یک هفته با کتاب؛

آماده شدن شهر کتاب برای نمایشگاه

عصر نمایشگاه- آماده شدن فضای شهر آفتاب برای سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران و برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

آماده شدن شهر کتاب برای نمایشگاه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر،  اولین گزارش هفتگی «یک هفته با کتاب» در سال 96، با 17 خبر، گزارش پرخبری است. این گزارش تعداد زیادی خبر داخلی و 4 خبر بین المللی دارد. بین خبرهای داخلی هم 4 خبر، مربوط به آماده سازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و 9 خبر هم مربوط به حوزه های دیگر می شود.

    در گزارش «یک هفته با کتاب» که روز 30 دی سال 95 منتشر شد، از تیتر «کتابخانه ملی در انتظار رئیس جدید/ کتاب ارزان شد» استفاده کردیم و حالا در گزارش این هفته، خبر معارفه رئیس جدید کتابخانه ملی، یکی از خبرهای مروری هفته است. این خبر، پس از خبرهای مربوط به آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران، مرور می شود. «تدارک میزبانی نمایشگاه کتاب/ جزئیات برخورد باعرضه غیرقانونی کتاب‌» هم تیتر گزارش دیگری از سری گزارش های «یک هفته با کتاب» بود که روز 12 اسفند 95 منتشر شد.

    در ادامه مرور خبرهای کتاب در این هفته را با بررسی خبرهای نمایشگاه کتاب تهران شروع می کنیم.

    آمادگی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب

    اولین خبر از خبرهای این هفته که درباره نمایشگاه کتاب منتشر شدند، مربوط به سخنان حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران بود که با اشاره به اینکه 60 هزار متر فضا برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب پیش بینی شده است، گفت: تمامی کارهایی که باید برای برگزاری یک نمایشگاه با استانداردهای بین‌المللی در نظر گرفته شده است ضمن اینکه ارگان‌های مختلف از جمله نماینده بانک‌ها، هلال احمر، نیروی انتظامی و … حضور خواهند داشت.

    زمان تحویل سالن های نمایشگاه به ستاد اجرایی

    مشخص شدن زمان تحویل دادن سالن های نمایشگاه کتاب به ستاد اجرایی هم از دیگر خبرهای مربوط به نمایشگاه بود که این هفته منتشر شد. این خبر را حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد.

    صفری با اشاره به کار آماده‌سازی سالن‌های ناشران، در این باره گفت: بر اساس جدول زمان‌بندی تمامی سالن‌ها در تاریخ اول اردیبهشت ماه تحویل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد شد. پس از تحویل سالن‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظرف مدت 5 روز تمامی نواقص احتمالی بر طرف خواهد شد. سال گذشته مشکلاتی در سالن‌های دائم و موقت وجود داشت که در این دوره از نمایشگاه با همکاری معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه ضمن ایجاد 31 هزار متر مربع سالن موقت، تمامی تمهیدات لازم برای امور تاسیساتی، دیتا، مخابرات و زیرساختی پیش بینی شده است.

    افزایش فضای رفاهی برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه

    این خبر را معاون اجرایی نمایشگاه اعلام کرد. مهدی اسماعیلی‌راد در این خبر که روز یکشنبه این هفته منتشر شد، از افزایش برخی فضاهای نمایشگاه نسبت به دوره گذشته خبر داد و گفت: فضای نمازخانه و استراحت‌گاه‌های بازدیدکنندگان نسبت به سال‌های قبل افزایشی قابل توجهی پیدا کرده است.

    فراهم شدن امکان دسترسی به اطلاعات کتاب های خارجی نمایشگاه

    آخرین خبر نمایشگاه هم مربوط به فراهم شدن امکان دسترسی مخاطبان به اطلاعات مربوط به کتاب های خارجی است که در نمایشگاه عرضه می شوند. به این ترتیب، مشخصات بیش از 92 هزار عنوان از کتب خارجی عرضه شده در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران روی سایت انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان قرار گرفت.

    در این سایت به نشانی www.anjomannasheran.com امکان جستجوی پیشرفته و موضوعی این کتاب‌ها با کلیدواژه‌های مختلف و با توجه به عنوان کتاب، نام نویسنده، نام ناشر، سال انتشار و موضوعات مختلف فراهم شده است.

    برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی

    پس از خبرهای مربوط به نمایشگاه، به کتابخانه ملی می رسیم. مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم دوشنبه این هفته در این مجموعه برگزار شد و به موجب آن، اشرف بروجردی به عنوان رئیس جدید این سازمان معارفه شد. پیش از بروجردی سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد مدیریت این نهاد فرهنگی را به عهده داشت.

    بستری شدن زنوزی جلالی در بیمارستان

    فیروز زنوزی جلالی نویسنده برنده جایزه کتاب سال در پی وخامت اوضاع جسمی، در بیمارستان بستری شد. این خبر روز سه شنبه این هفته توسط فرزند زنوزی جلالی  داده شد و فرزند این نویسنده اعلام کرد که وخامت حال وی بیشتر از دفعات پیشین بستری شدنش در بیمارستان است.

    زنوزی جلالی متولد 1329 در خرم آباد است و در کارنامه ادبی خود برگزیده شدن در جایزه ادبی کتاب سال جمهوی اسلامی و تقدیر در جایزه ادبی جلال آل احمد را داراست.

    درگذشت پدر معاون فرهنگی وزیر ارشاد

    یکی دیگر از خبرهای ناراحت کننده این هفته، درگذشت پدر سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که موجب صدور پیام های تسلیت مختلف مسئولان کشور شد.

    خانه جلال آل احمد به بهره برداری می رسد

    مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در خبری که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: قرار است تا پایان بهار سه پروژه خانه سیمین و جلال آل احمد، مقبره الشهدای گمنام و مسجد هفتاد و دوتن به بهره برداری برسد.

    علیرضا جعفری در این باره گفت: پروژه های شاخص خانه سیمین و جلال آل احمد، مقبره الشهدای گمنام واقع در خیابان آزادی و مسجد هفتاد و دو تن از دیگر پروژه هایی است که تا پایان بهار امسال به اتمام رسیده و به طور رسمی به بهره برداری می رسند.

    انتشار فراخوان جایزه کتاب سال

    فراخوان سی و پنجمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی روز دوشنبه 21 فروردین از سوی دبیرخانه این جایزه منتشر شد.

    انتشار فراخوان جایزه ادبی یوسف

    دیگر فراخوان منتشر شده در این هفته، مربوط به جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس بود که روز سه شنبه منتشر شد. به این ترتیب، بنیاد حفظ آثا رو نشر ارزش‌های دفاع مقدس به منظور پاسداشت و انعکاس میراث ادبی و فرهنگی هشت سال دفاع مقدس، هفتمین دوره جایزه ادبی «یوسف» را با موضوع داستان کوتاه دفاع مقدس را برگزار می‌کند.

    آغاز داوری جایزه ادبی اقلیت

    همزمان با پایان مهلت ارسال آثار به نخستین دوره جایزه ادبیات اقلیت (جشنواره داستان پانزده‌کلمه‌ای با موضوع کودکان کار)، داوری مرحله اول این جشنواره با ارسال آثار برای داوران این مرحله آغاز شد. بنا بر اعلام دبیرخانه این جایزه ادبی، تعداد کل آثار 1848 اثر و تعداد شرکت‌کنندگان 487 نفر است

    فروش 11 میلیاردی کتاب در عیدانه کتاب

    خبر دیگر این گزارش، مربوط به آماری است که موسسه خانه کتاب درباره طرح عیدانه کتاب منتشر کرد. بر این اساس خانه کتاب اعلام کرد با پایان طرح «عیدانه کتاب» که از 15 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 در کشور اجرا شد، بالغ بر 11 میلیارد و 732 میلیون و 297 هزار و 947 تومان کتاب به فروش رفت.

    آغاز ارسال پرسشنامه‌های هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

    آخرین خبر بخش اخبار داخلی این گزارش هم مربوط به جشنواره کتابخوانی رضوی است که به موجب آن، دبیرخانه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از آغاز ارسال پرسشنامه‌ها و پاسخنامه‌های این جشنواره به کتابخانه‌های سراسر کشور خبر داد.

    به این ترتیب، با انتشار فراخوان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سلسله برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ارسال پرسشنامه‌ها و پاسخنامه‌های این دوره از مسابقه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور آغاز شد.

    معرفی برندگان جوایز پولیتزر 2017

    با ورود به بخش خبرهای بین المللی، یکی از خبرهای روز سه شنبه این هفته مربوط به جوایز پولیتزر بود. به این ترتیب جوایز معتبر پولیتزر 2017 در بخش ادبیات و کتاب برندگان خود را معرفی کرد. برگزیدگان این جایزه در حوزه های داستان، نمایشنامه، تاریخ، زندگینامه، شعر و اثر غیر داستانی مورد تقدیر قرار گرفتند.

    معرفی کتابخوان‌ترین کشورهای دنیا

    طبق یک خبر بین المللی که روز دوشنبه این هفته منتشر شد، نتایج یک نظرسنجی نشان داد کشورهای چین، روسیه و اسپانیا سه کشور برتر کتابخوان دنیا هستند. آمارها نشان می‌دهد که 59 درصد روس‌ها گفته‌اند که دست کم هفته‌ای یک بار کتاب می‌خوانند و از این رو فدراسیون روسیه در کنار چین و اسپانیا جزء سه کشور کتابخوان دنیا هستند. بر اساس نتایج این نظرسنجی در کشور چین 70 درصد مردم و در اسپانیا 57 درصد کتاب می‌خوانند. نزدیک به 22 هزار نفر در 17 کشور دنیا از جمله امریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه هفته‌ای یکبار دست کم کتاب در دست گرفته و مطالعه می‌کنند.

    رمان جدید املی نوتومب برای چاپ آماده می شود

    از املی نوتومب نویسنده شناخته شده بلژیکی که با حضورش در نمایشگاه کتاب کبک در کانادا در خبرهای بین المللی این هفته حضور داشت، هم این خبر منتشر شد که رمان جدیدش برای چاپ آماده می شود. بیست و پنجمین رمان این نویسنده که به زبان فرانسوی می‌نویسد پاییز پیش با عنوان «ریکی با ریش بزی» به بازار آمد و بیست و ششمین رمان وی قرار است به زودی از سوی انتشارات البین میشل همین تابستان به بازار بیاید.

    کشف نسخه ای از اولین چاپ انگلیسی «جنایت و مکافات»

    یکی دیگر از خبرهای بین المللی حوزه کتاب در این هفته، درباره پیدا شدن یک نسخه قدیمی انگلیسی از رمان «جنایات و مکافات» نوشته فئودور داستایوفسکی بود. این خبر روز شنبه 19 فروردین منتشر شد.

    طی روزهای گذشته، کشف یک نسخه نادر از این کتاب آن هم در یک جعبه شامل کتاب‌های دست دوم که توسط زنی بریتانیایی به قیمت 13 پوند خریداری شده، اتفاق جالبی را رقم زده است.

    این کتاب روز چهارشنبه هفته گذشته به یک خریدار ناشناس در لندن به قیمت 13 هزار و 500 پوند فروخته شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت