نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تشریح کرد:

ابعاد مختلف جابه‌جایی و یا تعطیلی نمایشگاه سئول

عصر نمایشگاه- نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ابعاد مختلف جابه‌جایی و یا تعطیلی نمایشگاه سئول را تشریح کرد .

ابعاد مختلف جابه‌جایی و یا تعطیلی نمایشگاه سئول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از آفتاب ،محمد مهدی تندگویان در نشست خبری که پیرامون وضعیت صنعت نمایشگاهی در تهران برگزارشد، با بیان اینکه در دولت اصلاحات بحث واگذاری نمایشگاه سئول به بخش خصوصی مطرح بود و حتی جزو سیاست‌های اصل 44 قرار گرفت، گفت: با این حال به دلیل ممانعتی که در زیرمجموعه وزارت صنعت، است، این مهم محقق نشد.

وی با بیان اینکه مقاومت در بدنه دولت برای عدم واگذاری وجود دارد، افزود: در شهرداری تهران نیز هرجا بحث درآمد مطرح است، برون‌سپاری سخت می‌شود به گونه‌ای که سال‌هاست اصرار داریم بسیاری از موارد به دفاتر خدمات الکترونیک منتقل شود، اما می‌بینید عملا 30 درصد اتفاقات در این دفاتر رخ داده و 70 درصد امورات در مناطق انجام می‌شود.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه معنای واگذاری متفاوت است، اظهار کرد: براساس قانون باید نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود اما در ایران نمایشگاه‌ها به عنوان مابه‌التفاوت دیون پرداخت می‌شود. به گونه‌ای که شرکت نمایشگاهی در موضوع خصوصی‌سازی سایت سئول را به صندوق وزارت رفاه واگذار کرد که حتی در مواردی می‌خواستند کیوسک‌های نظامی مستقر کنند تا از این سایت حفاظت شود،‌ اما مگر می‌شود در محلی که صنعتگر خارجی می‌خواهد به عرضه محصولات خود بپردازد ارتش دخالت کند؟.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، علت عدم اصلی واگذاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی را رانت اعلام کرد و افزود: رانت‌هایی که در زمینه برگزاری نمایشگاه است، مانع بزرگی است. هرچند که وجود نیروی انسانی زیاد، درآمد و همچنین نگاه دولت به نمایشگاه که آن را یک امتیاز دولتی می‌بیند، از علل اصلی ناموفق بودن در بخش خصوصی است.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین درخصوص شهر آفتاب گفت: بنده بارها اعلام کردم که به هیچ وجه موافق نیستم که شهرداری سایت نمایشگاهی بسازد چراکه نه جزو شرح وظایف آن و نه برنامه و درآمدی دارد، ایجاد نمایشگاه شهر آفتاب در شورای دوم به تصویب رسید و بر هر اساسی شورای دوم، نمایشگاه سئول را یک دلیل ترافیکی و علت قفل شدن تهران می‌داند، برهمین اساس با یک مصوبه شتاب‌زده شهرداری را ملزم می‌کند که مانع برگزاری نمایشگاه شود، این در حالی است که شهرداری در جایگاهی نیست که بتواند مانعی برای برگزاری نمایشگاهی شود.

در این فضای شتاب‌زده از شهرداری خواسته شد یک سایت نمایشگاهی نیز بسازد هرچند که در شورای دوم مسائلی درخصوص برون‌سپاری به بخش خصوصی و ساخت شهر آفتاب از طریق جذب سرمایه‌گذاری خصوصی مطرح شده بود اما شهرداری نتوانست نسبت به جذب بخش خصوصی اقدام کند و از سرانه شهر، شهر آفتاب را ساخت.

تندگویان با بیان اینکه تاکنون 1700 میلیارد تومان هزینه ساخت فاز اول نمایشگاه شده است، گفت: ساخت شهر آفتاب توسط شهرداری اتفاق غلطی است و من با آن موافق نیستم اما حالا سایتی با 1700 میلیارد تومان هزینه ساخته شده است که باید از آن بهره‌برداری شود حتی برای دسترسی به آن مترو نیز ساخته شده و لازم است در این سایت نمایشگاه برگزار شود ولی به دلیل درگیری‌هایی که به بین دولت و شهرداری وجود دارد، یک صنعت در حال متضرر شدن است.

وی در توضیح این سخن خود عنوان کرد: من به عنوان مجری وقتی می‌خواهم نمایشگاهی برگزار کنم، باید از سازمان توسعه و تجارت مجوز بگیرم اما وقتی این سازمان به من مجوز برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب را ندهد، عملا نمی‌توانم اقدامی انجام دهم.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه یک سایتی مثل سایت سئول سال گذشته 70 نمایشگاه برگزار شده اما حالا در سال جاری 95 نمایشگاه برای آن پیش‌بینی شده، گفت: با این حجم نمایشگاه‌هایی که در سئول برگزار می‌شود، عملا موضوعی نمی‌ماند که در شهر آفتاب برگزار شود.

تندگویان با بیان اینکه سایت نمایشگاهی سئول، 320 پرسنل دارد و 60 سال قدمت دارد، گفت: به راحتی نمی‌توانیم نسبت به تعطیلی یا جابه‌جایی سئول صحبت کنیم اما باید موضوع برگزاری نمایشگاه در تهران ساماندهی شود به شرطی که پای دولت و شهرداری در میان نباشد بلکه جدول نمایشگاهی مشخص و تقسیم‌بندی شود به گونه‌ای که برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی با بازدید کم به نمایشگاه سئول و نمایشگاه‌های عمومی به شهر آفتاب سپرده شود.

وی در پاسخ به این سوال که چمران و قالیباف نیز این پیشنهاد را بارها عنوان کرده‌اند اما گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت به این توافق عمل نمی‌کند، گفت: این توافق مکتوب نیست بلکه مکالمه‌ای است که به صورت روتین بین افراد رد و بدل شده است.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: اصلا موافق حضور شهرداری و وزارت صنعت در بحث ساماندهی نمایشگاه‌ها نیستم. بلکه باید دو بخش خصوصی به عنوان مجری و بهره‌بردار نمایشگاه با یکدیگر تفاهم کنند و نهایتا دولت در سیاست‌گذاری نمایشگاه‌ها جدول برگزاری را ابلاغ کند تا به توسعه صنعت نمایشگاهی کمک شود.

تندگویان با بیان اینکه نمایشگاه شهر آفتاب تمام زیرساخت‌ها را ندارد اما می‌توان آنها را ایجاد کرد، گفت: در شهر آفتاب میزان و ظرفیت فضاهای مسقف کم است اما توسعه سایت گران نیست.

وی  گفت: در حال حاضر نمایشگاه شهر آفتاب 35 هزار متر مربع است که باید فضای مسقف آن به سه برابر افزایش پیدا کند، نهایتا با 400 میلیارد تومان می‌توان کل متراژ مورد نیاز تا فاز 3 برگزاری نمایشگاه را ایجاد کرد و بعد از برگزاری از خود نمایشگاه درآمد کسب کرد.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: فاز 2 و 3 شهر آفتاب که شامل هتل و مجتمع تجارت جهانی است، به روش بی‌اوتی برگزار می‌شود، حتی برگزار کنندگان نمایشگاه پیشنهاد داده‌اند که خودشان چند سالن احداث کرده و ما به ازای آن چند سال از سالن‌ها بهره‌برداری می‌کنند اما با صرف 400 میلیارد تومان نیز می‌توان فضای نمایشگاه را تا سه برابر افزایش داد.

تندگویان با بیان اینکه در بودجه شهر آفتاب نیز معتقدم رقم 1700 میلیارد تومان اعلامی واقعی نیست، گفت: این واقعیت است که شهر آفتاب از نظر متراژ واقعی کمبود دارد و باید تکمیل شود چراکه با برگزاری نمایشگاه بزرگی همچون صنعت‌نفت دیگر نمی‌توانیم کمبود فضای مسقف را با چادر برگزار کنیم.

تغییر کاربری زمین‌های سایت سئول

وی درخصوص شائبه فروش نمایشگاه سئول و ساخت و ساز شهرداری در آنجا گفت: تغییر پهنه این نمایشگاه، سال‌ها قبل در کمیسیون ماده 5 تصویب شده اما چیزی برای فروش وجود ندارد چراکه زمین این نمایشگاه موقوفه و متعلق به آستان قدس رضوی است و وزارت صنعت در این زمین مستاجر است و سازه‌ها نیز هیچ کدام پایان کار ندارند و سند مالکیتی نیز موجود نیست.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: وزارت صنعت و معدن و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها از سال 45، قرارداد 99 ساله‌ای با آستان قدس منعقد کرده‌اند، اجاره بلندمدتی انجام شده اما مساله مهم‌تر این است که سند مالکیتی وجود ندارد و سازه‌های این نمایشگاه نیز پایان کار ندارند.

تندگویان درخصوص جابه‌جایی نمایشگاه سئول به شهر آفتاب نیز گفت: واقعیت این است که 20 صنعت دیگر به سایت سئول وابسته‌اند و جابه‌جایی به این سادگی‌ها نیست چراکه در کنار سایت سئول، مراکز اقامتی و هتل‌های خوبی ایجاد شده و انبار کالاهای غرفه‌سازان نیز در اطراف نمایشگاه است.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه صنعت گمرک کاملا به صنعت نمایشگاهی وابسته است، گفت: ما در سایت سئول پایانه ترخیص گمرک بین‌المللی داریم و تنها معضل ما شغل 320 نفر نیست بلکه باید در بحث جابه‌جایی به این صنایع وابسته نیز توجه شود.

تندگویان با بیان اینکه من مدافع این صنعت هستم و نباید این صنعت به دلیل سیاسی کاری آسیب ببیند افزود: در بدترین شرایط اقتصادی ایران نمایشگاه‌ها تعطیل نشده و حالا نباید با تصمیمی عجولانه و شتاب‌زده اقدامی کنیم چراکه با صنعت بزرگی مواجه هستیم که صنایع وابسته بزرگی دارد و زمانی که شهر آفتاب مورد بهره‌برداری صددرصدی قرار گرفت و مراکز اقامتی و پایانه ترخیص و... تکمیل شد، آن موقع می‌توانیم دور یک میز بنشینیم، و در مورد فرضیه‌های مختلف صحبت کنیم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت