نمایشگاه کتاب قم؛

فصل سرد نمایشگاه کتاب قم

عصر نمایشگاه- نمایشگاه امسال نیز با تغییر مکان از ساختمان ناشران که علاوه بر موقعیت جغرافیایی نامناسبش هیچ توجیه اقتصادی و شهرسازی برای ساخت آن وجود ندارد، به مصلای قدس که سال‌ها در گیر پرونده حقوقی زمین غصبی و ساخت و ساز و تعمیرات درونی بوده است، کار خود را آغاز کرد.

فصل سرد نمایشگاه کتاب قم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ، سال‌ها آمار تیراژ کتاب و سرانه مطالعه در کشور کم بود، پدیده‌ای به نام شبکه‌های اجتماعی نیز از راه رسید و مانعی بزرگ‌تر بر سر مطالعه کشور ایجاد کرد و این مردم از کتاب گریزان را از کتاب گریزان‌تر کرد. بسیاری از کار‌شناسان نبودن مراکز متمرکز فروش در شهرستان‌ها، قیمت بالای کتاب، عدم فرهنگسازی در خصوص ترویج کتابخوانی و عدم برنامه ریزی ریشه‌ای و بنیانی برای مطالعه در سیستم آموزش و پرورش و ده‌ها دلیل دیگر را برای عدم رغبت مردم به مطالعه را برمی شمرند.

    در این میان عده‌ای نیز ارائه بن‌های رایگان و هدیه کتاب و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را دوای درد عدم مطالعه می‌دانند و بسیاری از نهاد‌ها از طریق این کارها قصد نهادینه سازی فرهنگ مطالعه را در میان اقشار جامعه دارند.

    در استان قم که در کشور جایگاه ویژه‌ای در خصوص تولید و انتشار و توزیع نشر دارد و بعد از تهران یکی از قطب‌های چاپ کتاب نیز هست، هرساله نمایشگاه استانی با حضور ناشران قم برگزار می‌شود.

    مصلای قدس وعده‌گاه کتاب خوان‌ها

    نمایشگاه امسال نیز با تغییر مکان از ساختمان ناشران که علاوه بر موقعیت جغرافیایی نامناسبش هیچ توجیه اقتصادی و شهرسازی برای ساخت آن وجود ندارد، به مصلای قدس که سال‌ها در گیر پرونده حقوقی زمین غصبی و ساخت و ساز و تعمیرات درونی بوده است، کار خود را آغاز کرد.

    یکی از محسنات نمایشگاه امسال را انتخاب مکان مناسب برای برگزاری می‌توان دانست چرا که نه ساختمان ناشران و نه نمایشگاه دائمی قم که سال‌ها مکان نمایشگاه کتاب بود از مرکزیت و موقعیت خوبی برخوردار نیستند. اما نبود پارکینگ مناسب مصلای قدس را نمی‌توان نادیده گرفت و بسیاری از مراجعه کنندگان برای پارک خودروری خود مجبور بودند چند کیلومتر دور‌تر از مصلای قدس در کوچه پس کوچه‌های اطراف خیابان بلوارامین وسائل نقلیه خود را پارک کنند.

    فضای سرد نمایشگاه امسال

    غرفه‌های نمایشگاه امسال به شیوه دایره‌ای برپا شده و کتاب‌های کودک و نوجوان و کتاب‌های درسی به شیوه‌ای کاملا مجزا از سایر کتب بخش زیادی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

    هرچند سرد بودن فضای داخل نمایشگاه فرصت بازدید با تمرکز را از مراجعه کنندگان می‌گرفت اما در نظر گرفتن مکانی برای استراحت را می‌توان از نقاط قوت این نمایشگاه استانی دانست.

    اگر تا به حال به نمایشگاه کتاب تهران که هر ساله ملجا و پناهگاهی، برای کتاب فروشان و کتاب نویسان و کتاب خوانان است، گذرتان خورده باشد مسلما با جماعتی روبر می‌شوید که گویا هدف اصلیشان از بازدید نمایشگاه کتاب گذراندن اوغات فراغت و خرید صرف است و حتی اگر کتاب را می‌خرند، بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و دیده شده بعضی‌ها تنها به تزیینی بودن کتاب و شکل و شمایل آن و تاثیرش در زیبایی قفسه کتاب و دکور خانه‌شان توجه دارند.

    برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب تهران به نیاز این دسته افراد که جمعیتشان کم هم نیست توجه ویژه‌ای دارند و با دراختیارگذاشتن غرفه‌های خود به اغذیه فروشان بر این توجه صحه می‌گذارند.

    اما در نمایشگاه کتاب قم جایی وجود ندارد که برای خرید اغذیه و مواد خوراکی به آن مراجعه کرد و زحمت بیرون رفتن از نمایشگاه را بر گردن مخاطبان نیندازد. هرچند عملا با محدود کردن زمان مراجعه به سه ساعت صبح و پنج ساعت شب این امکان را از بین می‌برند. بنابراین چه بهتر بود درب های نمایشگاه در فاصله زمانی 12 تا 16 باز بود تا عده‌ای که به دلایلی فرصت مراجعه در نوبت در نظرگرفته شده را ندارند، می‌توانستند از این رویداد فرهنگی قم بازدید کنند.

    بن‌های بی‌ارزش

    به گزارش تابناک ،نکته دیگر که بسیار جالب و قابل توجه است ارائه بن‌های کتاب با تخفیفات مثلا ویژه است. حجت‌الاسلام عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلام قم در مراسم افتتاحیه گفته بود: در نمایشگاه کتاب امسال 750 میلیون تومان بن الکترونیکی در اختیار عموم قرار می‌گیرد اما هنگامی که برای دریافت بن‌ها مذکور مراجعه کردیم با فرمول‌های خاصی مواجه شدیم. حکایت بن‌های اهدایی از این قرار است که افراد عادی با پرداخت24هزار تومان می‌توانند 30 هزار تومان بن گیرند هم چنین دانشجویان فوق دیپلم با پرداخت30 هزار تومان، بنی با قیمت ده هزار تومان بیشتر دریافت می‌کنند و برای مدارک علمی بالا‌تر مبلغی بالا‌تر !

    در این دوره از نمایشگاه بیش از 100 هزار عنوان کتاب در بخش‌های عمومی، دانشگاهی، دینی، کودکان و نوجوانان، دفاع مقدس، لاتین و عربی در 250 غرفه ارائه می‌شود و در نمایشگاه کتاب امسال 160 ناشر با 116 نمایندگی و 32 هزار عنوان کتاب عمومی و دینی، 32 ناشر با 28 نمایندگی و 25 هزار و 670 عنوان کتاب دانشگاهی و کمک آموزشی، 18 ناشر با هفت نمایندگی و 23 هزار و 350 عنوان کتاب دفاع مقدس و 30 ناشر با 12 نمایندگی و 12 هزار و 40 عنوان کتاب کودک و نوجوان و 10 ناشر با 15 نمایندگی و 18 هزار و 500 کتاب لاتین و عربی حضور دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت