با حضور استاد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز؛

تاریخچه جندی شاپور در نمایشگاه کتاب خوزستان بررسی شد

عصر نمایشگاه- نشست تخصصی مروری بر تاریخچه چندی شاپور با حضور استاد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز در نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد.

تاریخچه جندی شاپور در نمایشگاه کتاب خوزستان بررسی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از شبستان ، برنامه نشست مروری بر تاریخچه جندی شاپور از ویژه برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب خوزستان است که شامگاه یکشنبه(10 بهمن) با حضور دکتر شهرام جلیلیان استاد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز، برگزار شد.

    جلیلیان در این نشست در خصوص تاریخ جندی شاپور اظهار کرد: در سال 260 میلادی شاپور یکم با پیروزی در جنگ با رومیان تعدادی اسیر را از شهر انطاکیه واقع در سوریه امروز را به ایران می‌ آورد، تعداد زیادی از این افراد از دانشمندان و پزشکان بودند که در شهر تازه تأسیس وهی انتیوک شهپوهری (به معنای شهر شاپور که بهتر از انطاکیه است) واقع در شرق شوش و جنوب شرقی دزفول اسکان پیدا کردند که در تاریخ ایران به نام جندی شاپور معروف شده است.

    وی ادامه داد: در این شهر بیمارستان و یک موسسه و بنگاه علمی پدید آمد که رشته ‌های فلسفه، طب، نجوم و... در آن تدریس می‌ شد در این بیمارستان سنت پزشکی جندی شاپوری که آمیخته‌ ای از دانش پزشکی ایرانی، هندی، سریانی و یونانی بود بسیار پیشرفت کرد و مبدا تحولات زیادی در شکوفایی رشته پزشکی شد.

    این استاد تاریخ بیان کرد: در زمان انوشیروان (در سال 531 تا 579)، اوج رونق شهر و دانشگاه جندی شاپور بود و اولین کنگره پزشکی جهان در این شهر برگزار شد، تا اینکه در زمان عباسیان با کوچ تعداد زیادی از دانشمندان و پزشکان جندی شاپوری به بغداد و دیگر شهر‌ها، شهر علمی و دانشگاهی جندی شاپور رو به افول نهاد و به فراموشی سپرده شد.

    شهرام جلیلیان نویسنده، مترجم و دانشیار تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز است که در سال 1357 خورشیدی در بندر خرمشهر متولد شد. وی مدرک کارشناسی تاریخ خود را از دانشگاه یزد، کارشناسی ارشد را از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترایش را از دانشگاه تهران اخذ کرده‌ است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت