همزمان با آغاز سال نو میلادی؛

نمایشگاه آثار صنایع دستی هموطنان مسیحی برگزار می شود

عصر نمایشگاه- نمایشگاه آثار صنایع دستی هموطنان مسیحی به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی پذیرای علاقه مندان است.

نمایشگاه آثار صنایع دستی هموطنان مسیحی برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ،هراچ مگردون طراح، سازنده و قلم زن نقره، دارای درجه 2 هنری در رشته حکاکی، دارای 28 سال سابقه کار هنری و شرکت در نمایشگاههای گروهی مجموعه های نیاوران و سعدآباد و نمایشگاه ارمنستان در سال 2002 و بسیاری از نمایشگاههای داخلی و خارجی دیگر در رابطه با شروع فعالیت حرفه ای خود در این رشته گفت :از سال 57 با رواج زیورآلات طلای بانوان در آن زمان و با توجه به اینکه پدربزرگم طلا ساز بودند و من همیشه از پدرم خاطراتی از طرز کار ایشان را می شنیدم و علاقه قلبی خود به این رشته،   بالاخره مشغول به آموزش در رشته حکاکی نقره شدم، تنها دو ماه نزد یک استاد آموزش دیدم و بعد به صورت خود آموخته مشغول به فعالیت در این رشته شدم.

مگردون در ادامه گفت  :رشته حکاکی روی نقره مثل قلمزنی نیست، یعنی فقط با روش حکاکی روی ظرف نقره خام نقوش ایجاد می شود و از هیچ ضربه و کوبشی برای نقش کردن طرح بر روی ظرف استفاده نمی شود.   این رشته از حکاکی روی نقره به قلم ارمنی معروف است که در سال 1918 توسط ارمنی هایی که از منطقه وان ترکیه به ایران کوچانده شدند، آورده شد.   ابتدادر تبریز و سپس در سایر نقاط ایران توسط ارمنی های ایرانی نیز به کار گرفته شد. از اساتید به نام این هنر می توان به مرحوم استاد درساکیان اشاره کرد که آثارشان در مجموعه های خصوصی موجود می باشد و اثار و کارهایی که در کارگاه نقره سازی وان ساختند بسیار عالی و فاخر بوده است.

ایشان درباره نمایشگاه حاضر افزود : آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه تماما از نقره خالص هستند که در بعضی از آنها علاوه بر حکاکی، تزیینات مشبک و برجسته کاری نیز وجود دارد، این اثار شامل انواع صندوقچه، بشقاب شیرینی خوری، جام پایه دار، نقشه ایران، قاب قرآن و... و. نیزمی باشد. شاخص ترین اثر این نمایشگاه  نیز یک شکلات خوری در دار با پایه های کوچک منقوش و تزیینات گره چینی و گل و مرغ در تمام سطوح اثر و حتی زیر ظرف  می باشد.

گفتنی است ، استاد هراچ مگردون که آثارش را دلی می سازد و نه سفارشی ضمن تشکر از حمایت دفترصادرات معاونت صنایع دستی کشور، مجددا خواستار حمایت از هنرمندان صنایع دستی و روشن شدن وضعیت بیمه هنرمندان نیز شد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت