با حمایت خیران فرهنگ دوست ؛

نمایشگاه آثار شکسته نویسان شیرازی برگزار می‌شود

عصر نمایشگاه- نمایشگاه آثار هنرجویان شکسته‌نویسی استاد محمدرضا معین خواه با حمایت خیران فرهنگ دوست و مشارکت مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در شیراز برگزار می‌شود.

نمایشگاه آثار شکسته نویسان شیرازی برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، این نمایشگاه با آثار 22 هنرمند شکسته نویس شیرازی از هنرجویان دوره‌های ممتاز و فوق ممتاز استاد معین خواه، از بیست و هشتم بهمن ماه جاری تا چهارم اسفندماه 95 در محل گالری تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در شیراز برپا خواهد شد.
    این محفل انس، نخستین نمایشگاه هنری است که با حمایت مادی و معنوی خیران فرهنگ دوست در شیراز دایر می‌شود.
    آیین گشایش این نمایشگاه خوشنویسی ساعت 16 روز بیست و هشتم بهمن ماه با حضور چهره ماندگار خوشنویسی ایران، استاد یدالله کابلی خوانساری و همچنین استاد محمد حیدری، مدرس شاخص شکسته نویسی در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار خواهد شد.
    خط شکسته که بهار خوشنویسی ایرانی لقب گرفته، اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد و درویش عبدالمجید طالقانی در نیمه دوم سده دوازدهم هجری قمری، شکسته نستعلیق را به اوج تکامل رسانید.
    پس از او و در عصر قاجاریه، بزرگانی از جمله میرزا حسن اصفهانی، محمدرضا اصفهانی، میرزا کوچک اصفهانی، محمدعلی شیرازی، راه او را ادامه دادند و سیدعلی اکبر گلستانه، آخرین حلقه شکسته نویسان متاخر بود و بعد از از او رکود طولانی در نشر این خط رخ داد.
    این رکود تا سال 1350 ادامه داشت تا اینکه بزرگانی چون استاد یدالله کابلی خوانساری با شیوه اصولی و زیبایی‌شناسانه برای احیای آن همت کرد و شکسته نویسی حیاتی دوباره یافت.
    استاد کابلی از سال 1350خورشیدی و بیش از یک دهه به تنهایی خط شکسته را در انجمن خوشنویسان ایران آموزش داد.
    در رونق بخشی و احیا خط شکسته نباید از نقش استادان جوان معاصر همچون محمدرضا معین خواه در مراکز استان‌ها غافل شد.
    استاد محمدرضا معینخواه، مدرس انجمن خوشنویسان، عضو هیات تشخیص خط شکسته این انجمن و شکسته نویس برجسته شیرازی است که با بیش از 2 دهه تلاش علمی و نظری، به تعلیم و آموزش ثمربخش بسیاری از مشتاقان شکسته‌نویسی همت گمارده و به موفقیت های ارزشمندی در خلق آثار هنری و تربیت نسل جدیدی از شکسته نویسان دست یافته است.
    آفرینش‌های هنری هنرجویان شیرازی این استاد شکسته نویس در نمایشگاه محفل انس برای بازدید علاقه مندان هنر اصیل ایرانی عرضه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت