اکسپو ۲۰۱۷ قزاقستان ؛

۳ماه قدرت‌نمایی ایران با کمک انرژی‌های پاک

عصر نمایشگاه- جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۴ ماه دیگر در اکسپو ۲۰۱۷ قزاقستان حضور خواهد یافت. رویدادی منطقه‌ای که پیش‌بینی می‌شود میلیون‌ها بازدیدکننده تخصصی داشته باشد.

۳ماه قدرت‌نمایی ایران با کمک انرژی‌های پاک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از  گسترش تجارت ، کمترین اهمیت برگزاری یک نمایشگاه جهانی این است که کشورهای مختلف برای مدت زمانی طولانی (3 تا 6 ماه) فرصت دیدار و همکاری با یکدیگر را در فضایی تخصصی دارند. در این شرایط دیگر مرزبندی‌ها چندان اهمیتی ندارند و برای حضور در پاویون هیچ کشوری هم نیازی به ویزا و هزینه‌های هنگفت نیست. در آخرین دوره از اکسپوهای جهانی که همین دو سال قبل در میلان ایتالیا برگزار شد، پاویون کشورمان موفق به دریافت جایزه نقره‌ای برترین کشورهای حاضر این دوره شد و بر سکوی دوم ایستاد. اتفاقی که پیش از این هرگز سابقه نداشت و انگیزه و دستاورد بسیار خوبی برای صنعت نمایشگاهی کشورمان به شمار می‌آمد. حالا شهر آستانه در خرداد 96 قرار است برای مدت 3ماه میزبان یک رویداد منطقه‌ای با موضوع انرژی و زمین پاک باشد که البته بر حضور ایران به عنوان یک کشور با تجربه در زمینه اکسپوهای جهانی نیز حساب باز کرده و کمیسر ژنرال این رویداد به تازگی در سفری به کشورمان به صورت رسمی از متولیان نمایشگاهی در کشورمان دعوت کرده تا آنها را در برگزاری اکسپو 2017میلادی یاری کنند. حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران همان مردی است که در اکسپو قزاقستان حساب ویژه‌ای روی تجربیاتش باز کرده‌اند. همان کسی که مدال نقره اکسپو 2015 را به گردن انداخت و اکنون در آستانه نیز قرار است سکاندار حضور جمهوری اسلامی ایران باشد. «گسترش تجارت» به عنوان تنها رسانه تخصصی در حوزه اکسپوهای جهانی سعی دارد در قالب سلسله گفت‌وگوهای منسجم و کاربردی فعالیت‌های مربوط به کشورمان در این رویداد را به صورت تمام و کمال پوشش دهد. در همین باره و برای با خبر شدن از روند پیشرفت کارها، گفت‌وگویی با کمیسر ژنرال این رویداد داریم. با ما همراه باشید:
    بهتر است ابتدا مروری کنیم بر اتفاقاتی که در میلان افتاد. به ظاهر خود شما هم از انتخاب ایران به عنوان یکی از پاویون‌های برتر اکسپو میلان بسیار شگفت‌زده شده‌اید. ما از حدود یک سال قبل از آغاز اکسپو میلان برنامه‌ریزی‌های منسجم و خوبی داشتیم و همواره تمام تلاش‌مان را کردیم که در اکسپو بدرخشیم. از تمام متخصصان در این زمینه کمک گرفتیم و ساخت‌وسازها هم شکر خدا به موقع پایان یافت. در نهایت و همزمان با افتتاح این رویداد جهانی ما فعالیت فشرده خودمان برای تبلیغات و حضور موثر آغاز کردیم. در طول این مدت استقبال گردشگران خارجی از ابعاد مختلف حضور ما واقعا شگفت‌انگیز بود و بیشترین مخاطب را به غرفه و بخش‌های مختلف خودمان جذب کردیم. اما هیچ‌وقت به اینکه می‌توانیم یکی از کشورهای برتر اکسپو باشیم، فکر نکردیم. نه اینکه توانش را نداشته باشیم، اما موضوعی نبود که ذهن تیم ما را درگیر کنند. هدف ما ترویج صلح و دوستی و نمایش چهره واقعی ایران به تمام کشورهای جهان و در کنارش توسعه تجارت با دیگر کشورها بود که به خوبی از عهده آن برآمدیم. بعد از انتخاب کشورمان به‌عنوان یکی از پاویون‌های برتر اکسپو خوشحال شدیم که تلاش‌های‌مان به این شکل دیده شده و جامعه جهانی این حضور و انرژی را درک کرده است. به هر حال یکی از مهم‌ترین رخدادهای نمایشگاهی کشور ما در 3سال اخیر که بازتاب جهانی گسترده‌ای داشته همین حضور پررنگ ایران در اکسپوی جهانی میلان بود که خدارا شکر به خاطره خوبی برای کاروان ما تبدیل شد.


    به طور کلی مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاهی را که دولت نیز مستقیم در برگزاری آنها دخیل بوده، چه می‌دانید؟
    در 3سال گذشته موفق شدیم به افتخارات خوبی در عرصه‌های جهانی دست پیدا کنیم. غیراز موفقیتی که در اکسپو میلان رقم خورد، من در اتحادیه صنعت نمایشگاهی با عنوان تجاری (UFI) در افریقا و خاورمیانه به عنوان معاون ارشد انتخاب شدم ضمن اینکه در کارگروه اجرایی اکسپوهای جهانی (BIE) نیز حضور فعال و موثری داشتیم. ایران همچنین به عنوان عضو «کارگروه راهبردی و راهبری» نمایشگاه جهانی میلان و دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها(BIE) انتخاب شد که از اهمیت بالایی برخوردار بود. امسال همچنین شرکت‌های بسیاری از کشورهای ایتالیا، آلمان، روسیه، عمان، انگلیس و... برای عقد قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک به کشور ما آمدند که تاثیر آنها امروز در برگزاری رویدادهای اختصاصی احساس می‌شود. در این 3سال افزایش تعداد شرکت‌ها و موسسه‌های ایرانی که توانسته‌اند به عضویت اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی پذیرفته شوند و ویژگی‌های سالن‌ها و خدمات خود را با استانداردهای UFI مطابقت دهند، هم در کارنامه داشتیم.
    در حال حاضر 13 شرکت و موسسه و نهاد ایرانی دارنده سایت یا ارائه‌دهنده خدمات نمایشگاهی عضو رسمی UFI هستند و از این لحاظ کشور ما در بین تمام کشورهای خاورمیانه و قاره‌افریقا مقام نخست را در اختیار دارد. تشکیل نخستین موزه صنعت نمایشگاهی ایران، به ابتکار شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که در طول تاریخ نمایشگاهی کشور بی‌سابقه است، نیز از دیگر اتفاقات مهم و دستاوردهای ما در این سال‌ها بوده است.


    به زودی اکسپو 2017 را در آستانه خواهیم داشت. ستاد ملی اکسپو در این باره چه اقداماتی را انجام داده است؟
    همانطور که در رسانه‌ها هم اعلام شده اکسپو 2017میلادی در فضایی به وسعت 173 هکتار از 10ژوئن 2017 تا 10سپتامبر 2017 برگزار می‌شود و حداقل 5 میلیون نفر بازدیدکننده دارد.
    این رقم اگرچه نسبت به رقمی که در اکسپو میلان اعلام شد (ظرفیت 20 میلیون بازدیدکننده) بسیار کمتر است، اما نکته مثبت آن حضور مخاطبانی استراتژیک از کشورهای همسایه و متحدان اقتصادی کشورمان است. از مهم‌ترین برنامه‌های آینده شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 مشارکت فعال در اکسپو تخصصی آستانه در قزاقستان است. از مدت‌ها قبل با همکاری همه نهادها و سازمان‌های مسئول برنامه‌ریزی‌های آغاز شده و از طریق برگزاری جلسات متعدد هماهنگی وظایف و نوع فعالیت‌های هریک از ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در جریان برپایی اکسپو 2017 قزاقستان را به آنها گوشزد کرده‌ایم.

    برای انتخاب موضوع اکسپو قزاقستان چه محورهایی مدنظر ستاد برگزاری این رویداد در آستانه بوده و ما چه ظرفیت‌هایی در این باره داریم؟
    هر اکسپویی یک شعار مشخص و یک موضوع واحد دارد. «تم» یا شعار این نمایشگاه جهانی نیز انرژی آینده«FUTURES ENERGY» تعیین شده است. تعداد زیادی از کشورهای شرکت‌کننده، به ویژه کشورهای مهم صنعتی و اقتصادهای نوظهور، تلاش خواهند کرد جدیدترین فناوری‌های خود را در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و راهکارهای مبارزه با گرم شدن کره زمین (GLOBAL WARMING)، که بزرگترین معضل بشریت در قرن بیست و یکم است، به معرض نمایش بگذارند. بنابراین این اکسپوی تخصصی یک فرصت ویژه برای مسئولان پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان مبتکر کشور ما است که ضمن ارائه نوآوری‌های بومی در این رشته‌ها، خودشان را در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر محک زده و در کنار آن از تجربه‌های سایر کشورها آگاه شوند. نتیجه این امر به‌طور قطع این است که بعد از پایان این رویداد جهانی، با گستره عظیمی از انتقال فناوری‌های جدید از کشوری به کشور دیگر روبه‌رو هستیم.
    درباره حفاظت محیط‌زیست، توسعه پایدار و صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی جای کار بسیار است. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به تجربه‌هایی که در برگزاری موفقیت‌آمیز اکسپوی شانگهای، میلان و نمایشگاه‌های جهانی قبلی کسب کرده برای بهره‌گیری از اکسپوی تخصصی آستانه و جذاب کردن غرفه ایران در این اکسپو استفاده خواهد کرد. در این زمینه نباید فراموش کرد که رسانه‌های اقتصادی، به ویژه نشریات پرمخاطب نوشتاری مانند «گسترش تجارت» در سال‌های اخیر در گسترش فرهنگ نمایشگاهی و آشناکردن جامعه با اهمیت نمایشگاه‌ها در تقویت بنیه‌های اقتصادی کشور نقش ارزنده‌ای داشته‌اند و خدمات آنها شایان تقدیر است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت