نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ؛

لزوم ایجاد نمایشگاهی وسیع برای ارائه مطلوب هنرهای تجسمی فجر

عصر نمایشگاه- نهمین دوره جشنواره بین المللی فجر در حالی در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود که علت اصلی این انتخاب از طرف مسئولان برگزاری، «عدم وجود یک نمایشگاه با وسعتی کافی برای برگزاری یک رویداد بین‌المللی» مطرح می‌شود.

لزوم ایجاد نمایشگاهی وسیع برای ارائه مطلوب هنرهای تجسمی فجر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ، نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر قرار است در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شود. این جشنواره که در سالهای گذشته در موسسه هنری صبا و چند نمایشگاه دیگر برگزار می‌شد، امسال قرار است در فضایی کوچکتر به نمایش درآید. البته این تغییر باعث کاهش کمی آثار و بالا رفتن کیفیت نیز خواهد بود.

هرچند فضای موسسه هنری صبا کمی از موزه هنرهای معاصر بزرگ‌تر است اما رویکرد جشنواره باعث صرف نظر از این محدود شدن فضا شده‌است. علت اصلی که از طرف مسئولان برگزاری برای انتخاب این مکانها برای محل برگزاری جشنواره مطرح می‌شود؛ عدم وجود یک نمایشگاه با وسعتی کافی برای برگزاری یک رویداد بین‌المللی است.

فرم و چیدمان آثار یکی از مهم‌ترین نکات در این جشنواره است که با توجه به محدود شدن فضا، قطعاً باید توجه بیشتری به آن کرد. بر همین اساس قرار است بخشی از آثار حجم، مجسمه و چیدمان در فضای باز موزه هنرهای معاصر به نمایش در‌آید.

انتخاب آثار نهمین دوره این جشنواره بر اساس معاصر، سوژه محور و خلاق بودن است.

وضعیت انتخاب آثار

نشست خبری نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی به هفته بعد موکول شد که علت این تأخیر پایان نپذیرفتن مرحله انتخاب است. نحوه انتخاب آثار برای ورود به این جشنواره به سه بخش تقسیم می‌شود.

بخش اول - انتخاب آثار از روی تصویر: علاقه‌مندان حضور در این جشنواره باید در مرحله اول تصویر آثار خود را ارسال کنند.

بخش دوم - انتخاب اولیه از میان اصل آثار: هنرمندانی که آثارشان به این مرحله راه پیدا می‌کند. باید آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند. از میان این آثار، کم کیفیت‌ها جدا می‌شوند.

بخش نهایی - انتخاب نهایی آثار راه یافته به جشنواره

دبیر نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر «مجتبی آقایی» و «جمشید حقیقت شناس» دبیر هنری این جشنواره به دلیل حضور در هیئت انتخاب،‌نشست خبری را به هفته آینده موکول کرد‌ه‌اند.

داوری نهایی

داوری نهایی آثار قرار است در پایان جشنواره، توسط تیمی  7 نفره شامل 5 نفر ازمیان تیم هنری انتخاب جشنواره و دو داور بین‌المللی انجام شود. لازم به ذکر است تیم هنری انتخاب دوره نهم جشنواره تجسمی فجر شامل «مجتبی آقایی»، «جمشید حقیقت شناس» و «عبدالرحیم سیاهکارزاده»، «مهنوش مشیری»، «محمدباقر آقامیری»، «اصغر کفشچیان مقدم»، «علی شیرازی»، «کامبیز درم بخش»، «رضا یساولی»، «نادر قشقایی»، «مهران هوشیار»، «سید نظام الدین امامی فر»، «مجتبی آقایی» و «جمشید حقیقت شناس» است. نام دو داور بین‌المللی این بخش هنوز مشخص نشد‌ه‌است.

بخش ‌های جنبی

یکی از موضوعات مهم این دوره از جشنواره که به حاشیه‌ای برای این دوره تبدیل شده است. نهایی نشدن پوستر این جشنواره است. جشنواره‌ای که قرار است پذیرای هنرهای تجسمی باشد، نتوانسته به یک پوستر با کیفیت مجهز شود. پوستری که قرار است هویت یک هنر باشد و احتمالاً تا چند روز آینده رونمایی می‌شود.

مانند سال‌های گذشته قرار است در حاشیه جشنواره کارگاه‌های آموزشی، نشست و سخنرانی‌های تخصصی برگزار شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت