پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس، انتظارات و سلیقه های مردم

عصر نمایشگاه- برپایی نمایشگاه کتاب در استان فارس یک مطالبه عمومی است و هر ساله گروه های مختلف مردم استان درانتظار برپایی این نمایشگاه هستند که بتواند سلیقه های مختلف آنان را پاسخ دهد.

پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس، انتظارات و سلیقه های مردم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، برخی بازدید کنندگان از پانزدهیمن نمایشگاه بزرگ کتاب فارس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از برپایی چنین نمایشگاهی ابراز خوشحالی و در کنار آن ایرادهایی را که به نظر آنها وجود داشت بیان کردند تا سال آینده شاهد برپایی نمایشگاهی بهتر و مطلوب تر باشند.
    از دیدگاه مردم، نمایشگاه کتاب استان فارس که امسال پانزدهمین دوره آن در حال برگزاری است می تواند مامنی برای اهالی و دوستداران کتاب باشد.
    به گفته مسئولان برگزاری این نمایشگاه هر ساله نیازسنجی و ارزیابی از نمایشگاه انجام می شود تا سال آینده درخواست عمومی مردم و مشکلات رفع و نمایشگاه با کیفیت تر و با آسیب های کمتری در فارس برگزار شود.

    زمان نمایشگاه، فقدان اطلاع از حضور ناشران و تازه های نشر، کمبود تبلیغات شهری، دسترسی نداشتن به بن کتاب، قدیمی بودن بیشتر کتاب های موجود در برخی انتشاراتی ها و نبود بخش ویژه رسانه از مهمترین مواردی بود که برخی از شهروندان استان فارس و شهر شیراز در مصاحبه با ایرنا اعلام کردند.

     زمان برگزاری نمایشگاه

    رقیه صالحی دانشجوی رشته مقطع کارشناسی ارشد شیمی در دانشگاه آزاد گفت: هر سال حداقل یک الی دو بار از نمایشگاه کتاب فارس بازدید می کنم و تا الان نمایشگاه های کتاب فارس توانسته جوابگوی نیازهای من در حوزه های مختلف باشد و کتاب های مورد نیازم را در این نمایشگاه ها خریده ام.
    وی افزود: به نظر من اگر زمان برگزاری نمایشگاه کمی تغییر کند و اواخر مهرماه یا اوایل آبان ماه برگزار شود می تواند کارایی بیشتری برای دانش آموزان، خانواده ها و دانشجویان و استادان دانشگاه داشته باشد.
    صالحی اظهارداشت: در اول مهر که مدارس و دانشگاه ها باز می شود فضای بیشتری برای فعالیت منظم خانواده ها حاکم می شود که باید از این فضاهای آماده برای نهادینه کردن مطالعه و کتاب خواندن استفاده شود که برگزاری نمایشگاه های کتاب در آن دوره زمانی بسیار مناسب است.
    وی بیان کرد: برپایی نمایشگاه های کتاب در ارتقای فرهنگ مردم تاثیرگذار است به طوری که حتی اگر کسی کتابخوان و اهل مطالعه هم نباشد می تواند با حضور و دیدن از نمایشگاه، به سمت کتاب گرایش پیدا کند.

    نمایشگاه مطلوب اما تبلیغات کم

    مهرداد عبدی یکی دیگر از شهروندان شیرازی گفت: نمایشگاه کتاب فارس نمایشگاهی خوب و مطلوب است و کیفیت این نمایشگاه هر سال بهتر از سال قبل می شود.
    وی اضافه کرد: به عنوان یک شهروند اهل کتاب و مطالعه هر سال از نمایشگاه کتاب فارس و تهران بازدید می کنم که نمایشگاه کتاب فارس نیز به لحاظ برگزاری و حضور ناشران و تازه های نشر بسیار باشکوه وخوب است.
    عبدی ادامه داد: به نظر من بزرگترین مشکل در برپایی نمایشگاه کتاب که امسال به چشم می خورد، تبلیغات نامناسب شهری برای اطلاع رسانی عمومی است به طوری که در سطح شهر تبلیغات برپایی نمایشگاه کتاب بسیار کم است و همه مردم از برپایی نمایشگاه اطلاع ندارند.
    وی عنوان داشت: تبلیغات شهری در ایستگاه های اتوبوس، پایانه های مسافربری، مترو، سرچهارراه ها و مکان هایی که محل تردد دانشجویان و جوانان است باید بیش از دیگر جاها باشد اما متاسفانه به جز چند بیلبورد در چند خیابان شیراز، دیگر اثری از تبلیغات نمایشگاه نیست.

    بن کتاب دغدغه همیشگی اهالی کتاب

    رضا رادمهر که دانشجوی دکترای حقوق در دانشگاه شیراز است گفت: نمایشگاه های کتاب خوب است و برگزاری آنها به عنوان یک جریان فرهنگی عمومی بسیار مثبت و تاثیرگذار است که فرصت مناسبی برای اهالی کتاب و مطالعه است.
    وی افزود: خرید بن کتاب یکی از مهمترین و همیشگی ترین دغدغه های اهالی کتاب است که هرچند مسئولان تلاش می کنند در این زمینه کارهایی انجام دهند اما این دغدغه همیشه برای دوستداران یار مهربان به ویژه دانشجویان وجود دارد.
    رادمهر با بیان اینکه در تبلیغات بانک شهر که مسئولیت خرید بن کتاب را بر عهده دارد، کمتر اثری از کتاب وجود دارد و بیشتر تبلیغ خود بانک است.
    وی گفت: هنوز هم مشکلاتی مانند معطلی و محدودیت برای مبلغ بن کتاب به ویژه برای کسانی که قصد خرید زیاد کتاب دارند وجود دارد و امیدوارم مشکل خرید بن در نمایشگاه های کتاب در کشور ما حل شود.
    او برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب فارس را یک حرکت مثبت و خوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: هر سال شاهد کیفیت
    کمی و کیفی این نمایشگاه هستیم که این نشان از تلاش مسئولان برای برگزاری شایسته نمایشگاه کتاب فارس دارد.

    نبود دسترسی به اطلاعات کافی از نمایشگاه کتاب

    زهرا رزمجویی که خرید کتاب برای دو فرزندش را اولویت می داند نیز گفت: نمایشگاه کتاب فارس به لحاظ نمایشگاهی و وجود کتاب های تازه و گسترده بسیار مناسب است و امسال برپایی غرفه هایی مانند کتاب های کودک، کتاب های خانواده، نقاشی کودک و غذاخوری کار بسیار ارزنده ای بوده است.
    وی اضافه کرد: برای من وجود سالن های ویژه و طبقه بندی کتاب ها بسیار خوب بود اما برای پیدا کردن کتاب هایی که به دنبال آنها بودم، باید همه غرفه ها را می گشتم و از همه ناشران سوال می کردم که کتاب ها را دارند یا خیر.
    رزمجویی ادامه داد: حیف است چنین نمایشگاهی از غرفه های راهنما برخوردار نباشد و یا حداقل در روزهای اول این غرفه ها به خوبی نتوانند به مردم خدمات دهند.
    او عنوان داشت: انتظار داریم در کنار همه ویژگی های خوب نمایشگاه، در بخش راهنمایی برای خرید و یا پیدا کردن کتاب های مورد نیاز مردم اطلاعات و امکانات بهتر و بیشتر در نمایشگاه باشد تا از اتلاف وقت خودداری شود.

    اعلام لیست ناشران و تازه های نشر در نمایشگاه کتاب

    معصومه امیری یکی از شهروندان اهل استان فارس گفت: تاکنون لیست انتشارات و تازه های نشر موجود در این نمایشگاه از طریق رسانه ها اعلام نشده است که این یک نقطه ضعف نمایشگاه های کتاب است که متاسفانه هر ساله وجود دارد.
    وی افزود: ای کاش مسئولان این اطلاعات را از طریق رسانه ها دراختیار مردم قرار می دادند تا هر کس با آگاهی به نمایشگاه کتاب می آمد نه اینکه مسافت طولانی نمایشگاه را طی کنیم و بعد متوجه شویم انتشارات و یا کتاب های مورد نظر ما در این نمایشگاه وجود ندارد.
    امیری بیان کرد: به نظر می رسد در نمایشگاه امسال کتاب فارس ناشران قوی کشور کمتر حضور دارند و ناشران خارجی نیز که کتاب های فاخر درباره ایران و مسایل ایران دارند، در این نمایشگاه حضور ندارند.
    وی اظهارداشت: همچنین موقعیت زمانی نمایشگاه و برپایی در این موقع از سال، که مشکلات جوی و برف و باران هر ساله مردم را برای رفت و آمد در نمایشگاه با مشکلات متعدد روبرو می کند یکی از نقاط ضعف نمایشگاه کتاب فارس است.

     کمبود بخش ویژه رسانه در نمایشگاه امسال

    احمد پوررمضان یکی از شهروندان شهر شیراز گفت: امسال ساعت و روز افتتاح نمایشگاه کتاب فارس خیلی بد موقع برنامه ریزی شده بود و این اقدام از سوی مسئولان برگزاری تعجب آور است.
    وی اضافه کرد: من یکی از دوستداران و علاقه مندان رسانه هستم و هر ساله در نمایشگاه کتاب فارس به دنبال کتاب هایی با محتوای رسانه هستم اما متاسفانه نه اینکه کتابی در این زمینه وجود ندارد بلکه بخشی به این مهم اختصاص داده نمی شود.
    پوررمضان ادامه داد: متاسفانه رسانه هیچ سالی جزو بخش های مورد توجه در نمایشگاه کتاب نبوده در حالی که باتوجه به جنگ نرم و رسالت مهم رسانه ها و مردم در این میدان نبرد نابرابر، باید به این مهم بیش از پیش توجه کنند.
    او عنوان داشت: امروز همه مردم ما به دنبال آگاهی بخشی و کسب اطلاعات از مسایل مختلف جامعه هستند و در واقع سواد رسانه ای یکی از مطالبات آنهاست اما به این خواسته ها توجه نشده و هر سال نمایشگاه تنها با کتاب های محدود و بخش های محدود برپا می شود .
    پوررمضان افزود: نوه ای دارم که به دنبال کتاب هایی در زمینه آموزش انیمیشن برای او هستم که در این بخش هم کتاب ها یا بسیار مبتدی است یا مربوط به سالهای خیلی گذشته است و از تازه های این بخش کتابی در این نمایشگاه نیست.

    نمایشگاه از دید مدیرکل ارشاد فارس

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: باتوجه به برنامه ریزی های انجام شده امسال با برپایی پانزدهمین نمایشگاه کتاب، شاهد نمایشگاهی متفاوت و قابل قبول تر نسبت به سالهای گذشته هستیم.
    بهزاد مریدی افزود: در نمایشگاه امسال 750 ناشر ملی و استانی حضور دارند که بیشتر ناشران این دوره ناشران کشوری هستند.
    وی بیان کرد: در نمایشگاه امسال نگاه ویژه ای به شهرستان ها و روستاهای استان درحوزه کتاب و کتابخوانی داشته ایم به طوری که براساس برنامه ریزی های انجام شده غرفه هایی برای حضور و فعالیت ادارات شهرستانی درنظر گرفته شده تا نشست های تخصصی نقد و بررسی و رونمایی کتاب در آنها انجام شود.
    وی اضافه کرد: امسال اطلاعات و مشاوره‌های حرفه ای در زمینه چاپ و نشر به نویسندگان استان ارایه می شود و آنها می توانند با مراجعه به غرفه هایی که برای این کار مشخص شده اند، اطلاعات و مشاوره های لازم در خصوص کم و کیف چاپ، توزیع، محتوا و هزینه‌های چاپ کتاب دریافت کنند.
    او ادامه داد: برای پانزدهمین دوره نمایشگاه بزرگ کتاب فارس فضایی بالغ بر شش هزار متر مربع در قالب پنج سالن حافظ، ملاصدرا، سرو، نرگس و بهار غرفه بندی و آماده سازی شده است.
    مریدی عنوان داشت: در این دوره از نمایشگاه برای نخستین بار کتابفروشی ها نیز حضور دارند که 40 کتابفروشی استان فارس در نمایشگاه بزرگ کتاب فارس حضور دارند.
    وی گفت: یکی از ویژگی های امسال نمایشگاه کتاب فارس، ایجاد فضای مناسب برای گذران یک روز کامل در نمایشگاه کتاب است به طوری که اگر فردی بخواهد یک روز خودرا در نمایشگاه اختصاص دهد می تواند از امکاناتی از جمله صرف ناهار، مکان سربسته برای استراحت و غیره استفاده کند.

     تخفیف های نمایشگاهی

    او با تشریح تخفیف‌های درنظر گرفته شده برای نمایشگاه امسال بیان کرد: براساس توافق‌های صورت گرفته ناشران باید حداقل 10 درصد تخفیف را در فروش کتاب های خود اعمال کنند که با 20 درصد تخفیف بن کتاب، خریداران عملا از 30 درصد تخفیف بهره مند می‌شوند. در این مسیر البته دست ناشران برای تخفیف‌های بیشتر از 10 درصد باز است اما آنها نمی‌توانند کمتر از این رقم را درنظر بگیرند.
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهارداشت: سال گذشته بالغ بر 900 میلیون تومان بن به نمایشگاه کتاب فارس اختصاص یافت که امسال این میزان به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است که از این میزان 800 میلیون تومان بن در زمان برپایی نمایشگاه توزیع می شود.
    مریدی اضافه کرد: همچنین امسال برای نخستین بار فروش بن های ویژه نمایشگاه از 10 روز قبل انجام شده که امسال سهم استان فارس از بن های نمایشگاهی 12 میلیارد ریال است.
    وی عنوان داشت: هدف از پیش فروش بن های نمایشگاه تسهیل خرید مردم و جلوگیری از ازدحام صف های بن در طول نمایشگاه است که امسال خرید بن برای مقطع کاردانی 50 هزار تومان و مقاطع کارشناسی و بالاتر تا 100 هزار تومان تعیین شده است.
    او ادامه داد: در ساعات نخست برپایی نمایشگاه یکصد میلیون تومان بن فروش داشته است که این نشان از استقبال مردم و دوستداران یار مهربان است.
    وی گفت: تلاش کردیم امسال نمایشگاه جامعی را برگزار کنیم و سلایق و نیازهای گروه های مختلف مخاطبان را پاسخ دهیم.
    پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس چهارم آذر 95 آغاز به کار کرد که تا نهم این ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس واقع در شیراز شهرک گلستان برپاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت