نمایشگاه های بهاره ؛

نمایشگاه های «بهاره» مکمل اصناف، یار دولت

عصر نمایشگاه- همه ساله روزهای پایانی سال بهانه مناسبی است تا درتهران و شهرهای کشور شاهدبرپایی نمایشگاه‌های بهاره با هدف عرضه مستقیم و بی‌واسطه کالا به مصرف‌کنندگان باشیم.

نمایشگاه های «بهاره» مکمل اصناف، یار دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ، موضوعی که در سال‌های اخیر به دلایلی همواره با اما و اگرهایی از سوی مسئولان و فعالان صنفی مواجه بوده و سبب شده امسال نیز رییس اتاق اصناف ایران از برگزار نشدن نمایشگاه‌های بهاره خبر دهد، البته فاضلی بر این نکته هم تاکید کرد که فروش‌های فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه بهاره می‌شود و نمایشگاه بهاره محدود به مناطق محروم استان‌ها خواهد شد.

    حسین هاشمی، استاندار تهران نیز با این استدلال که استانداری تهران از برگزاری نمایشگاه‌های غیرمجاز خودداری خواهد کرد، عنوان می‌کند: درسال‌های گذشته نمایشگاه‌های بهاره به شکل مناسبی برگزار شد و مردم از برگزاری آن رضایت کافی داشته‌اند، بنابراین در سال‌جاری نیز نمایشگاه‌های بهاره در 4منطقه از مناطق محروم شهر تهران برگزار می‌شود و با توجه به افزایش تقاضا امکان افزایش تعداد مراکز نمایشگاهی نیز وجود دارد.

    هاشمی برپایی نمایشگاه‌های فصلی را جزو سیاست‌های دولت عنوان می‌کند و می‌گوید: ما می‌توانیم درباره تعداد این نمایشگاه‌ها با اصناف گفت‌وگو و مذاکره کنیم.

    سخنان استاندار تهران درحالی بیان می‌شود که به گفته اصناف، فعالان بازار به دلیل رکود حاکم بر بازار، فشارهای مالیاتی، بیمه و اجاره بهای سنگین مغازه‌ها همه امیدشان به فروش ویژه شب عید است که آن هم با برپایی چنین نمایشگاهی سود را روانه جیب دلالان می‌کند.

    علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران در چند ماه اخیر با گلایه از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای برپایی نمایشگاه‌های بهاره گفته بود: امسال بنا نداریم به جز چند نقطه معدود، نمایشگاهی در تهران برگزار کنیم.

    بر همین اساس رییس اتاق اصناف از برگزاری تعداد معدودی از نمایشگاه‌های بهاره به منظور عرضه میوه، خشکبار، پوشاک و کیف و کفش مورد نیاز مردم در قالب فروش فوق‌العاده از اواسط اسفند سال‌جاری خبر می‌دهد.

    فاضلی در ادامه به مزیت‌های فروش فوق‌العاده در مقابل نمایشگاه‌های بهاره اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: شرایط کالاهای اساسی به لحاظ عرضه و قیمت، بسیار ایده‌آل است و هیچ‌گونه مشکلی درتامین مایحتاج مورد نیاز مردم وجود ندارد. ما معتقدیم فروش‌های فوق‌العاده جایگزین خوبی برای نمایشگاه‌های بهاره است و مردم به راحتی و به دور از ازدحام مراکز پرتردد، می‌توانند از پراکندگی موجود در واحدهای صنفی سطح شهر، مایحتاج خود را تامین کنند.

    او همچنین اضافه می‌کند: هم‌اکنون کمبودی در کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز مردم وجود ندارد و تعادل در عرضه و تقاضا برقرار است. ضمن اینکه واحدهای صنفی با نظارت اتحادیه‌ها و با توجه به شاخص‌هایی که برای آنها تعیین می‌شود، نسبت به قیمت‌گذاری کالاها اقدام خواهند کرد.

    گفته‌های رییس اتاق اصناف ایران در حالی بیان می‌شود که رییس اتاق اصناف مشهد نیز با انتقاد از برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها، عنوان می‌کند: این تصمیمی است که با وجود مخالفت ما در کمیته نمایشگاهی گرفته شده اما ما نیز تابع قوانین هستیم.

    رییس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی نیزبا اشاره به تصمیماتی که در کشور مبنی بر برگزار نشدن نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سال‌جاری گرفته شده، اظهار می‌کند: این تصمیمات با هدف جلوگیری از آسیب‌رسیدن به کسبه و اصناف اتخاذ شده بود اما متاسفانه دراستان مسئولان با وجود کارشناسی مسئله و مشاوره با دست‌اندرکاران صنوف تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفتند.

    مهدی لسان‌طوسی از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از 13 تا 23 اسفند در مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: اتحادیه همچنان مخالفت خود را با برپایی این نمایشگاه اعلام می‌کند. توصیه ما این است که به جای برگزاری چنین نمایشگاهی تعدادی از تولیدکنندگان کالای ایرانی را به نمایشگاهی تخصصی برای آشنایی واحدهای صنفی با تولیدکنندگان داخلی دعوت کنند. این اقدام در رونق تولیدات داخلی موثر واقع خواهد شد.

    افزایش حراج و فروش فوق‌العاده
    لسان‌طوسی با تاکید بر اینکه حراج و فروش فوق‌العاده در تمام مدت سال وجود دارد، ادامه می‌دهد: در برخی اوقات مقدار حراج و فروش فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند اما در بعضی از مواقع این مقدار با کاهش روبه‌رو می‌شود. در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به شب عید و آغاز فصل بهار، فروشندگان تمایل بیشتری به برگزاری حراج و فروش فوق‌العاده دارند.

    رییس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی عنوان می‌کند: امروزه در همه جای دنیا فرهنگ حراج و فروش فوق‌العاده جا افتاده و خریداران و مصرف‌کنندگان می‌دانند که در زمان حراج و فروش فوق‌العاده می‌توانند اجناس موردنظر خود را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند به همین دلیل صبر می‌کنند تا واحدهای صنفی وارد فروش‌های فوق‌العاده شوند و سپس اقدام به خرید می‌کنند که این مسئله موجب رونق بازار در این زمان‌ها می‌شود.

    شیوه منسوخ شده
    علی‌رضا ارزانی ممقانی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد هم پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها از نحوه برپایی نمایشگاه فروش بهاره انتقاد کرده و گفته بود: این شیوه برپایی نمایشگاه بهاره در دنیا منسوخ شده، این بازار مکاره و محلی برای کلاه گذاشتن برسر مردم است. به گفته وی، برای کنترل بازار در این ایام باید واحدهای صنفی منتخب، فروش‌های فوق‌العاده برگزار کنند.

    رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با اشاره به اینکه واحدهای صنفی خوب که اجناس با کیفیت و مشتریان ثابت خود را دارند به‌طور معمول رغبتی برای حضور در نمایشگاه ندارند، به همین دلیل است که هر ساله در نمایشگاه بهاره واحدهای صنفی ضعیف را می‌بینیم که به توزیع اجناس بی‌کیفیت مشغول هستند.

    این یک واقعیت است که وقتی یک واحد صنفی مجبور است برای حضور در نمایشگاه هزینه‌های جانبی از جمله اجاره غرفه و دستمزد کارگر بپردازد، نمی‌تواند زیر قیمت بازار، اجناسش را به فروش برساند. اگر همین فروش فوق‌العاده در واحدهای صنفی منتخب انجام شود و نظارت و بازرسی لازم نیز به عمل آید هم واحد صنفی جنس مرغوب‌تری می‌فروشد و مردم نیز در صورت نارضایتی از کیفیت اجناس می‌توانند نسبت به آن معترض باشند.


    ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های بهاره
    اما عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره را موجب ایجاد رقابت در بازار می‌داند و می‌گوید: این رقابت مانع از گران‌فروشی در بازار می‌شود.

    موید حسینی صدر درباره انتشار اخباری مبنی بر برگزار نشدن نمایشگاه فروش بهاره در تهران به خانه ملت توضیح می‌دهد: سابقه نشان داده مردم از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در آستانه سال جدید استقبال می‌کنند. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: در نمایشگاه‌های فروش بهاره به‌طور نسبی نظارت برقیمت‌ها قابل قبول بوده و این موضوع زمینه انجام خرید مناسب را برای خانوارها فراهم می‌کند.

    به گفته وی در شرایطی که بسیاری از کارگران به‌صورت فصلی بیکار هستند و در مجموع نرخ بیکاری در کشور بالاست، برگزاری نمایشگاه‌های بهاره هر سال این امکان را فراهم می‌کرد که خانوارها با درآمد پایین نیز بتوانند خریدهای سال نو خود را انجام دهند. این نماینده مردم درمجلس نهم اضافه می‌کند: در آستانه سال نو باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بازارها را کنترل کند.

    حسینی صدر ادامه می‌دهد: برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره باعث ایجاد رقابت در بازار می‌شود و به‌طور طبیعی رقابت یادشده می‌تواند مانع از گرانفروشی در بازار شود که البته باید ساماندهی صحیحی نیز در این زمینه انجام شود.

    به گزارش صمت  حسینی صدر یادآور می‌شود: اینکه برگزاری نمایشگاه بهاره باعث مشکلاتی برای درآمد مغازه‌داران می‌شود، در شرایط رکودی باید مورد توجه قرار گیرد اما برای رفاه حال تمامی اقشار مردم نیز باید به‌صورت محدود نمایشگاه بهاره برگزار شود تا اقشار ضعیف به لحاظ درآمدی نیز بتوانند خرید خود را انجام دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت