در نشست هم‌اندیشی ناشران خارجی تاکید شد

ضرورت توجه جدی به ظرفیت‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر ناشران و نمایندگی‌های خارجی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد، محمود آموزگار، امیرمسعود شهرام‌نیا، جمعی از مدیران کمیته‌های نمایشگاه و ناشران خارجی در سالن شماره دو سرای اهل قلم برگزار شد.

ضرورت توجه جدی به ظرفیت‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد؛ سخنگوی هیات نظارت بر نشر در این جلسه با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب مهم‌ترین رویداد فکری و فرهنگی و تمدنی هر کشور است و شاهد آن هستیم که همه کشورها با تمامی مشکلات و گرفتاری‌هایی که دارند، نمایشگاه کتاب را برگزار می‌کنند تا توانمندی‌های فرهنگی خود را به نمایش بگذارند.

    وی افزود: در بسیاری از نمایشگاه‌های خارجی در کشورهای همسایه مانند لبنان، مصر، مغرب و... حضور داشته‌ام و شاهد آن بوده‌ام که بسیاری از ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران غبطه می‌خورند. در بسیاری از این کشورها بجز مصر، بیشتر مراجعه‌کنندگان صرفا برای بازدید حضور پیدا می‌کنند و میزان تبادلات مالی بسیار پایین است اما وضعیت نمایشگاه کتاب مصر متفاوت است و میزان فروش کتاب در این نمایشگاه بسیار بالاست. مصر خاستگاه تمدن اسلامی است و یکی از کاستی‌های نمایشگاه کتاب ما حضور کم‌رنگ ناشران مصری است که آن هم به دلایل دیپلماتیک میان دو کشور است.

    حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با اشاره به وضعیت ممیزی کتاب‌ها در دیگر نمایشگاه‌های خارجی گفت: در کشورهای عربی مانند سوریه و مغرب ممیزی کتاب‌های خارجی بشدت انجام می‌شود. در ایران نیز با توجه به حساسیت‌هایی که داریم این ممیزی انجام می‌شود زیرا نسبت به تمامیت ارضی خود بسیار حساس هستیم.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما نمایشگاه کتاب تهران جدی گرفته نشده است و از جریان‌های فکری در برخی از کشورهای عربی غافل هستیم و صرفا خود را به چند کشور سوریه، لبنان و اردن محدود کرده‌ایم.

    محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت بخش بین‌الملل نمایشگاه گفت: این بخش از نمایشگاه از گذشته مورد توجه بوده است و در تجهیز بسیاری از کتابخانه‌های کشور نقش مهمی داشته است. همچنین این کتاب‌ها در ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها نیز موثر بوده است.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر حضور ناشران و نمایندگی‌های نشر در نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای تعامل بیشتر میان ناشران و نویسندگان است. باید تلاش کنیم تا از تجربیات بدست آمده در بخش بین‌الملل نمایشگاه به نحو احسنت بهره‌برداری کنیم.

    امیرمسعود شهرام‌نیا نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است و بسیاری از ناشران خارجی عطش حضور در نمایشگاه کتاب تهران را دارند.

    وی با اشاره به میهمانان ویژه نمایشگاه در سه سال گذشته گفت: سال اول نمایشگاه که ایده میهمان ویژه مطرح شد، کشور افغانستان انتخاب شد و ما تمامی هزینه‌های حضور آن‌ها را پرداخت کردیم. در سال دوم عمان میهمان ویژه نمایشگاه شد و این کشور نیمی از هزینه‌های حضور در نمایشگاه کتاب تهران را پرداخت. سال گذشته که روسیه به کشور ما آمد تمامی هزینه‌ها از سوی میهمان ویژه پرداخت شد و حتی برای ما سودآوری هم داشت. امسال نیز ایتالیا تمامی هزینه‌های خود را پرداخت می‌کند و حتی برای طراحی و ساخت غرفه‌ها از هنرمندان ایرانی کمک گرفته است.

    داود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه نیز در پایان با ارایه گزارش از فعالیت‌های انجام شده عنوان کرد: ‌از تمام کسانی که در سال‌های گذشته در برپایی این بخش از نمایشگاه مشارکت داشته‌اند باید تشکر کرد و جا دارد اینجا از حامد میرزابابایی؛ رئیس هیات مدیره ناشران بین‌الملل به دلیل تلاش‌هایش در این بخش تشکر ویژه داشته باشم.

    وی افزود: جانمایی غرفه‌ها به مانند سال گذشته انجام شده است و در حال حاضر سازه بخش بین‌الملل آماده شده است. اکانت کاربری برنامه نیلسون نیز در حال فراهم شدن است. با این نرم‌افزار تمامی کتاب‌ها را از طریق این نرم‌افزار برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران بررسی خواهیم کرد.

    موسایی با اشاره به گمرک نمایشگاه کتاب تهران گفت: خوشبختانه با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، محموله‌های کتاب در هیچ جای دیگری بررسی نمی‌شوند و صرفا در شهر آفتاب باز خواهند شد. 

    مدیر کمیته ناشران خارجی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به برنامه ویژه برای ناشران عرب گفت: امسال تصمیم گرفته‌ایم تا ناشران و نمایندگان ناشران عرب حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه داشته باشند و آن‌ها می‌توانند به مدت دو روز هر نشستی را که بخواهند در نمایشگاه داشته باشند.

    وی با اشاره به تعداد ناشران ثبت‌نام شده در بخش بین‌الملل گفت: ‌46 ناشر لاتین و 90 ناشر و نمایندگی نشر عربی ثبت‌نام قطعی خود را انجام داده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تعداد 93 هزار کتاب لاتین و 33 هزار کتاب عربی در نمایشگاه عرضه خواهد شد که از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، هلند، چین، کره، مصر، لبنان، عراق، لبنان، پاکستان و اردن هستند.
    بر اساس این گزارش، سی‎اُمین نمایشگاه کتاب تهران از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت