مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد:

نبود زیرساختِ لازم مشکل بزرگ نمایشگاه بین المللی گرگان

عصر نمایشگاه- گرگان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان گفت: نمایشگاه بین المللی گرگان از نظر زیرساختی مشکلاتی دارد که از میراث فرهنگی کاری برای حل آن ساخته نیست.

نبود زیرساختِ لازم مشکل بزرگ نمایشگاه بین المللی گرگان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از مهر، ابراهیم کریمی درباه اهداف و دستاوردهای جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، اظهار کرد: استان گلستان نماد وحدت و انسجام اقوام در کشور است و این ظرفیت باید نشان داده می‌شد.

وی به اهداف برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام اشاره کرد و افزود: جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان فرصتی بود تا ظرفیت وحدت و انسجام اقوام و مذاهب یکجا در استان به منصه ظهور گذاشته‌شده و نشان داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: معرفی ظرفیت و قابلیت‌های بسیار گلستان در گردشگری یکی دیگر از اهداف برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام بود تا بتواند به ماندگاری مسافر و گردشگر کمک کند که با برگزاری جشنواره به مدت پنج روز گلستان نقطه توجه رسانه‌های کشور و فضای مجازی باشد.

وی از فراهم شدن ظرفیتی برای فروش تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان روستایی استان به‌عنوان دیگر اهداف جشنواره فرهنگ اقوام نام برد و تصریح کرد: در بسیاری از روستاهای استان گلستان بازاری برای فروش تولیدات صنایع‌دستی وجود ندارد و این امر انگیزه تولید را از هنرمندان گرفته بود کما اینکه امکان شرکت برای این هنرمندان در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی سایر استان‌ها هم فراهم نبود.

کریمی یادآور شد: در این دوره از جشنواره غرفه‌هایی برای تولیدات روستاهای استان اختصاص یافت و شرایط اقامت و پذیرایی برای هنرمندان روستاهای استان به‌ویژه از روستاهای کلاله و مراوه‌تپه فراهم شد.

معرفی قابلیت‌های روستاهای هدف گردشگری استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از معرفی قابلیت‌های روستاهای هدف گردشگری استان به‌عنوان اهداف دیگر برگزاری جشنواره اقوام نام برد و افزود: معرفی روستاهای هدف گردشگری و توانمندسازی و معرفی این قابلیت‌ها از اهداف دیگر برگزاری جشنواره بود که به اعتقاد خود در این حوزه موفق بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: موسیقی سنتی اقوام حاشیه نداشته و می‌تواند به نشاط اجتماعی و رقابت سالم در ارائه موسیقی سنتی و اصیل استان‌های کشور منجر شود.

وی همچنین به نقاط ضعف این دوره از جشنواره اشاره و بیان کرد: در این دوره دو هزار فرم نظرسنجی توسط بازدیدکنندگان در جشنواره پر شد که مهم‌ترین مشکل این دوره ترافیک سنگین و معضل پارکینگ اعلام شد.

کریمی با یادآوری اینکه به لطف شهدا و برگزاری کنگره چهار هزار شهید استان فضای پارکینگ نسبت به سال گذشته افزایش یافت، افزود: اما تنها یک نمایشگاه در استان وجود دارد و ظرفیت آن به همین اندازه است و بخشی از زمین‌های آن‌هم در تصرف بوده و در آن کشاورزی انجام می‌شود و تغییر ظرفیت‌های آن‌هم در دست مدیرکل میراث نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان همچنین با تأکید بر اینکه رفع موانع و مشکلات و فراهم کردن امکانات در نمایشگاه از دست میراث فرهنگی استان خارج است، اظهار کرد: در شرایطی که نمایشگاه دائمی تنها نمایشگاه استان است، وقتی پای قرارداد می‌رویم باید تمام پیشنهادهای آن‌ها را بپذیریم و اگر زمان جشنواره از ساعت 22  بگذرد برق نمایشگاه قطع می‌شود، عملاً کاری من کریمی ساخته نیست.

وی به همکاری خوب سپاه پاسداران در استقرار سرویس‌های بهداشتی سیار و فرماندار گمیشان در تأمین تانکر آب‌رسانی در زمان برگزاری جشنواره اشاره و خاطرنشان کرد: اورژانس و آتش‌نشانی و بسیاری دیگر از مدیران برای برگزاری این جشنواره پای‌کار بودند و به کمک میراث آمدند اما عده‌ای هم همکاری لازم را نداشتند.

باید از مردم محمدآباد کمک بخواهیم

کریمی بابیان اینکه به‌غیراز روز نخست جشنواره که با بارندگی و باد شدید همراه بود، چهار روز دیگر جشنواره با استقبال پرشور مردم همراه بود، اضافه کرد: فکر نمی‌کردیم استقبال مردم از جشنواره به این اندازه باشد و با این حجم اتومبیل مواجه باشیم.

وی اظهار کرد: پارکینگ موضوعی است که برای دوره بعد جشنواره به‌طورجدی به آن می‌پردازیم و باید از مردم روستای محمدآباد کمک بخواهیم که یا درب حیاط خود را برای پارک اتومبیل‌ها بگشایند و یا از بخشی از زمین‌های کشاورزی به‌عنوان پارکینگ استفاده کنیم.

دبیرخانه دائمی جشنواره فعال شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان تصریح کرد: نداشتن استاندارد لازم سرویس بهداشتی، پارکینگ و آب شرب از نقاط ضعف و امکان حضور روستاهای هدف گردشگری بیشتر، سوغات و توجه به هنرمندان استان گلستان و پالایش هنرمندان و گروه‌های موسیقی و رصد تولیدات هنرمند برای حضور در نمایشگاه و جلوگیری از ارائه محصولات کم کیفیت در غرفه‌ها از نقاط قوت این دوره جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان بود.

کریمی متذکر شد: درمجموع تلاش کردیم در این دوره نقاط ضعف جشنواره به حداقل برسد و اثرگذاری آن بیشتر شود.

وی به دلایل حضور کم سفرا و رایزنان فرهنگی کشورها در جشنواره دهم اشاره کرد و ادامه داد: مردادماه امسال جشنواره اقوام ایران‌زمین بین‌المللی شد و فرصت کافی برای برگزاری آن در شهریورماه وجود نداشت.

وی بیان کرد: پس‌ازآن هم محرم و صفر و اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان و برنامه‌های آن‌که از سال گذشته برنامه‌ریزی شه بود در پیش بود، ازاین‌رو جشنواره امسال از هشت‌تا 12 دی‌ماه برگزار شد که به دلیل هم‌زمانی با آغاز سال میلادی جدید و تعطیلات 10 روزه عید کریسمس شاهد حضور پررنگ سفرا و رایزنان فرهنگی در این دوره جشنواره نبودیم.

کریمی از فعال شدن دبیرخانه دائمی جشنواره اقوام در گلستان در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: تلاش داریم با تعامل با وزارت خارجه و روابط بین‌الملل سازمان میراث، تاریخ برگزاری جشنواره یازدهم فرهنگ اقوام را مشخص کنیم تا بتوانیم حداقل شاهد حضور رایزنان و سفرای کشورهای آسیای میانه و هنرمندان آن‌ها در دوره بعد باشیم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت