در حاشیه شرکت کسب و کارهای نوپا(استارتاپ ها) در الکامپ ۲۲ ؛

" ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد "

عصر نمایشگاه- نمایشگاه الکامپ امسال را می توان از منظرهای گوناگونی مورد بررسی قرار داد. قطعاً در سالن های مختلف، در غرفه های مختلف، صاحبان کسب وکارهای بزرگ (Enterprise ها) و صاحبان کسب و کارهای متوسط و کوچک (SME ها)، هر یک به فرآخور حال از این فرصت مغتنم بهره‏مند شده‏اند.

" ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد "
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » ، امسال اما، یک ویژگی بسیار بارز نمایشگاه الکامپ، اضافه شدن سالنی منسجم و با برنامه به نام «الکام استارز» بود که به همت «نظام صنفی رایانه ای (استان تهران)» و «مرکز فناوری و تسهیل گری کسب و کارهای نوپا (فاوا)»  به نمایشگاه رنگ و بوی دیگری بخشید.
    البته سال گذشته نیز به صورت پایلوت، تعدادی از استارتاپ‏ها در فضای انتهایی نمایشگاه الکامپ جای داشتند ولی آنچه امسال به چشم آمد حضور بسیار خوب و با برنامه بیش از 220 استارتاپ (کسب و کار نوپا) و با حضور تیمی متشکل و قوی و با برنامه بود که موجب شد هر بازدید کننده ای زبان به تمجید از این فضای عجیب و پر انرژی بگشاید.
    آنهایی که فرصت حضور در این سالن را داشتند اذعان دارند که انرژی عظیم رشد و شکوفایی، جمع بودن صدها ایده ی خوب و تیم های متشکل و پر انرژی از متخصصین جوان، این سالن را به اجتماع عظیم کارآفرینی تبدیل کرده بود.
    رویکرد دیگری که این سالن داشت، تطابق آن با «روح برگزاری نمایشگاه ها» بود. نمایشگاه ها، برخلاف آنچه در اغلب نمایشگاه های داخلی مانند نمایشگاه کتاب و سایر نمایشگاه ها سراغ داریم، نه محلی برای فروش محصول، که باید به محلی برای ایجاد ارتباطات حرفه ای، عرضه و معرفی محصولات نو، ایجاد پل های ارتابطی بین سرمایه گذاران و کسب و کارها و مانند آن باشند که به زعم من، تنها سالنی که در الکامپ این ویژگی ها را به تمامی در خود جای داده بود، سالن 18، محل گرد هم آمدن ستارگان حوزه فناوری اطلاعات بود.
    برنامه های اجرایی سالن بسیار جالب بود. پنل معرفی یا Stage در انتهای سالن در نظر گرفته شده بود و در طول چهار روز بدون وقفه تمام استارتاپ های حاضر در آن به معرفی کسب و کار خود به مخاطبان پرداختند. داوران خبره با سوالات سنگین و چالش برانگیز آنها را به چالش کشیدند. مربیان و مشاوران با حضور در کانتر های تعیین شده به راهنمایی کسب و کارهای نوپا می پرداختند و سرمایه گذاران با تیم های حاضر در سالن به بحث و مذاکره می پرداختند.
    چنین سالنی، چنین برنامه ‏هایی، چنین انسجامی را من تا کنون در هیچ یک از نمایشگاه ها ندیده بودم. بخش استیج سالن که اصولا همانند یک همایش علمی و فنی و تخصصی در طول چهار روز بود. در سالن 18، در تمام روز ها حتی روز آخر که بقیه سالن ها روز بسیار خلوت تر از روز های دیگر را شاهد بودند، جای سوزن انداختن نبود. نظم و ترتیب، حرف اول را در این سالن می زد. تمام مراسم، مانند افتتاحیه، اختتامیه، ارائه ها و ... طبق برنامه و در ساعت تعیین شده اجرا شدند.
    اگر سایر برگزارکنندگان نمایشگاهی در فرصتی، اقدام به برگزاری نشستی با مسئولین اجرایی و برنامه ریزی این سالن کنند و از تجربیات این گروه برای برگزاری نمایشگاه های آتی استفاده کنند قطعا شاهد رشد و تغییرات جدی در سایر نمایشگاه ها هم خواهیم بود.
    بزرگترین ایراد این بخش، کمبود فضا بود. به نظر می رسد اگر سالن 38B که مملو از سکوت و آرامش و بی‏دغدغه‏گی بود، به این عزیزان اختصاص داده می‏شد، نشان از درایت بیشتر برگزار کنندگان الکامپ می‏داشت. به نظر می رسد، بود و نبود شرکت‏کنندگان عزیز در سالن 38B تاثیری در رشد حوزه الکترونیک و کامپیوتر در سال های آتی نداشت. شاید اگر به غرفه داران حاضر در سالن توجه می شد، می توانستیم عدم رغبت به حضور و فرمایشی بودن حضور را در بخش عمده ای از آنان مشاهده کنیم. مشخصاً این سالن شاید برای حضور وزرا و معاونین محترم تعیین شده بود که می توانست در محیطی امن تر مانند سالن 18 برگزار شود و به جای آن، حاضرین سالن 18 در آن جانمایی می شدند. امیدواریم، در سال های آینده، شاهد این تغییر باشیم.
    البته صحبت هایی نیز شنیده شد که می توان با استفاده از پتانسیل های دیده شده در استارت آپ ها و با وجود چنین نظام صنفی توان‏مند (نظام نفی رایانه) و مراکز علاقه‏مند به رشد و توسعه (مانند مرکز توانمندسازی کسب وکارهای نوپا، مراکز رشد، پارک های فناوری و ...)، نمایشگاه‏های اختصاصی برای این حوزه نیز در نظر گرفت که قطعاً با ایجاد پل‏های ارتباطی بین شهرداری، شهر آفتاب، اسپانسرها، و بدنه حوزه کارآفرینی کشور می توان به آن سمت نیز حرکت کرد.

    عادل طالبی
    مدیر استارتاپ سرزمین تیزهوش ها

     

    پی نوشت :
    سالن شکیل 38B در اختیار سازمان های دولتی بود!.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت