیز هوا به شدت سرد بود.
    حسن‌پور با بیان اینکه هیچ نوری به داخل سلول‌ها نفوذ نداشته است، اظهار داشت: بیش از 90 نوع شکنجه در این زندان انجام می‌شد که ساده‌ترین آن، کابل‌های قطوری است که به کف پا می‌زدند.
    وی با اشاره به فوت 57 نفر در اثر شکنجه در این زندان، گفت: از سال 50 تا 57، گزارش‌ها نشان می‌دهد که هشت هزار و 442 نفر در این زندان بازداشت شده و تحت شکنجه قرار گرفتند که البته آمارها حاکی است که این رقم حدود 10 هزار نفر بود.
    مدیر موزه عبرت ایران افزود: نمایشگاه موزه عبرت ایران در نرسیده به پایانه مرزی مهران در مکانی به مساحت 800 مترمربع برپا شده است و از امروز تا 10 آذرماه پذیرای عموم زائران و مردم استان های مختلف کشور است.
    حسن پور با تاکید بر اینکه در بحث دشمن شناسی مردم باید با اقدامات آمریکا و اسرائیل به عنوان حمایت کنندگان اصلی رژیم پهلوی آشنا شوند، اضافه کرد: این نمایشگاه با هدف آشنایی مردم با جنایات رژیم پهلوی برپا شده است.
    وی از عموم زائران، مردم استان ایلام و دانش آموزان و دانشگاهیان خواست از این نمایشگاه بازدید کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت