مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بیان کرد

سایت تهران نیازمند توسعه و تحول کیفی

عصر نمایشگاه- حسین اسفهبدی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت :سایت نمایشگاهی تهران به توسعه و تحول کیفی نیازمند است .

سایت تهران نیازمند توسعه و تحول کیفی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»،حسین اسفهبدی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از ارزیابی کلی وضعیت صنعت نمایشگاهی در سال 95 گفت :من به شخصه به رفع تحریم‌ها و وضعیت صنعت نمایشگاهی در آینده بسیار خوش‌بین هستم و فکر می‌کنم پایان گرفتن موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام در همه بخش‌های اقتصادی کشور به ویژه بخش تجارت خارجی اثرات مثبت خود را به‌تدریج آشکار خواهد کرد.

    جمهوری اسلامی ایران به سبب برخورداری از ذخایرعظیم نفت و گاز، معادن گوناگون و موقعیت خاص جغرافیایی (همسایه بودن با 15 کشور و گذرگاه مهم برای ترانزیت کالا) امکانات وسیعی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، توسعه تجارت و گسترش گردشگری دارد.

    مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از کمبودهای سایت بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و رفع این کمبودها اظهار کرد :
    خوشبختانه لغو تحریم‌ها سبب شده شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های سال آینده از هم‌اکنون ثبت‌نام کنند. در حال حاضر برای سال آینده هیچ فضای خالی نداریم.

    چالشی که این استقبال برای ما به وجود آورده، این است که در سال 95 به‌طور قطع با کمبود فضای نمایشگاهی مواجه خواهیم بود، بنابراین از هم‌اکنون دست به کار شده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای گسترش فضای نمایشگاهی هستیم. تیم فنی ما با تعدادی از شرکت‌های ساخت‌وساز خارجی به موافقت رسیده و تصمیم بر این شد که با مشارکت آلمانی‌ها 8 هزار مترمربع فضا پشت سالن 38 کلنگ بخورد و هزار متر دیگر به فضای نمایشگاهی اضافه شود. گفتنی است که این کار با تعهد 6 ماهه انجام می‌شود.

    همچنین، با سرمایه‌گذار دیگری برای گسترش فضای سایت تهران به میزان 11 هزار و 500 مترمربع صحبت شده که امیدوارم خیلی زود بتوانیم این طرح را هم به بهره‌برداری برسانیم. اینها همگی از اثرات مثبت لغو تحریم‌هاست که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است.

    وی در خصوص تغییر رویکردهای اصلی خود در برگزاری عنوان‌های نمایشگاهی نیز بیان کرد :مانند گذشته سعی می‌کنیم در محتوای آنها همواره بر توانمندهای داخلی تاکید کنیم. البته در سال 95 عمده رویدادهای بین‌المللی که در ایران برگزار می‌شود علاوه برآنکه می‌تواند توانمندی‌های عظیم اقتصادی کشور به ویژه در بخش صادرات کالا و خدمات را به معرض نمایش بگذارد، مکان مناسبی برای معرفی ماشین‌آلات صنعتی، فناوری‌های پیشرفته و کالاها و خدمات کشورهای دیگر خواهد بود تا به واسطه آنها علاقه‌مندان به مناسبات اقتصادی و تجاری ارتباط خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهند.

    لغو تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ و آزادشدن ذخایر ارزی بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی و برقراری دوباره ارتباط شبکه بانکی ایران با سوئیفت (SWIFT)، بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی، امریکای لاتین و حتی قاره افریقا را ترغیب کرده که ضمن اعزام هیات‌های اقتصادی و بازرگانی خود به ایران، نسبت به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور ما و در مواردی برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی کالاهای خود در سایت نمایشگاهی تهران و استان‌های کشور تمایل نشان دهند.

    اسفهبدی درباره اینکه آمار قابل استنادی از تعداد رویدادهای نمایشگاهی در سال آینده وجود دارد گفت :تا حدودی. به علت شرایط مساعدی که برای توسعه همه‌جانبه تجارت خارجی کشور در دوره پساتحریم ایجاد شده، برپایی حداقل 800 نمایشگاه بازرگانی در سال 1395 در سراسر کشور پیش‌بینی شده است. بخش قابل ملاحظه‌ای از این نمایشگاه‌ها به ویژه در 2، 3 سال اخیر و سال‌های آینده با نمایشگاه‌های سنتی متفاوت خواهند بود.
    نیاز کشور به دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و آگاهی متخصصان ما از تحولاتی که در این زمینه در دنیا اتفاق افتاده، سبب شده برپایی نمایشگاه‌هایی، مانند زیست فناوری، صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (تلکام)، فناوری نانو، فناوری و نوآوری، ایمنی محیط‌زیست، فناوری‌های نوین ساختمانی، انرژی‌های نو، تجهیزات مهندسی، پتروشیمی و... در کانون توجه دارندگان سایت‌های نمایشگاهی در دوران پساتحریم قرار گیرد.

    مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در ادامه به اینکه آیا اختصاص اعتبارات کافی برای توسعه فعالیت‌های سایت تهران در نظر گرفته شده است اظهار کرد :باتوجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ترکیه، افریقای جنوبی، مالزی، سنگاپور، چین، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و... برای توسعه صنعت نمایشگاهی خود و روزآمد کردن آن انجام داده‌اند باید منتظر اتفاقات خوبی بود.
    صنعت نمایشگاهی در ج. ا. ایران نیز در دوران پساتحریم که بسیاری از محدودیت‌های مرتبط با تعامل فعال با جامعه بین‌المللی و توسعه تجارت ایران از میان برداشته شده، نیازمند توسعه و تحول کیفی است.
    ضرورت ایجاب می‌کند که دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سالانه اعتبار ویژه‌ای برای توسعه کمی و کیفی صنعت نمایشگاهی کشور اختصاص دهد.

    افزایش شدید نرخ ارز در سال 1391 و بالا رفتن هزینه‌های مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی برون‌مرزی از موانع بزرگی است که امکان برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی متعدد و حضور فعال در بسیاری از نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی را برای شرکت‌های ایرانی و سازمان‌های ذی‌ربط دولتی محدود کرده است. صنعت نمایشگاهی به عنوان مهم‌ترین ابزار بازاریابی برای توسعه صادرات و یکی از اهرم‌های اصلی موفقیت اقتصاد مقاومتی در بخش افزایش درآمدهای ارزی کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به حمایت قاطع نیازمند است. دارندگان سایت‌های نمایشگاهی کشور نمی‌توانند فقط با افزایش نرخ اجاره سالن‌های نمایشگاهی به عنوان تنها منبع درآمد خود موجبات تقویت صنعت نمایشگاهی در کشور و رشد کیفی و روزآمد کردن تأسیسات آن را فراهم کنند. ایجاد یک بسته حمایتی ویژه برای تقویت صنعت نمایشگاهی و به رسمیت شناختن نمایشگاه‌ها به عنوان یک صنعت پیشتاز در عرضه و معرفی توانمندی‌های صنعتی و تجاری کشور، در دوران پساتحریم نهایت اهمیت را داراست.

    شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نهادی که نیم قرن در خدمت تجارت و صنعت کشور بوده و گنجینه‌ای از تجربیات و مهارت را کسب کرده در دوران پساتحریم آماده است که از همه توان خود برای کمک به تحقق اهداف کلی خط‌مشی‌های اقتصاد مقاومتی در بخش تجارت استفاده کند.

    به گزارش صمت وی در پایان به ارزیابی نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف صنعت نمایشگاهی پرداخت وگفت :رسانه‌های گروهی به ویژه نشریات تخصصی اقتصادی در شرایط فعلی که فضای مساعدی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی کشور و معرفی آنها در نمایشگاه‌های بین‌المللی به وجود آمده، می‌توانند برای فرهنگ‌سازی به منظور توسعه صادرات و شناساندن اهمیت نمایشگاه‌ها در تقویت بایدهای تجارت برون‌مرزی کشور بیش از پیش فعال باشند. در این زمینه روزنامه صمت به عنوان رسانه پیشرو در خدمت صنعت نمایشگاهی است که این اتفاق را باید به فال‌نیک بگیریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت