در اردیبهشت ماه آینده؛

جشنواره بین المللی عکس«شیراز امروز» برگزار می شود

عصر نمایشگاه- جشنواره عکس «شیراز امروز» در شکل بین المللی برگزار خواهد شد.

جشنواره بین المللی عکس«شیراز امروز» برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از مهر، پس از چند دوره برپایی جشنواره عکس «شیراز امروز» اینک این رویداد رقابتی شیراز ابعاد بین المللی یافته و فراخوان آن از سوی دبیرخانه دائمی منتشر شد.

    بر این اساس، در فراخوان این جشنواره عنوان شده: «این همه در کنار انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام که هدف اصلی آن ایجاد اتحاد و همبستگی بین امت اسلامی از طریق آشنایی و شناخت بیشتر کشورهای مسلمان از آداب و رسوم یکدیگر است و نیز لزوم معرفی چهره زیبای اسلام و تاریخ و تمدن غنی کشورهای اسلامی به جهانیان دستمایه‌ای برای برپایی جشنواره بین المللی عکس «شیراز امروز» شد».

    از سوی برگزارکنندگان این جشنواره عکاسی 3 بخش تعریف شده که در بخش اول: «گردشگری و زیارت» عکس‌هایی از اماکن، فضاها و آئین‌های ملی و مذهبی ایران و دیگر سرزمین‌های اسلامی که بتواند به معرفی و رونق گردشگری و جذب توریست بیانجامد و نیز پیام‌آور صلح و نمایانگر چهره مهر و زیبایی اسلام در جهان امروز باشد، مد نظر کمیته داوران در این بخش خواهد بود.

    در بخش دوم که عنوان «شهرنگار» را یدک می کشد؛ توجه به فضای شهری شیراز امروز شامل ابنیه مدرن شهری، فضای سبز ونیز حضور مردم در فضاهای بانشاط شهری، همچنین فضاهای کسب‌وکار در این بخش به داوری گذاشته می‌شود.

    همچنین بخش سوم جشنواره بین المللی عکس «شیراز امروز» به «مهربانی اینجاست‌» اختصاص دارد که با توجه به اهمیت اخلاق حسنه که ریشه در اعتقادات دینی و سیره عملی رسول اکرم (ص) دارد و در تاریخ و فرهنگ ایرانی نیز همواره مورد توجه قرار داشته، این بخش تمام جلوه‌های مرتبط با سبک زندگی اسلامی، آداب اجتماعی، فرهنگ شهروندی و هرآنچه تصویرگر جلوه‌هایی از رفتار صحیح و حسنه در این حوزه‌ها بوده و منحصراً با استفاده از تلفن همراه ثبت شده باشد را مد نظر قرار می‌دهد.

    این درحالیست که نخستین دوره بین المللی جشنواره نامبرده دارای دبیر علمی است که به عهده امیر سبوکی، هنرمند عکاس سپرده شده و مانند دوره هایی گذشته دبیری اجرایی این رویداد عکاسانه را اشکان پردل برعهده دارد.

    با توجه به اینکه شرکت در این جشنواره برای همگان آزاد است؛ جهت سهولت عکاسان غیرشیرازی در ارتباط بیشتر با موضوع بخش شهرنگار، از 11 تا 15 اردی‌بهشت‌ماه سال 96 اقدام به برگزاری یک اردوی عکاسی می‌کند. عکاسان در این اردو به مدت 5 شب میهمان جشنواره هستند و تمامی هزینه‌های اقامت آن‌ها بر عهده جشنواره است. انتخاب عکاسان شرکت کننده در اردو با توجه به کارنامه‌ عکاسی شرکت‌کنندگان و به وسیله ارسال دعوتنامه از طرف این جشنواره صورت می‌پذیرد.

    - جهت ثبت‌نام برای اردوی عکاسی ذکر شده، عکاسان باید در زمان مقرر نسبت به ارسال رزومه عکاسی خود به رایانامه رسمی جشنواره به نشانی shiraz.emrooz.fes@gmail.com اقدام کنند. دبیرخانه در انتخاب افراد دعوت شده به اردو و یا ارسال دعوت‌نامه به سایر عکاسان آزاد است.

    این درحالیست که در بخش «شهرنگار»، عکاسی به‌صورت رقابتی بوده و کلیه عکاسان شرکت کننده اعم از شیرازی، ملی و بین‌المللی حاضر در اردو ملزم به ثبت اطلاعات شخصی و دوربین خود در نرم افزار جشنواره در زمان برگزاری اردو هستند. دبیرخانه از پذیرش آثار خارج از ضوابط فوق از شرکت‌کنندگان معذور است.

    همچنین بخش «گردشگری و زیارت» برای کلیه شرکت‌کنندگان جشنواره در نظر گرفته شده است‌. تصاویر این بخش می‌بایست طی دو سال گذشته تهیه شده باشد.

    بر این اساس، در بخش «عکاسی با تلفن همراه» آثار بر اساس نظر هیئت داوران و از بین آثاری که با هشتگ #شیراز_امروز و با تگ شدن نشانی اینستاگرام جشنواره در فضای اینستاگرام درج شده باشد انتخاب و داوری خواهد شد. لازم به ذکر است که تصاویر درج شده که تنها به وسیله تلفن همراه کاربرانن  تهیه شده باشد مورد قبول بوده و کاربر ملزم به ارائه فایل اصلی اثر در صورت پذیرش به دبیرخانه است.

    از سویی، شرکت در بخش «عکاسی با تلفن همراه» برای کلیه کاربران آزاد است. لذا محدودیتی برای تعداد اثر ارسالی توسط عکاس در این بخش وجود ندارد و تعداد اثر آپلود شده در این بخش کاملا آزاد و نامحدود است.

    از این رو، عکاسان  پس از ثبت نام اولیه، آثار خود را حداکثر تا ساعت 23:59 روز15 اردی‌بهشت‌ماه 96 در سایت رسمی جشنواره بارگذاری کنند. پذیرش آثاری که بعد از تاریخ اعلام شده ارسال شود، مقدور نیست؛ هر عکاس می‌تواند حداکثر 7 اثر در هر بخش به صورت تک عکس (به‌جز در بخش «مهربانی اینجاست») به دبیرخانه ارسال کند.

    آثار راه یافته به نمایشگاه در خرداد ماه 96 به نمایش در خواهد آمد. بدیهیست امکان تغییر تعداد آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه و کتاب جشنواره با توجه به محدودیت‌های فضای نمایشگاهی وجود دارد و انتخاب آثار نمایشگاه بر عهده دبیرخانه جشنواره است. لازم به ذکر است تصاویر بخش «مهربانی اینجاست» به دلیل محدودیت‌های چاپی بصورت کلاژ در یک تصویر واحد در نمایشگاه به معرض دید گذاشته می‌شود.

    از سوی این جشنواره اعلام شده که در طول برگزاری جشنواره نشست‌های آموزشی برگزار می‌شود؛ این درحالیست که جوایز نخستین دوره بین المللی شدن جشنواره عکس «شیراز امروز» به تفکیک در بخش گردشگری و زیارت: نفر اول: لوح تقدیر و تندیس جشنواره به همراه 1500 دلار، نفر دوم: لوح تقدیر و تندیس جشنواره به همراه 1000 دلار، نفر سوم: لوح تقدیر و تندیس جشنواره به همراه 500 دلار و 5 نفر شایسته تقدیر: لوح تقدیر به همراه 200 دلار، در بخش شهرنگار نیز جوایز بدین ترتیب است. همچنین در بخش مهربانی اینجاست به 20 نفر اول هرکدام  لوح تقدیر جشنواره به همراه 100 دلار اهدا خواهد شد.

    روزشمار جشنواره یادشده بدین شکل است که ارسال سابقه عکاسان جهت شرکت در اردوی عکاسی: 13 تا 23 فروردین ماه 96، اعلام نتایج شرکت‌کنندگان در اردو: 28 فروردین‌ ماه 96، برگزاری اردوی عکاسی: 11 تا 15 اردی‌بهشت ‌ماه 96، آخرین مهلت ارسال آثار: 15 اردی‌بهشت ماه  96، آغاز مراحل داوری: 19 اردی‌بهشت ماه 96، افتتاح نمایشگاه: 2 خرداد ماه 96 و آیین اختتامیه نمایشگاه: 5 خرداد ماه برگزار می شود.

    بر اساس این گزارش، آئین نکوداشت برگزیدگان نخستین جشنواره بین المللی عکس «شیراز امروز»  22 اردی‌بهشت ماه 96 برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت