همزمان با هفته پژوهش ؛

نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در موزه فرش ایران برگزار می شود

عصر نمایشگاه- نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.

نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در موزه فرش ایران برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، شکوفه مصباحی، دبیر علمی و اجرایی این نمایشگاه با اعلام این خبرگفت: ایدۀ نمایشگاه "قالی های اروپایی و هند- اروپایی" با محوریت قالی های ساونری فرانسه، برای معرفی قالی های اروپایی و فراهم آوردن امکانِ دیدن و شناخت قالیبافی سایر کشورها شکل گرفت.

    وی افزود: مجموعه‌ای که در نمایشگاه ارایه شده است شامل هفت تخته قالی فرانسوی، سه تخته قالی هند-اروپایی و 1 تخته قالی انگلیسی است.

    مصباحی گفت: این نمایشگاه با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم)، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، موزۀ فرش ایران، و آقای سیامک افسری کاشانی برگزار می‌شود.

    شکوفه مصباحی مسول بخش پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت با اشاره به اینکه در طول زمان و با تبادلات فرهنگی، هنر و دانش تولید قالی ازایران به کشورهای همجوار راه یافت ، افزود:قالی‌های ایران در دوران هخامنشی، ساسانی، و صفوی از طریق مورخان یونان قدیم، جفرافی دانان مشرق زمین، سیاحان و فرستادگان دربارهای اروپایی و همچنین به عنوان یکی از هدایای پادشاه ایران به پادشاهان اروپا و کشورهای دیگر معرفی شد.

    وی گفت:علاقۀ شاهان اروپایی به قالی های شرقی، بخصوص فرش‌های پرزدار، موجب حمایت و تولید قالی در اروپا شد و کارگاه های سلطنتی در کشورهای مختلف اروپا تاسیس شدند تا برای مفروش کردن سالن های کاخ های سلطنتی، قالی هایی متناسب با سلیقه، هنر و نیاز آنها تولید کنند.

    به گفته مصباحی ،مواد اولیه، شیوۀ بافت و برخی شاخص های طراحی به طور مستقیم یا غیر مستقیم وامدار ایران است اما قالی های بافته شده در اروپا در طراحی، نقشه خوانی، رنگ آمیزی و تراکم بافت باقالی های شرقی متفاوت هستند.

      وی همچنین افزود: در زمانی که هند مستعمره انگلیس بود کارگاه های قالی بافی در زندان های آن راه اندازی شد تا برای قصرهای انگلیسی قالی ببافند. این قالی ها به هند-اروپایی معروف هستند و طرح بیشتر آن ها برگرفته از قالی های شرقی و به خصوص قالی های ایرانی است.

    این نمایشگاه به مدت 20 روز از تاریخ 28 آذرماه تا 17 دی‌ ماه در سالن فوقانی موزه فرش ایران برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت