رییس شورای بازار هنر اصفهان:

هنرمندان صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های خارجی متضرر می‌شوند!

عصر نمایشگاه- رییس شورای بازار هنر اصفهان گفت: درحالی‌که اجناس ما هر روز بی‌کیفیت‌تر می‌شوند، کشورهایی مانند هند و چین، بهترین کار را با پایین‌ترین قیمت وارد بازار می‌کنند.

هنرمندان صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های خارجی متضرر می‌شوند!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا ، اسدالله شاه‌میوه اصفهانی، رییس شورای بازار هنر و از هنرمندان خاتم‌کار گفت: امروزه به دست آوردن بازار صنایع‌دستی نسبت به گذشته، با وجود رقبایی چون، هند، چین، تایلند و.. به مراتب سخت تر شده است. به ویژه با توجه به این‌که در سال‌های گذشته ما نسبت به بازار خارجی خیلی دور بوده‌ایم و شناخت ما از نیاز این بازار بسیار افت کرده است. پایین آمدن آمار توریست و گردشگر ضربه بدی به بازار صنایع‌دستی وارد کرده است؛ چراکه شاه‌کلید بازار صنایع‌دستی توریست است و این مهجوری به نفع رقبای ما تمام شده است.

    کارشناسان خرید ارگان‌ها شناخت درستی از صنایع‌دستی ندارند

    وی با اشاره به این‌که صنایع‌دستی امروزه بیشتر به کار صنعتی تبدیل شده است، گفت: امروزه عمده خریداران صنایع‌دستی در بازار داخل، ارگان‌ها هستند که کارشناسان خریدشان نیز شناخت درستی نداشته، و تنها معیارشان برای خرید، صرف هزینهٔ کمتر است. این مطلب به شدت در کیفیت کالا تأثیرگذار است، صنایع‌دستی ما تبدیل به کالاهای کارخانه‌ای شده‌اند؛ چراکه برای تولیدکننده صرف نمی‌کند با آن قیمت خرید پایین، وقت و ذوق بیشتری مایه کار خود کند. از طرفی وقتی درآمد پایین می‌آید، رفع نیازهای معیشتی مسئله‌ساز می‌شود و این تأثیر مستقیم در افت کیفیت کار هنری دارد.

    این هنرمند در خصوص کیفیت صنایع‌دستی امروزی افزود: درست است که اصفهان به‌عنوان پایتخت صنایع‌دستی عنوان‌شده است، اما از یاد نبریم که در حقیقت، این امتیاز به دلیل وجود آثار هنرمندان فاخر و چیره‌دست است که درگذشته بوده‌اند و امروز نسبت به جمعیت هنرمندان این شهر انگشت شمارند. انتخاب ما و کسب این عنوان، به خاطر گذشته‌های ماست نه امروز! کار خوب همیشه بازار دارد و اولویت اول هنرمند باید خلق اثری بی‌نقص باشد و البته در اولویت بعدی نیز به دست آوردن بازار داخل و خارج به بهترین شکل است.

    این صادرکننده صنایع‌دستی افزود: درحالی‌که اجناس ما هر روز بی‌کیفیت‌تر می‌شوند، کشورهایی مانند هند و چین، بهترین کار را با پایین‌ترین قیمت وارد بازار می‌کنند. به عنوان مثال چین در نمایشگاه‌های خارجی بهترین میناکاری‌ها را ارائه می‌دهد. سیاست‌گذاری‌های ما در تولید صنایع‌دستی بسیار جای کار دارد، تهیهٔ مواد اولیه، آموزش و به‌کارگیری قشر جوان به شکل درست و از همه مهتر نیازسنجی و بازارشناسی، اموری هستند که باید مورد بحث و بررسی متولیان امر آن قرار گیرد.

    هنرمندان صنایع‌دستی از شرکت در نمایشگاه‌ها خارجی متضرر می‌شوند

    وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات درآمد پایین از فروش در بازارهای خارجی را اختلاف بالای میزان ارز و مشکلات تهیه ویزا عنوان کرد و افزود؛ شرکت در نمایشگاه‌ها و سفرهای خارجی مخارج بسیاری بالایی برای هنرمند می‌تراشد، از طرفی تهیه ویزا مشکل است و در نتیجه حضور در بازار خارجی را امکان‌ناپذیر کرده و یا هنرمند از شرکت در این سفرها متضرر می‌شود.

    شاه‌ میوه اصفهانی با اشاره به محدودیت‌های بازار داخلی امروز گفت: در داخل کشور نیز برای فروش به توریست با مسئلهٔ پرداخت به صورت نقدی مواجهیم. به دلیل محدودیت‌های بانکی استفاده از کارت‌های بانکی و دستگاه‌های POS ممکن نیست و خرید را برای گردشگر محدود می‌کند، چراکه برای خرید اثری فاخر باید پول نقدی زیادی با خود حمل کند که امنیت او را به خطر می‌اندازد.

    سرمایه‌گذاری در بخش بسته‌بندی ضرر آفرین است

    وی با اشاره به این‌که در بسیاری موارد هنگام حمل‌ونقل نیز اجناس آسیب می‌بینند، گفت: متأسفانه بسته‌بندی نیز در حد شایسته‌ای نیست، چه برای بازار و نمایشگاه‌های داخل و چه برای توریست. اما این مسئله ناشی از ناتوانی در تهیه بسته‌بندی صحیح نیست! بسته‌بندی ملزم به ایجاد کارگاه و تهیه تجهیزات بسته‌بندی است که با این بازار و فروش محدود، سرمایه‌گذاری در این زمینه برای تولیدکنندگان ضرر آفرین است.

    رییس شورای بازار هنر در خصوص تأثیر شناخت مردم از صنایع‌دستی گفت؛ جای تأسف دارد که امروز اغلب آثار فاخر ما در حال خروج از کشور است چراکه مردم خودمان شناخت درستی از هنر ندارند. تبلیغات و البته رسانه‌هایی چون تلویزیون می‌تواند بهترین عامل برای حل این بحران باشد که متأسفانه نه تنها کمک شایانی در این امر انجام نمی‌گیرد، که اکثراً می‌بینیم در برنامه‌ها آثار نه چندان هنرمندانه‌ای جلوی دوربین می‌رود و برای مخاطب به نمایش گذاشته می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت