مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در اختتامیه نمایشگاه «دریای آونگان»:

هنر ایران در مقاطعی با هنر عرب گره خورده است

عصر نمایشگاه- مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در اختتامیه نمایشگاه «دریای آونگان» گفت: نمایشگاه هنرمندان مدرن ایران و عرب فرصتی را برای گفتمان یا تقابل و بحث‌های تطبیقی بین هنر ایران و عرب با توجه به نقاط مشترک و تفاوت‌ها فراهم کرد.

هنر ایران در مقاطعی با هنر عرب گره خورده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایلنا، اختتامیه و رونمایی از کتاب نمایشگاه هنرمندان مدرن ایران و عرب با عنوان «دریای آونگان» با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای تجسمی هفتم دی‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم گفت: اتفاقات خوبی در این دوره در هنرهای تجسمی و در موزه هنرهای معاصر تهران رخ داده و نمایشگاه هنرمندان مدرن ایران و عرب نیز اتفاق مثبتی است.

او با اشاره به نقش بخش‌های غیردولتی در زمینه هنر، ادامه داد: خوشحالم که در حوزه برنامه‌های هنرهای تجسمی فقط دولت دست‌اندرکار نیست و برنامه‌ها و فعالیت‌های هنری متعددی توسط غیردولتی‌ها انجام می‌شود که به کیفیت برنامه‌ها بهتر کمک می‌کند. ما نیز تلاش می‌کنیم حوزه‌های غیردولتی فعال شوند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: موزه هنرهای معاصر تهران روزبه‌روز در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد و منزلت آن ارتقا پیدا می‌کند. امیدواریم تنگناهایی که وجود دارد، برطرف شود و موزه هنرهای معاصر تهران از کیفیت بهتری برخوردار شود.

مجید ملانوروزی (مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران) در این مراسم گفت: یکی از اهداف موزه هنرهای معاصر تهران، نمایش جریان‌های هنری دنیا، اروپا، غرب و ایران است. از زمان تاسیس موزه هنرهای معاصر تهران تا کنون نمایشگاهی از هنر عرب نداشته است، در حالی که در 10 سال اخیر، آثار هنرمندان ایران و عرب در حراج‌ها، آرت‌فرها و ... در کنار هم نمایش داده شده و در کاتولوگ‌ها منتشر شده است.

ملانوروزی اظهار کرد: با توجه به این‌که هنر ما در مقاطع و رویدادهایی با هنر خاورمیانه و عرب گره خورده، برای نخستین‌بار در موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه هنرمندان مدرن ایران و عرب برگزار شد که فرصتی را برای گفتمان یا تقابل و بحث‌های تطبیقی بین هنر ایران و عرب با توجه به نقاط مشترک و تفاوت‌ها فراهم کند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داد: نمی‌توانیم ادعا کنیم همه هنر مدرن عرب در این نمایشگاه حضور دارد، اما بخشی مهمی از جریان هنر مدرن عرب به‌نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه می‌توان استفاده از فضاهای بومی یا کالیگرافی در آثار هنرمندان مدرن ایران و عرب مطالعه و مقایسه تطبیقی شود.

ملانوروزی بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی برای پژوهشگران است و به‌مناسبت این نمایشگاه، مقالاتی درباره هنر عرب گردآوری شد که به زبان فارسی فقط یک مقاله بود و سایر مقالات به زبان‌های دیگر بود و در حال ترجمه است.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه هنرهای معاصر تهران جریان‌هایی را که با محور نگاه‌های هویت‌بخش هستند یا از نظر بازار هنر اهمیت دارند، مورد توجه قرار می‌دهد و به جریان‌های تاثیرگذار می‌پردازد.

کریم سلطان - کیوریتور بخش آثار هنرمندان عرب نمایشگاه - نیز در این مراسم با قدردانی از موزه هنرهای معاصر تهران و گالری «محسن» برای برگزاری این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه نتیجه گفت‌وگو درباره هنر منطقه است و بعد از برپایی نمایشگاه، توجه رسانه‌ها و محافل فرهنگی به این رویداد جلب شد و بخش عمده توجه رسانه‌ها بر دیپلماسی فرهنگی در این نمایشگاه بود. البته اگر قرار بود فقط به دیپلماسی فرهنگی توجه شود، امکان پرداختن به جریان‌های هنر و آثار و مشخصه‌های هنرمندان وجود نداشت.

وی با اشاره به چیدمان نمایشگاه گفت: نظر موزه هنرهای معاصر تهران مبنی بر چیدمان آثار هنرمندان ایران و عرب به‌صورت یک در میان در گالری‌های موزه موجب شد، مرزهای خاستگاه و منش هنرمندان و آثار از بین برود و آنچه اهمیت پیدا کرد زبان، تاریخ، معنویت و زندگی روزمره بود.

او افزود: هنرمندان، جهان را مانند آیینه‌ای منعکس می‌کنند، حتی در انتزاعی‌ترین شکل این اتفاق رخ می‌دهد.

در ادامه این مراسم، کتاب دوجلدی نمایشگاه «دریای آونگان» رونمایی شد. همچنین در این مراسم، گروه موسیقی کماکان قطعات فارسی و عربی اجرا کرد و فیلم مستندی درباره این نمایشگاه نمایش داده شد.

این نمایشگاه تا روز جمعه 10 دی‌ماه برپاست.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت