بازارهای شناور، نمایشگاه‌های روان تایلند

عصر نمایشگاه- بازار را می‌توان نمایشگاه دائمی فرهنگ و آداب و رسوم یک منطقه دانست. در بازارهای محلی، مردم هر منطقه با لباس‌های بومی، اجناس و محصولات منطقه خود را عرضه می‌کنند. بازارهای شناور تایلند از معروف‌ترین و خاص‌ترین بازارهای جهان هستند که در گذر قرن‌ها هویت خود را حفظ کرده‌اند.

بازارهای شناور، نمایشگاه‌های روان تایلند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، بازارهای شناور در کشورها و مناطقی کاربرد دارند که آب نقش مهمی در زندگی مردم آن ایفا می‌کند. در این نوع بازارها، اجناس روی قایق به فروش می‌رسند. این روزها اما، کاربرد بازارهای شناور از خرید و فروش اجناس و خوراکی‌ها گذشته و به جاذبه گردشگری تبدیل شده‌اند. تایلند، اندونزی و ویتنام کشورهایی هستند که بازارهای شناورشان شهرت جهانی دارد.

در گذشته، مناطق ساحلی رودخانه‌ها اولین مکان‌هایی بودند که مردم در آن‌ها، خانه‌های خود را بنا می‌کردند. راه‌های آبی مسیری برای حمل‌ونقل و مرکز فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شدند. قایق‌ها اکثرا هم برای دادوستدهای منطقه‌ای و هم بومی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. آن‌ها کالاها را از محل تولید به محل فروش منتقل می‌کردند. افزایش جمعیت ساکنان کنار رودخانه‌ها منجر به شکل گرفتن و بیشتر شدن تعداد بازارهای شناور شد.

رونق این بازارها در تایلند تا اوایل دوره «راتانا کوسین » (1868-1782) هم ادامه داشت، اما پس از آن با توسعه منطقه و شهر بانکوک، جاده‌ها و شبکه‌های ریلی جای کانال‌های آب را گرفت و مردم راه‌های زمینی را به آبی ترجیح دادند. در نتیجه برخی از این بازارها به خشکی انتقال پیدا کردند، برخی به کل از بین رفتند و بعضی دیگر، بازسازی شدند و به فعالیت خود ادامه دادند.

این بازارها که به اندازه چند قرن قدمت دارند، جزو جاذبه‌های گردشگری شمرده می‌شوند و به حفظ چهره فرهنگی آن مناطق کمک می‌کنند. با توسعه فراساختارها و امکانات عمومی همچون سیستم برق‌رسانی و مخازن آب، بومی‌ها با سهولت بیشتری به کار خود در این بازارها ادامه دادند.

بازارهای شناور با اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای بومی‌ها، از لحاظ اقتصادی استانداردهای زندگی را رشد داده و فرصت‌های زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرده‌اند. محلی‌ها به‌عنوان راهنمای تور یا کارمندان هتل در این بازار کسب درآمد می‌کنند یا غذاهای محلی و محصولات صنایع دستی خود را روی قایق‌ها به مشتریان عرضه می‌کنند.

مشهورترین بازارهای شناور در تایلند هستند. بانکوک شهری است مملو از پاساژها و خیابان‌های لوکس که از هر لحاظ، سلیقه و نیازهای گردشگران مختلف را تأمین می‌کند؛ اما کمی که از پایتخت تایلند دور می‌شوید، با تجربه‌ای نو روبه‌رو خواهید شد؛ خرید از بازارهای آبی.

بانکوک را «ونیز آسیا» می‌نامند و امروزه بازارهای شناور رونق زیادی در این شهر دارند. موزهای درشت، سیب‌های سرخ، نارگیل‌ها، ادویه‌های رنگارنگ و ردیف‌های کلاه‌های بامبوی کشاورزان روی قایق‌ها، منظره‌ای است که با نزدیک شدن به بازارهای شناور بانکوک به چشم می‌خورد.

خانه‌های چوبی روی آب آرام کانال‌ها سایه می‌اندازند و بوی دلپذیر انواع ماهی‌های گریل‌شده فضا را پر می‌کند. در روزهای ابتدایی و اواسط ماه، کشاورزان اقلام خود را به دیگر مزرعه‌داران و تاجران شهری عرضه می‌کنند. بازارهای شناور نوعی سبک زندگی کشاورزی است که بر محوریت راه‌های آبی شکل گرفته است.

برای دیدن این بازارها باید راهی یک یا دو ساعته را به خارج از شهر بانکوک طی کنید. درست است که این بازارها دیگر مثل گذشته نقش حیاتی در اقتصاد منطقه ندارند، اما این روزها در قالب مکانی برای دیدارهای جمعی بومی‌ها، جاذبه گردشگری و نمایشگاهی غیررسمی از آداب و رسوم، نحوه لباس پوشیدن و خورد و خوراک مردم محلی بانکوک فعالیت می‌کنند.

در این گزارش به تعدادی از معروف‌ترین بازارهای شناور حوالی پایتخت تایلند اشاره می‌شود.

بازار «تالینگ چان»

«تالینگ چان» یکی از نزدیک‌ترین بازارهای شناور به بانکوک است، با فضایی کوچک و سنتی. قایق‌ها کنار ساحل رودخانه ردیف شده‌اند و شما می‌توانید پس از خوردن اسنک‌های معروف و غذاهای محلی تایلند، کمی قایق‌سواری کنید. پس از غذا خوردن و گردش هم می‌توانید زیر سایه درختان استراحت کنید و ماساژ پا بگیرید. البته یادتان نرود حضور پررنگ پشه‌ها در «تالینگ چان» را جدی بگیرید و لباس مناسب بپوشید.

بازار «وات سای»

«وات سای» 30 دقیقه از مرکز شهر بانکوک فاصله دارد و یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای گردهم آمدن محلی‌هاست. با رفتن به این بازار می‌شود نمای نزدیکی از زندگی تایلندی را تماشا کرد. چشیدن غذا و محصولات تازه بومی می‌تواند تجربه دلپذیری برای علاقه‌مندان به این فرهنگ باشد.

بازار «خلونگ لات مایوم»

«خلونگ لات مایوم» یکی دیگر از بازارهای شناور بانکوک است که در همان منطقه «تالینگ چان» واقع شده، اما بیشتر حس یک بازار سنتی را تداعی می‌کند. این بازار کمتر به‌عنوان جاذبه گردشگری شناخته می‌شود و بیشتر، مردم محلی به آن رفت‌وآمد دارند. در «خلونگ لات مایوم» بیش از دیگر بازارها می‌توان به محصولات ارگانیک دسترسی داشت. انواع غرفه‌ها روی آب و کنار رودخانه وجود دارند. اگر به قایق‌سواری هم علاقه دارید، می‌توانید سفری 90 دقیقه‌ای روی کانال داشته باشید و از برخی مناطق روستایی تایلند دیدن کنید.

بازار «دامنون سادوک»

یکی از محبوب‌ترین بازارهای شناور تایلند «دامنون سادوک» است که تقریبا همه‌ی سلایق را راضی می‌کند. فروش محصولات سنتی و روستایی و ظاهر رنگارنگ قایق‌ها و لباس‌های زنان محلی، باعث شده بسیاری از گردشگران به آن جذب شوند. عکس گرفتن با قایق‌های ردیف‌شده و زنان فروشنده که با یک چوب بلند از روی آب پول را از شما می‌گیرند و جنس مورد نظرتان را تحویل می‌دهند، از جمله جاذبه‌های بازار «دامنون سادوک» محسوب می‌شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت