اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران :

جای خالی نمایشگاه هنرهای سنتی در بازارچه‌های نوروزی تهران

عصر نمایشگاه- اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در تعطیلات نوروز امسال، هیچ نمایشگاهی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی برگزار نکرد و برخی صنعتگران این استان برای حضور در نمایشگاه‌های نوروزی و عرضه محصولات خود، به شهرستان‌ها سفر کردند.

جای خالی نمایشگاه هنرهای سنتی در بازارچه‌های نوروزی تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری در راستای حمایت و تحقق شعار اقتصادی امسال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» پیام نوروزی سال 96 را در کنار صنایع دستی «زیلو و ترمه» مخابره کردند. درپی انتخاب سال 95 به‌عنوان «اقتصاد مقاومتی: اقدام و عمل» نیز بسیاری از کارشناسان از جمله معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بارها اعلام کردند که صنایع دستی تبلور بارز اقتصاد مقاومتی است و توجه به این امر، تمرکززدایی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور را به‌دنبال خواهد داشت.

    با وجود تاکیدهایی که موجب تقویت اقتصاد مقاومتی می‌شود، محمدرضا کارگر - سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد - با برگزاری بازارچه نوروزی صنایع دستی که به گفته صنعتگران و معاون صنایع دستی استان تهران، فرصت خوبی برای فروش در این زمینه محسوب می‌شد، مخالفت کرد.

    محمد انشایی - معاون صنایع دستی استان تهران - درباره برگزار نکردن بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی در تهران گفت: ما قبل از نوروز 96 به مدیر کاخ سعدآباد نامه نوشتیم که طبق هر سال بازارچه صنایع دستی داشته باشیم، اما آقای کارگر که همزمان سرپرست مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد و مدیرکل موزه‌هاست، پاسخ داد که ما امسال به‌دلیل این‌که گردشگران دچار مشکل می‌شوند و فضای سبز مجموعه به‌هم می‌ریزد برنامه‌ای برای بازارچه صنایع دستی نداریم.

    گردشگران، نوروز امسال از مجموعه‌های تاریخی تهران استقبال خوبی کردند که سعدآباد هم یکی از آن‌ها بود، در این مجموعه غرفه‌هایی در اختیار خوراکی‌فروشی‌ها از غذاهای آماده گرفته تا نوشیدنی‌های گرم و فضایی برای عکاسی با لباس‌های محلی قرار گرفته بود؛ اما جای غرفه‌های عرضه صنایع دستی که می‌توانست بهترین فرصت برای معرفی هنر و فرهنگ اقوام مختلف باشد، خالی بود.

    نیما ذاکری سعید - صنعتگر فعال در حوزه چرم - درباره نبودن نمایشگاه صنایع دستی نوروزی در تهران، اظهار کرد: حدود چهار سال پیش نمایشگاه‌های نوروزی صنایع دستی در کاخ سعدآباد و نیاوران برگزار می‌شد و با در اختیار قرار دادن غرفه‌های رایگان برای هنرمندان، صنایع دستی استان‌ها عرضه و به خوبی فروش می‌رفت.

    او ادامه داد: بعد از انتصاب آقای سلطانی‌فر به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جلوی برگزاری نمایشگاه‌ها در کاخ‌ها گرفته شد و برگزاری نمایشگاه‌های پولی کلید خورد و در نهایت اعلام کردند که سازمان برای نمایشگاه‌های صنایع دستی بودجه نمی‌دهد. بعد از آن هم بیشتر حمایت‌ها در حوزه معاونت صنایع دستی برداشته شد.

    ذاکری سعید گفت: امسال نیز وقتی متوجه شدم نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در تهران برگزار نمی‌شود، دلیل آن را از معاونت جویا شدم که گفتند، مدیر کاخ سعدآباد اجازه این کار را نداده است؛ اما چطور می‌توانند در ماه رمضان با گرفتن هزینه‌های گزاف، در کاخ افطاری بدهند یا اجازه ساخت سریال را در این فضا می‌دهند، اما نمی‌توانند جایی را برای فروش به معاونت صنایع دستی استان تهران اختصاص دهند؟! این موارد نشان‌دهنده این است که نمی‌خواهند از صنایع دستی حمایت کنند. تا جایی که اطلاع دارم امسال نیز در کاخ نیاوران نمایشگاه کوچکی شامل صنایع دستی توسط بخش خصوصی و با هزینه‌های سنگین و اجاره دو میلیون و 500 هزار تومان برگزار شد. 

    وی با اعتقاد به این‌که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران دغدغه صنایع دستی ندارد، گفت: در تعطیلات نوروز، با وعده تهرانگردی با اتوبوس دو طبقه‌ای که اصلا متعلق به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیستند، تبلیغات کردند، اما نتوانست یک نمایشگاه صنایع دستی برگزار کنند.

    این صنعتگر اضافه کرد: آقای خسروآبادی - مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران - سال گذشته نیز موجب جابه‌جایی معاونت صنایع دستی تهران از خیابان ویلا که فروشگاه‌های صنایع دستی بسیاری در آن قرار دارد، به ولنجک شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت