یک هفته با کتاب؛

نمایشگاه کتاب در تدارک سی‌امین میزبانی

عصر نمایشگاه- درگذشت فیروز زنوزی جلالی نویسنده برنده کتاب سال و هماهنگی‌ها برای آماده‌سازی سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

نمایشگاه کتاب در تدارک سی‌امین میزبانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر،  گزارش اخبار حوزه کتاب و نشر در این هفته، 12 خبر داخلی و 2 خبر خارجی دارد. بیشتر خبرهای داخلی هم همان طور که انتظار می رود درباره خبرهای آماده سازی و شمارش معکوس برای برپایی سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. اما متاسفانه پیش از این خبرها، یک خبر درگذشت مرور می شود.

    در ادامه اخبار این هفته را مرور می کنیم:

    درگذشت فیروز زنوزی جلالی

    متاسفانه اولین خبر این گزارش، از جمله اخبار اندوهبار این هفته است. فیروز زنوزی جلالی نویسنده برنده جایزه کتاب سال روز سه شنبه 5 اردیبهشت همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص) درگذشت. زنوزی پس از یک سال بیماری به دلیل مشکلات ریوی درگذشت. وی از نویسندگان و منتقدان ادبی مطرح ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که توانسته جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه ادبی جلال آل‌احمد را به دست بیاورد.

    «قاعده بازی» از مطرح‌ترین آثار این نویسنده است که برنده جایزه از دوسالانه قلم زرّین و برگزیده بخش رمانِ «جایزه جلال آل احمد» شد.

    مراسم تشییع پیکر این نویسنده نیز امروز پنجشنبه 7 اردیبهشت برگزار می شود.

    تمهیدات نمایشگاه برای همزمانی با انتخابات

    همایون امیرزاده سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه روز دوشنبه این هفته، مصوبه این شورا در خصوص موضوع انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را تشریح کرد.

    وی گفت: نحوه حضور نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و همچنین تبلیغات انتخاباتی در نمایشگاه کتاب نیازمند، مجموعه‌ای از تمهیدات و شیوه‌نامه‌هایی است که بر اساس آن از ظرفیت‌های متقابل انتخابات و نمایشگاه کتاب به درستی استفاده شود.

    امیرزاده همچنین در بخشی از سخنانش در این خبر گفت: در مصوبه شورای سیاست‌گذرای تبلیغات انتخاباتی در فضاهای عمومی نمایشگاه با محتوای تشویق و ترغیب جامعه به مشارکت در انتخابات توسط ستاد نمایشگاه تاکید شده است. البته در فضای عمومی نمایشگاه نصب بنر، پارچه نوشته، پوستر و... به نفع یک نامزد خاص نخواهیم داشت.

    سخنان امیرزاده درباره بُن های طلاب و اساتید حوزه در نمایشگاه

    سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه در خبر دیگری که درباره بن های طلاب و اساتید حوزه برای نمایشگاه بود، از برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد برای اختصاص یارانه خرید کتاب برای 30 هزار طلبه حوزه‌های علمیه سراسر کشور خبرداد و گفت: بن کارت یک میلیون ریالی خرید کتاب در نمایشگاه کتاب تهران به طلاب حوزه‌های علمیه اختصاص پیدا کرده است که 40 هزار تومان آن از سوی معاونت امور فرهنگی و 60 هزار تومان باقی مانده با مشارکت طلاب حوزه‌های علمیه تامین می‌شود.

    وی در توضیح بیشتر گفت: با اشاره به بن‌کات‌های اختصاص یافته برای اساتید حوزی نیز گفت: مبلغ این بن کارت‌ها دو میلیون و پانصد هزار ریال است که 30 درصد آن از سوی معاونت امور فرهنگی (مبلغ 750 هزار ریال) و 70 درصد باقی مانده (یک میلیون و 750 هزار ریال) نیز از سوی اساتید حوزی تامین می‌شود.

    امیرزاده به اشاره به اعتبار اختصاص یافته برای بن کارت‌های دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه و هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: به طور کلی مبلغ 81 میلیارد ریال اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شده است.

    حضور 110 مهمان خارجی در نمایشگاه

    علی فریدونی مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز سه شنبه از حضور قطعی 110 ناشر و مهمان خارجی در سی‌اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: تاکنون تعداد 110 درخواست صدور روادید واصل و با پیگیری‌های به عمل آمده روادید 108 نفر از وزارت امور خارجه اخذ شده است.

    وی افزود: بیشترین تعداد شرکت کنندگان خارجی مربوط به کشورهای ایتالیا، چین، لبنان و آلمان است.

    بازگشت نهاد کتابخانه‌ها به نمایشگاه کتاب

    طبق گفت و شنودها، شنیده شده که نهاد کتابخانه های عمومی کشور پس از چند سال غیبت در نمایشگاه کتاب تهران، قرار است در این دوره از این رویداد حاضر شود. این حضور مربوط به اداره کل کتابخانه های تهران این نهاد بود و با پیگیری و گفتگویی که با علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران داشتیم، وی این خبر را تائید کرده و گفت: البته هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و مشغول جمع‌بندی هستیم. فضای مورد نیازی که باید در اختیارمان قرار بگیرد هم هنوز مشخص و قطعی نشده است.

    نیکنام در این باره گفت: حضور نهاد کتابخانه‌های استان تهران در نمایشگاه، به خاطر جشنواره کتابخوانی رضوی، معرفی کتابخانه‌ها و عضویت اعضا است. به این ترتیب، هدف اصلی از حضور در نمایشگاه امسال، شناساندن بیشتر جشنواره کتابخوانی رضوی به مردم است که سال گذشته دوره ششمش را برگزار کردیم و امسال هفتمین دوره‌اش را پشت سر می‌گذاریم.

    ایجاد فرهنگسرای کتاب با مساحت 1500 متر در نمایشگاه

    خبر حضور یکی دیگر از نهادهای فرهنگی کشور، مربوط به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و درباره ایجاد فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه بود. محمدحسین صداقت‌فر مدیر کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز شنبه 2 اردیبهشت هم زمان با تحویل فضا و غرفه‌های فرهنگ‌سرای کتاب در شهر آفتاب گفت: فضای فرهنگ‌سرای کتاب در متراژ نزدیک به هزار و 500 مترمربع برای ایجاد غرفه‌ها، صحنه، بخش استقرار میهمانان و مخاطبان و ... تحویل سازمان فرهنگی هنری شد.

    طبق سخنان صداقت فر، برپایی فضای فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه از روز شنبه آغاز شده است.

    عرضه 80 هزار نسخه از 3 کتاب سوره مهر در نمایشگاه

    انتشارات سوره مهر سه عنوان از کتاب‌های خود را که درباره دفاع مقدس هستند، در مجموع با شمارگان 80 هزار نسخه به نمایشگاه کتاب می‌آورد. 3 کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» عناوینی از این ناشر هستند که رهبر انقلاب، سال گذشته بر آن ها تقریظ نوشتند و این ناشر امسال آن ها را با این رقم تیراژ به نمایشگاه میرآورد.

    نویسنده انگلیسی در راه نمایشگاه کتاب تهران

    آخرین خبر از اخبار مربوط به آماده سازی نمایشگاه کتاب که این هفته منتشر شدند، مربوط به سفر یکی از نویسندگان انگلیسی به تهران برای شرکت در نمایشگاه است. مدیر نشر هوپا از تمایل دیوید آلموند نویسنده سرشناس انگلیسی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران و برگزاری کارگاه‌های نویسندگی توسط وی خبر داد.

    محمد متولی که ناشر آثار این نویسنده در ایران است، در این باره گفت: ما با ارتباطی که با این نویسنده و بنیاد آلموند برقرار کرده قصد داریم با دعوت از او در نمایشگاه کتاب تهران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی فضایی را فراهم کنیم تا نویسندگان داخل کشور ضمن آشنایی بیشتر با وی از تجربیات و مهارت نویسندگی‌اش بهره برند. به باور من این گونه مراودات موجب ارتقا و رشد ادبیات ما و گسترش تعامل دوطرفه ما با ادبیات جهان خواهد شد. در همین زمینه آلموند از دعوت نشر هوپا برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و برگزاری کارگاه‌های نویسندگی بسیار استقبال کرده و انتشارات هوپا از ماه آذر با همکاری آلموند در حال پی گیری از طریق مراجع ذی‌ریط برای حضور او در ایران است.

    وعده وزیر ارشاد برای تخصیص بودجه مستقل به انجمن‌های ادبی

    عصر جمعه هفته گذشته مراسم اختتامیه نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی برگزار شد و سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد در این مراسم گفت: ردیف بودجه مستقلی برای کمک به انجمن‌های ادبی در وزارت فرهنگ تخصیص داده خواهد شد.

    وی همچنین گفت: اگر تاکنون در حمایت از انجمن‌ها قصوری شده، به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شما پوزش می‌طلبم. چرا که انجمن‌های ادبی حق بزرگی در این سرزمین دارند و وظیفه دولت، حمایت از این انجمن‌هاست.

    اهدای کتابخانه مجتبی کمره‌ای به دایره‌المعارف بزرگ اسلامی

    طبق خبری که روز دوشنبه این هفته منتشر شد، کتابخانه اختصاصی روانشاد مجتبی کمره‌ای فرزند آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای، از سوی بازماندگان او به کتابخانه مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی اهداء شد. این مجموعه بالغ بر 1300 مجلد و مشتمل بر کتاب‌های مرجع و چاپ‌های نفیس و کمیاب است.

    نزدیک به نیمی از کتاب‌های این کتابخانه به زبان‌های غربی و مابقی فارسی و عربی است.

    برگزاری جلسه شورای هماهنگی جشنواره کتابخوانی رضوی

    جلسه برنامه‌ریزی جشنواره کتابخوانی رضوی هم روز یکشنبه 3 اردیبهشت با حضور مسئولین کتابخانه های عمومی شهر تهران به میزبانی کتابخانه عمومی گلسار برگزار شد. این نشست با حضور مریم افتخاری مسئول کتابخانه عمومی گلسار، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، سعید مجیدی کارشناس اداره کل فرهنگی ستاد مرکزی و مسئولین کتابخانه های عمومی شهر تهران و دیگر اعضای ستاد هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان همراه بود.

    معرفی نامزدهای جایزه ادبی واو

    آخرین خبر از اخبار داخلی ادبی کشور مربوط به جایزه ادبی واو است که از دیگر خبرهای روز یکشنبه بود و به موجب آن، فائزه سیدشاکری دبیر این جایزه گفت: در سال 1394، 90 رمان چاپ شده که در مجموع 23 رمان، متفاوت بوده‌اند که از میان این تعداد اثر متفاوت، 9 اثر معرفی شده به عنوان نامزد برگزیده شده اند.

    جایزه واو برای تقدیر از آثار متفاوت ادبیات کشور راه اندازی شده است.

    معرفی برنده جایزه ادبی استرالیا

    اولین خبر بین المللی این گزارش هم روز یکشنبه منتشر شد و به موجب آن، برنده جایزه ادبی استرالیا معرفی شد. هیثر رز برای رمانی با عنوان «موزه عشق مدرن» جایزه 50 هزار دلاری این رقابت معتبر ادبی را از آن خود کرد. این نویسنده به عنوان برنده رقابتی انتخاب شد که از سال 2013 برگزار و برای حمایت از آثار ادبی که نوشته نویسندگان زن است، اهدا می‌شود.

    «موزه عشق مدرن» بر مبنای زندگی هنرمندی صرب به نام مارینا آبراموویچ نوشته شده است.

    دریافت جایزه ادبی سروانتس توسط ادواردو مندوسا

    خبر بعدی هم درباره یک جایزه ادبی است که مانند خبر پیشین، روز یکشنبه منتشر شد. به موجب اطلاعات این خبر، ادواردو مندوسا گاریگا نویسنده 74 ساله اسپانیایی که در ماه آذر به عنوان برنده جایزه سروانتس سال 2016 میلادی معرفی شده بود، جایزه‌اش را در شب درگذشت سروانتس دریافت کرد. جایزه سروانتس که بالاترین و مهمترین جایزه ادبی‌ زبان اسپانیولی و همتای نوبل ادبیات است، به ارزش 125 هزار یورو به ادواردو مندوسا گاریگا اهدا شد.

    برنده جایزه سروانتس همیشه در اواخر سال میلادی معرفی و جایزه خود را در سالروز درگذشت میگل سروانتس نویسنده کتاب مشهور «دون کیشوت» دریافت می‌کند. این جایزه که از سال 1975 از سوی وزارت فرهنگ اسپانیا اهدا می شود، مهمترین جایزه ادبی کشورهای اسپانیولی زبان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت