مدیر کمیته اطلاع‌رسانی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران :

خدمت‌رسانی ۱۴۵ کارشناسِ اطلاع‌رسانی در نمایشگاه‌ کتاب

عصر نمایشگاه- علی‌اکبر تورانیان تاکید کرد: ۱۴۵ کارشناس در بخش اطلاع‌رسانی به خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان خواهند پرداخت.

خدمت‌رسانی ۱۴۵ کارشناسِ اطلاع‌رسانی در نمایشگاه‌ کتاب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا ، علی‌اکبر تورانیان (مدیر کمیته اطلاع‌رسانی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در توضیح آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه اطلاع‌رسانی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در ارتباط با بحث اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب از آن‌جایی که این رویداد فرهنگی؛ بین‌المللی است و بزرگترین رویداد فرهنگی در کشور ما و یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب در سطح جهان است از سال گذشته که برای اولین بار مسئولیت کمیته اطلاع‌رسانی را برعهده گرفتیم؛ سعی کردیم نگاهی حرفه‌ای به مسئله اطلاع‌رسانی داشته باشیم و در سطح بین‌المللی به اطلاع‌رسانی نگاه کنیم. بر همین اساس تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا نواقص و اشکالاتی که در بحث اطلاع‌رسانی دوره‌های گذشته وجود داشت و مشکلاتی که مردم در این حوزه داشتند و نمی‌توانستند اطلاع‌رسانی درست و به طبع آن خدمات درستی را دریافت کنند را برطرف گردانیم. می‌خواهیم اطلاع‌رسانی در سطح بین‌المللی و متناسب با شان نمایشگاه بین‌المللی کتاب و مردم ما ارائه شود.

    تورانیان ادامه داد: به همین دلیل هم نیروهایی که چه سال گذشته و چه امسال برای امر اطلاع‌رسانی به کار گرفته‌ایم؛ همگی نیروهایی بسیار کارآمد بودند و هستند. حتی دوستان با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا را در این جمع داریم. سال گذشته هم علی‌رغم تمامی کاستی‌هایی که به دلیل تجربه اولین حضور در شهرآفتاب احساس می‌شد اما درنهایت هم مردم و هم مسئولان نمایشگاه رضایتی قابل قبول از نحوه اطلاع‌رسانی داشتند. مشکل اصلی ما در سال گذشته که باعث کاستی‌هایی در بحث اطلاع‌رسانی شده بود به داده‌ها و اطلاعات برمی‌گشت. امیدواریم امسال با همکاری بیشتر موسسه خانه کتاب که تمامی اطلاعات کتاب‌ها و ناشران کشور را در اختیار دارد بتوانیم خدمات بهتری به بازدیدکنندگان ارائه بدهیم. کارشناسان اطلاع‌رسانی که انتخاب می‌شوند خودشان هم کتاب‌خوان هستند و هم آشنا با محیط نمایشگاه و ناشران. آن‌ها همچنین با زبان انگلیسی هم آشنایی هستند و از نظر روابط عمومی نیز مهارت‌های بسیار خوبی دارند.

    او در پاسخ به این پرسش که سال گذشته دست‌کم در دو روز اول برپایی نمایشگاه غرفه‌های اطلاع‌رسانی با مشکل نبود سیستم‌های کامپیوتری و نقشه‌ها مواجه بود و آیا امسال که دومین تجربه حضور در شهرآفتاب است این موارد برطرف شده است، اظهار داشت: بخشی از کار مخصوصا در حوزه زیرساخت‌ها و لوازم سخت‌افزاری مورد نیاز مثل سیستم‌های کامپیوتری باید از طرف ستاد نمایشگاه و مسئولان به ما تحویل شود و از دست ما خارج است. منتها امسال هماهنگی بسیار خوبی با سایر دوستان و مدیران نمایشگاه صورت داده‌ایم و مرتب جلساتی با یکدیگر برگزار کرده‌ایم سعی کردیم کسری‌های سال گذشته را مطرح کردیم و آن‌ها هم متعهد شده‌اند که این نواقص را از سیستم‌های کامپیوتری، پرینترهای لیزری و ... را برای کمیته اطلاع‌رسانی فراهم کنند. حتی در مورد داده‌های مرتبط کتاب‌ها هم امسال خود مسئولان نمایشگاه قرار است این اطلاعات کامل و جامع ناشران و کتاب‌ها را در زمان مناسب به کمیته اطلاع‌رسانی برسانند و ما هم ملزم به اجرای برنامه‌های مشخص شده هستیم.

    مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره تعداد و نحوه آموزش‌ نیروهای فعال در بخش اطلاع‌رسانی تاکید کرد: در حال حاضر هم کمیته ‌اطلاع‌رسانی آمادگی کامل دارد و نیروهای اطلاع‌رسان را هم انتخاب کرده‌ایم و 145 کارشناس در بخش اطلاع‌رسانی به خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان خواهند پرداخت. برای این کارشناسان هم دوره‌های آموزشی و مانور اجرایی درنظر گرفته‌ایم. اولین همایش آموزشی برای نیروهای اطلاع‌رسانی هم روز چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و از 8 صبح تا 7 عصر کلاس‌ها و آموزش‌های متعددی در حوزه اطلاع‌رسانی می‌بینند و کارشناسان مختلفی در زمینه‌های تاریخ، رمان، ادبیات و کتاب‌های دانشگاهی نیز در این همایش حضور دارند. بعد از این مرحله که آشنایی کارشناسان با کتاب‌های ناشران و حوزه‌های فعالیت‌های ناشران را شامل می‌شود، در دو روز پیش از نمایشگاه و زمانی که ناشران مشغول غرفه‌بندی و چیدمان کتاب‌هایشان هستند نیز مانور کارشناسان اطلاع‌رسانی را در محل نمایشگاه کتاب یعنی شهرآفتاب برگزار می‌کنیم.

    وی افزود: در این مانور کارشناسان ما تمام سالن‌ها که ناشران حضور دارند را غرفه به غرفه رصد می‌کنند و با مسئولان غرفه‌ها هم صحبت می‌کنند تا از نظر ذهنی هم تسلط کاملی به محیط داشته باشند و بتوانند پاسخ‌گویی مناسبی را به بازدیدکنندگان ارائه بدهند. برای اطلاع‌رسانی محیطی هم نیروهای خوبی انتخاب شده‌اند و آموزش‌های لازم را می‌بینند. هیچ کارشناس اطلاع‌رسانی بدون آموزش در شهرآفتاب حضور پیدا نمی‌کند و در اطلاع‌رسانی محیطی هم حضور فعال خواهیم داشت.

    تورانیان سپس از تغییرات در جانمایی غرفه‌های اطلاع‌رسانی خبر داد و گفت: درنظر داریم تغییراتی در جانمایی غرفه‌های اطلاع‌رسانی لحاظ کنیم تا دسترسی به آن‌ها برای بازدیدکنندگان راحت‌تر باشد. به عنوان مثال از مسئولان خواسته‌ایم تا محل ورودی سالن‌ها را برای استقرار غرفه‌های اطلاع‌رسانی در اختیار کمیته اطلاع‌رسانی قرار بدهند، چون بهترین محل فیزیکی برای استقرار این غرفه‌ها از نظر دسترسی‌همین محل ورود بازدیدکنندگان است تا به راحتی اهداف و مسیرهای خودشان را مشخص کنند. هدف ما این است که اسباب آرامش و راحتی بازدید از نمایشگاه را برای مردم به وجود بیاوریم و امیدواریم با رعایت آنچه که گفته شد در انرژی بازدیدکنندگان هم صرفه‌جویی شود و آن‌ها هدفمند به غرفه‌های مدنظر خود سر بزنند.

    او در پایان مجدد یادآور شد: سه دهه است که از عمر نمایشگاه بین‌المللی کتاب گذشته و از این نظر هم واقعا این دوره، دوره‌ای مهم و خاص محسوب می‌شود. کمیته اطلاع‌رسانی هم تلاش دارد وظیفه خود را به شکل مطلوبی انجام دهد و آرامش و رضایت بازدیدکنندگان را محقق کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت