فرش دستبافت استان مرکزی گل سرسبد نمایشگاه سراسری فرش در اراک

عصر نمایشگاه- فرش دستبافت تابلو و نمادی از روحیه هنرمندانه مردم ایران است که به عنوان گلی سرسبد در نمایشگاه سراسری فرش که در محل دائمی نمایشگاه های غرب کشور دراراک به نمایش درآمده است و در این میان تولیدات استان مرکزی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

فرش دستبافت استان مرکزی گل سرسبد نمایشگاه سراسری فرش در اراک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا، نهمین نمایشگاه سراسری فرش و تابلو دستبافت کشور در اراک میزبان تولیدکنندگان این هنر صنعت سنتی و نفیس از استان های، کرمان، کاشان، فارس، خراسانی رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، قم و اراک است و تولیدات مناطق مختلف کشور در 120 غرفه این نمایشگاه عرضه شده است اما، فرش های استان مرکزی برجستگی و جلوه خاصی را به نمایشگاه داده است.
    فرش دستبافت استان مرکزی به ویژه قالی های لیلیان خمین، ساروق و جیریا از دیرباز در همه نقاط کشور سرآمد بوده و در سال های نه چندان دور اقتصاد و معیشت بخش قابل توجهی از مردم این استان با تولید انواع قالی گره خورده بود.
    صنعت فرش دستبافت به گفته بسیاری از کارشناسان و تجار پیشکسوت این هنر صنعت، از علل اصلی شکل گیری هسته اولیه شهری اراک بوده و به عنوان یکی از پایه های تجارت خارجی این دیار محسوب می شده است که بنابر دلایل متعددی هم اکنون با رکود و در تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی فرش رو به رو است.
    بسیاری از تجار و تولید کنندگان فرش دستبافت استان مرکزی معتقدند که در سال های گذشته فرش این استان به خصوص فرش اراک، ساروق و جیریا به لحاظ نقشه های استادانه و استفاده از نخ های مرغوب به اصطلاح(نخ فرنگ) در همه نقاط جهان به ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی آوازه بلندی داشته است.
    این شهرت و آوازه بلند در سال های اخیر افول کرده و دستخوش رکود شده است که یکی از دلایل آن را می توان جلوگیری از صادرات این محصول به خارج از کشور عنوان کرد.
    شناخت جایگاه و بررسی آسیب شناسانه فرش استان مرکزی ضرورتی است که برای تدوین برنامه کارآمد و نقشه راهبری آینده این هنرصنعت به عنوان یک ظرفیت بالقوه احساس می شود، و احیاء جایگاه این صنعت بدون برنامه ریزی های کاربردی و مدون امکان پذیر نخواهد بود.
    فرش بافی در استان مرکزی قدمتی 200 ساله دارد، فرش ساروق آوازه نیکویی در جهان داشته و بیشتر کشورهای صاحب هنر، فرش ساروق را به خوبی می شناسند و هنوز زیراندازهای دستبافت این منطقه مورد توجه کشورهای مختلف است.
    استاندار استان مرکزی در این خصوص گفت: این استان از دیرباز در حوزه فرش دستبافت یکی از قطب های شهیر ملی و جهانی بوده است و برجسته سازی این ظرفیت اقتصادی باید با برنامه هدفمند در دستور کار مسئولان باشد.
    محمود زمانی قمی افزود: حمایت همه جانبه مسئولان و اقشار مختلف مردم از صنعت فرش و تامین خواسته های تولیدکنندگان و بافندگان می تواند یکی از بهترین راهکارها کلیدی برای حل معضل بیکاری و بالا بردن بنیه اقتصادی اقشار کم درآمد باشد.
    وی ادامه داد: استان مرکزی به خصوص مناطق فراهان، ساروق، جیریا، غیاث آباد، محلات و دلیجان قطب تولید فرش های دستبافت نفیس در کشور هستند، که می طلبد مسئولان نسبت به معرفی این داشته باارزش تلاش کنند.
    نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی بیان کرد: در گذشته ای نه چندان دور صنعت فرش دستبافت ایران به خصوص استان مرکزی در همه نقاط دنیا شناخته شده بود و صادرات این هنر صنعت نقش موثری در بالا بردن تولید ناخالص ملی داشت و اکنون نیز مسئولان صنعتی و فرهنگی باید نسبت به احیاء موقعیت فرش ایرانی بیش از پیش بکوشند.
    وی گفت: با وجود هنر فرش دستبافت که به نام ایران ثبت شده، اما در این حوزه دوران افولی را در سال های اخیر تجربه کردیم که باید برای جبران این افول تلاش بسیار صورت گیرد تا بتوانیم بخشی از این خلا را جبران کنیم و بازارهای از دست رفته در دنیا را به دست بیاوریم.
    وی افزود: احیا فرش دستیافت استان مرکزی با نقش آفرینی بیشتر و تربیت هنرمندان ماهرو قوی تر در این عرصه، این هنر شناخته شده ایرانی را که ریشه در تمدن ایران زمین دارد حاصل می شود.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: امسال 32هزار بافنده در استان مرکزی حدود 18هزار متر مربع فرش دستبافت تولید کردند و یک هزار بافنده نیز زیر نظر کمیته امداد و دیگر نهادهای مردمی فعالیت دارند.
    محمدرضا حاجی پور افزود: مهمترین چالش ها در حوزه فرش دستباف، موضوع نوع طراحی نقشه فرش ها، بهبافی و نوع آموزش است، که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی برنامه های کابردی برای این مهم اندیشده است.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه فرش دستبافت استان مرکزی از جمله فرش ساروق نشان تجاری بین المللی محسوب می شود، در سال گذشته موضوع ثبت جهانی فرش ساروق مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه فرش دستبافت جیریا و سلطان آباد از عمده مجموعه فرش های استان مرکزی هستند، افزود: شناساندن ضعف هایی که در حوزه هنر صنعت فرش وجود دارد بسیار ضروری است و برای این مساله در برنامه راهبردی مربوط به فرش، به طور کامل توجه و برنامه ریزی شده است.
    وی گفت: ایجاد اشتغال اصلی ترین دغدغه دولتمردان است که برخی بسترها برای آن وجود دارد اما باید به احیاء فرش در استان مرکزی به عنوان مهد این هنرصنعت توجه ویژه شود.
    حاجی پور بیان کرد: رونق صنعت فرش دستبافت استان می تواند یکی از بهترین راهکارها برای حل معضل بیکاری به خصوص در روستاها باشد.
    وی، با بیان اینکه بسیاری از مشتریان نسل جوان به دنبال فرش های سفید تبریز، قم و کردستان هستند، بیان کرد: فرش باید متناسب با نیاز صادرات و ذائقه خریداران بازارهای خارجی و داخلی بافته شود و توجه به سلیقه مشتریان و تولید هدفمند ضروری است.
    معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: بیمه قالی بافان، ارائه تسهیلات به بافندگان، آموزش به بافی، راه اندازی مجتمع های قالی بافی و کلاس های تخصصی از اقدامات برای برطرف شدن مشکلات صنعت فرش در استان مرکزی است که گام های موثری به خصوص در بیمه قالی بافان استان انجام شده است.
    جعفر اصغری بیان کرد: ادارات فرش مستقر در سازمان های صنعت، معدن و تجارت با هدف ارائه راه حل های مناسب برای حفظ موجودیت و اعتلاء فرش دستبافت و ایجاد نگرش علمی و شناخت مبانی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده اند.
    وی، تولید فرش را یکی از ابزارهای توسعه روستایی دانست و گفت: گسترش بازارهای صادراتی فرش اثر مثبت بر افزایش رفاه و بالارفتن درآمد سرانه روستائیان خواهد داشت.
    یکی از پیشکسوتان فرش استان مرکزی معتقد است: موقعیت جغرافیایی و استراتژیک سلطان آباد (اراک امروزی) و قرار گرفتن آن در مسیر راه های بازرگانی و تجاری کشور شرایطی خاص بوده که این منطقه به قطب تجارت فرش تبدیل شده و تعداد زیادی از بازرگانان نخبه این رشته از کشورهای مختلف را در خود گردآورده بود.
    عباس علی بنی جمالی افزود: به علت ارزش اقتصادی فرش در سال 1266 هجری شمسی شرکت سوییسی زیگلر در سلطان آباد اقدام به گشایش نمایندگی کرد و تشکیلات اداری و انبارداری و چرخه مراحل فنی مواد اولیه را در این منطقه رونق داد.
    وی گفت: بافت قالی و قالیچه های نفیس با طرح های خاص از دیرباز به صورت حرفه ای و سازمان یافته دراراک و بخش های گسترده از استان مرکزی رونق داشته و قالی ساروق و بخش مشک آباد اراک با طرح های بند ریحان، گل حنا، بوته، لیلیان و گل مرغ زبانزد بود.
    این پیشکسوت فرش استان مرکزی ادامه داد: رونق و نبوغ ویژه در رنگرزی از نقاط قوت صنعت فرش اراک است و استفاده از روناس، برگ مو، پوست انار، پوست گردو و اسپرک، رایج بوده ودر رنگرزخانه ها تا گذشته ای نه چندان دور بوی رنگدانه های طبیعی به مشام می رسید.
    یک طراح نقشه فرش در اراک نیز گفت: فرش استان مرکزی تنوع مناسبی از طرح دارد و تفکر خلاق و ذوق هنرمندانه ویژگی بارز آن است که طرح های این منطقه را برجسته کرده است.
    عبدالله واعظی افزود: لیلیان و بند ریحان در زمره طرح های مشهور فرش روستایی و لچک ترنج، افشان، شاه عباسی، جنگلی، شکارگاه، درختی و پیچ، خشتی، شیخ صفی، اسلیمی، گل حنا، ماهی، تک بته، نقشه عظیمی، بته میر، شاخ بزی، مستوفی و گل ریز در رسته نقشه های شهری استان مرکزی است.
    وی بیان کرد: مشکلات فرش باید در درون استان توسط مسئولان ذیربط، بافندگان و تولیدکنندگان تبیین و برای رفع آن چاره اندیشی شود.
    هنرصنعت فرش دستبافت استان مرکزی ظرفیتی بالقوه است که با مدیریت بهینه و نظارت اصولی می تواند به عرصه ای موفق از اقتصاد مقاومتی و استغالزایی تبدیل شود و تولید ثروت را در کنار حفظ سرمایه های زیستی برای این منطقه به ارمغان بیاورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت