معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان :

طرح ساماندهی نمایشگاههای صنایع دستی در اصفهان اجرا می شود

عصر نمایشگاه- معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از اجرای طرح ساماندهی و نظارت بر نمایشگاهها و تولیدات صنایع دستی در این استان خبر داد.

طرح ساماندهی نمایشگاههای صنایع دستی در اصفهان اجرا می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، جعفر صالحی هدف از اجرای این طرح را نظارت بر کیفیت صنایع دستی و جلوگیری از عرضه صنایع دستی بی کیفیت و خارجی و ارائه خدمات مناسب به گردشگران نوروزی عنوان کرد.
    وی همچنین رونق بخشی تولید و عرضه صنایع دستی با کیفیت، تشویق مردم به خرید این صنایع و معرفی آثار هنری و ترویج استفاده از دست ساخته های ایرانی را از دیگر اهداف اجرای طرح ساماندهی نمایشگاههای صنایع دستی در این استان بیان کرد.
    معاون صنایع دستی استان اصفهان افزود: در راستای اجرای این طرح، دریافت مجوز برای برپایی نمایشگاه های نوروزی صنایع دستی در شهرستان ها از این اداره کل الزامی است و براساس قانون هیچ دستگاه دیگری حق صدور مجوز برای برپایی این نوع نمایشگاهها را ندارد.
    وی اظهارکرد: پیش از این سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز برپایی این نوع نمایشگاهها را صادر می کرد اما اکنون این مسئولیت به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان واگذار شده است.
    جعفر صالحی تصریح کرد: برپایی هرنوع نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان ها در ایام نوروز بدون دریافت مجوز از اداره کل میراث فرهنگی استان ممنوع است و براساس قانون و از طریق اداره اماکن نیروی انتظامی و اتاق اصناف استان با خاطیان برخورد می شود.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: در نوروز 96 نمایشگاه صنایع دستی در شهر اصفهان در باغ موزه چهلستون و بنای تاریخی منارجنبان برپا می شود.
    وی درباره اقدام های این اداره کل برای جلوگیری از عرضه صنایع دستی بی کیفیت و یا خارجی در این نوع نمایشگاه ها اظهارکرد: با همکاری اتحادیه صنایع دستی اصفهان، اقدام های خوبی طی دو سال گذشته برای جلوگیری از عرضه صنایع دستی بی کیفیت و خارجی در این استان انجام شده است.
    جعفر صالحی با اشاره به اینکه ستاد نوروزی استان اصفهان از 25 اسفند با شعار ' اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی ' کار خود را آغاز می کند، افزود:
    ما نهایت تلاش خود را به کار بسته ایم تا با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه صنایع دستی، از عرضه تولیدات صنایع دستی بی کیفیت بویژه در شهرستان های گردشگر پذیر و مکان های تاریخی جلوگیری کنیم.
    وی تاکید کرد: یکی از وظایف اتحادیه صنایع دستی، نظارت بر کیفیت و قیمت صنایع دستی است بنابراین از این اتحادیه خواسته ایم در این راستا فعالیت خود را بویژه در ایام نوروز افزایش دهد.

    *** مهر اصالت یونسکو تنها به یک اثر تعلق می گیرد
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه برخی از فروشگاههای صنایع دستی ممکن است محصولات خود را با عنوان مهر اصالت یونسکو به گردشگران عرضه کنند، افزود: شهروندان و گردشگران باید آگاه باشند که مهر اصالت یونسکو فقط به یک اثر خاص تعلق می گیرد و متصدیان فروشگاهها نیز حق حک کردن مهر اصالت یونسکو بر روی آثار خود را ندارند.

    ** میدان امام (ره) خط قرمز معاونت صنایع دستی اداره کل میراث اصفهان است
    جعفر صالحی در ادامه با اشاره به اینکه میدان تاریخی امام (ره) اصفهان به عنوان کانون اصلی تولید و عرضه صنایع دستی این استان بشمار می آید و از جایگاه بین المللی برخوردار است، هشدار داد: این محل خط قرمز معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی است و این اداره کل اجازه نخواهد داد با عرضه صنایع دستی بی کیفیت و یا خارجی در این میدان تاریخی، اعتبار صنایع دستی استان اصفهان در داخل و سطح بین الملل خدشه دارد شود.
    وی افزود: تاکنون اقدام ها و تلاش های زیادی توسط این اداره کل، اتحادیه صنایع دستی و اداره اماکن نیروی انتظامی برای جمع آوری صنایع دستی بی کیفیت و یا خارجی از فروشگاههای میدان امام (ره) اصفهان انجام شده است.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: با همکاری اتاق اصناف اصفهان، وارد کنندگان صنایع دستی بی کیفیت به شهر جهانی صنایع دستی ( اصفهان ) را شناسایی کرده ایم و به ایشان هشدارهای لازم از طریق اتاق اصناف و نیروی انتظامی استان اصفهان داده شده است.
    وی تاکید کرد: در نوروز 96، هیچ فروشگاهی در اصفهان حق عرضه صنایع دستی بی کیفیت و خارجی را ندارد و براساس هماهنگی انجام شده بین اداره کل میراث فرهنگی، بااتاق اصناف، اتحادیه صنایع دستی و اداره اماکن نیروی انتظامی استان اصفهان با متخلفان بصورت جدی برخورد و افراد خاطی به دستگاه قضایی استان معرفی خواهند شد.
    جعفر صالحی با بیان اینکه غبار محصولات بی کیفیت خارجی باید از صنایع دستی استان اصفهان زدوده شود، افزود: در این راستا به همکاری همه دستگاهها و نهادهای مرتبط و نظارت مردم نیاز داریم.
    وی ادامه داد: باید آگاهی مردم را نسبت به صنایع دستی افزایش دهیم تا بتوانند صنایع دستی بی کیفیت را تشخیص و در صورت مواجهه با این نوع صنایع آن را به دستگاههای مربوطه گزارش کنند.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: برای ارتقای آگاهی عمومی قصد داریم با همکاری اتاق اصناف اصفهان نمایشگاه دائمی از صنایع دستی، بی کیفیت، تقلبی و خارجی را دائر کنیم تا مردم نسبت به این صنایع شناخت بیشتری پیدا کنند.

    ** باید عنوان شهر جهانی صنایع دستی را حفظ کنیم
    وی با اشاره به اینکه اصفهان به همراه جیپور هند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده است، گفت: باید بتوانیم با برنامه ریزی صحیح و اصولی و با همکاری و همدلی سایر دستگاهها و نهادها از جمله اتحادیه صنایع دستی، اتاق اصناف و نیروی انتظامی از این عنوان که افتخاری برای استان و کشور است صیانت کنیم.
    جعفر صالحی افزود: پس از انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، فعالیت هنرمندان صنایع دستی اصفهان و آثار تولیدی آنها از سوی شورای جهانی صنایع دستی رصد می شود و در صورت تولید آثار نامطلوب و بی کیفیت همچنین عرضه این آثار در شهر، عنوان شهرجهانی صنایع دستی از اصفهان گرفته خواهد شد.
    وی با اشاره به اینکه پس از انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و ابلاغ آن به استاندار، شورای شهرجهانی صنایع دستی به ریاست استاندار تشکیل شده است، گفت: در این شورا مسائل مربوط به صنایع دستی اصفهان بررسی و تصمیم های لازم اتخاذ می شود.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بااشاره به اینکه دبیرخانه شورای شهر جهانی صنایع دستی برای رصد فعالیت هنرمندان، دستگاهها و نهادهای مرتبط و مراکز عرضه صنایع دستی بمنظور ارتقای سطح کیفی صنایع دستی در این اداره کل تشکیل شده است، گفت: از اردیبهشت امسال که دبیرخانه یاد شده تشکیل شده، اقدام های موثری برای جلوگیری از تولید و عرضه صنایع دستی بی کیفیت و یا خارجی در اصفهان انجام شده است.
    وی، آموزش هنرمندان، استانداردسازی صنایع دستی، نظارت بر کارگاههای تولیدی، فراهم نمودن زمینه ایجاد کارگاههای تولیدی بزرگ باهدف کاهش هزینه قیمت تمام شده صنایع دستی را از جمله این اقدام ها اعلام کرد.
    با تشکیل کمیته کارشناسی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و با استفاده از نظرات صاحب نظران، شعار نوروزی ' اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی ' برای نوروز 96 در استان اصفهان برگزیده شده است.
    بیش از 18 هزار هنرمند در بیش از 196 رشته صنایع دستی این استان فعالیت دارند.
    297 رشته صنایع دستی ثبت و شناخته شده در کشور وجود دارد که 196 رشته آن مربوط به استان اصفهان است.
    شورای جهانی صنایع دستی در سال 2015 میلادی اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی کرد.
    شورای جهانی صنایع دستی در سال 1964 و پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد که اکنون به عنوان یکی از سازمان های زیر مجموعه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) با عضویت 90 کشور فعالیت دارد.
    ایران از سال 1347 ( 1968 میلادی) به عضویت این شورا در آمد.
    اصفهان و شهر جیپور هندوستان به عنوان دو شهر جهانی صنایع دستی در دنیا شناخته شده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت