چه‌کسی حکم ‌ خروج به نمایشگاه‌های تهران می‌دهد؟

عصر نمایشگاه- ‌براساس اصل یکصد و سوم قانون اساسی، «استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.» بنابراین علاوه بر مقامات محلی، مسئولان دولتی و حکومتی نیز در موارد مربوط به شهر تهران باید تابع تصمیمات شورای شهر باشند.

چه‌کسی حکم ‌ خروج به نمایشگاه‌های تهران می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از همشهری آنلاین  ،این در حالی است که بسیاری از معضلات ازجمله آلودگی هوا و ترافیک در صدر مشکلات پایتخت قرار دارند که برای رفع آنها باید نهادهای مختلفی تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

    اما در این میان برگزاری نمایشگاه‌ها در شمال شهر تهران و محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران یکی از علل ترافیک و تشدید آلودگی هوای تهران است. از سوی دیگر با استناد به اصل 103قانون اساسی کشور، شورای اسلامی شهر تهران از اختیار لازم برخوردار است که با هدف حفظ سلامت شهروندان تهرانی، تردد روان ترافیکی در مهم‌ترین شریان‌های بزرگراهی پایتخت و کاهش آلودگی هوا نسبت به خروج نمایشگاه بین‌المللی از شهر تهران رأی لازم را صادر کند.

    پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با استناد به همین اصل قانون اساسی و تفاهمنامه دولت با شهرداری در سال83 برای خروج نمایشگاه‌ها از شهر تهران خواستار آن شد تا غیر از نمایشگاه‌های تخصصی و کم‌مخاطب بقیه آنها در خارج از شهر و در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شوند. به‌گفته سروری این اختیارات را قانون به شورای شهر داده تا مانع شود که حقوق شهروندی مردم تهران به‌خاطر سودجویی برخی دستگاه‌ها زیر پا گذاشته شود. این در حالی است که عدم‌تمکین به قانون از سوی دستگاه‌های متولی تاکنون باعث ضرر و زیان جدی به سلامت شهروندان و نیز شهر شده است.

    رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر با اشاره به اینکه هم قانون و هم تفاهمنامه بر خروج نمایشگاه‌ها از شهر تهران تأکید دارد،گفت: اگر دولت خواستار اعمال حقوق شهروندی است خودش نباید موجبات آزار مردم را فراهم کند مثلا در شرایطی که ما نمایشگاه شهرآفتاب را با همه امکانات و دسترسی‌ها داریم چرا باید همچنان نمایشگاه‌های پرمخاطب با عواقب ترافیکی، آلودگی هوا و... در شهر برگزارشود؟

        تصمیمات شورای شهر الزام‌آور است

    حدود 12سال پیش شورای شهر تهران تصمیم گرفت از برگزاری نمایشگاه‌هایی که با فاصله کوتاه هرسه تا چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌ها واقع در بزرگراه شهید چمران برگزار می‌شد، جلوگیری کند. این نهاد درنظر داشت تا بدین وسیله مانع فشاری مضاعف بر دوش نحیف معابر شهری شود که از توان لازم برای تحمل بار ترافیک برخوردار نبودند.

    از این‌رو اعضای شورای شهر تهران از شهردار وقت خواستند تا جلوی برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل محدوده شهری را بگیرد و حتی در قالب مصوبه‌ای شهرداری را موظف به جانمایی فضایی مناسب در خارج شهر برای ساخت یک مجموعه نمایشگاهی استاندارد کردند.مهدی چمران، رئیس شورا‌معتقد است چون مسئولیت کلی امور شهر با شورای شهر ‌و به‌واسطه مصوبات آن است، بنابراین مصوبات شورا درصورتی که خلاف قانون نباشد می‌تواند برای سایر دستگاه‌های اجرایی هم صدق کند.

    این اظهارنظر وی ناظر بر ماده 103قانون اساسی است که ذکر آن کمی بالاتر مطرح شد. چمران معتقد است، مصوبه شورا‌ برای انتقال نمایشگاه و درخواست از شهردار ‌ برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های پرازدحام همه براساس روش قانونی صورت گرفته کما اینکه در زمان تصویب و پس از آن از سوی مراجع بالاتر هیچ ایراد قانونی بر آن گرفته نشد.

        ضمانت اجرا از قانون مهم‌تر است

    قدر مسلم همه آنچه در مورد انتقال نمایشگاه‌ها تاکنون از سوی مدیریت شهری، نمایندگان مجلس و حتی خود مسئولان دولتی گفته شده همه از حد حرف فراتر نرفته و تاکنون نتوانسته جنبه عملی به‌خود بگیرد. در این‌باره محمدمهدی تندگویان نایب‌رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی معتقد است که اصلا به قانون نیاز نیست چون شورای تأمین استان و شورای‌عالی ترافیک درصورتی که جدی باشند می‌توانند تکلیف برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر یا وضعیت انتقال آن را برای همیشه روشن کنند.

    وی گفت: تنها قانون موجود مربوط به اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه‌هاست که در اختیار سازمان توسعه و تجارت است اما همین سازمان حق جلوگیری از برگزاری نمایشگاه را ندارد. از نظر تندگویان مهم‌تر از تصویب قانون یا تصویب مصوبات، ضمانت اجرایی آن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت