در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی؛

جایزه بین‌المللی داستان عربی برنده‌اش را شناخت

عصر نمایشگاه- محمد حسن علوان از میان نویسندگانی که به فهرست نهایی جایزه بین‌المللی داستان عربی راه یافته بودند، به عنوان برنده این رقابت انتخاب شد.

جایزه بین‌المللی داستان عربی برنده‌اش را شناخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، محمد حسن علوان نویسنده عربستان سعودی در حالی امسال با رمانی با عنوان «یک مرگ کوچک» به عنوان برنده این رقابت انتخاب شد که سال 2013 برای رمانش با عنوان «سمور» در فهرست نهایی جایزه داستان عربی جای داشت.

    «یک مرگ کوچک» که درباره زندگی فیلسوفی سرشناس است موفق شد تا جایزه 50 هزار دلاری این رقابت را دریافت کند.

    این رمان تاریخی درباره زندگی و ماجراهای یک ماجراجوی اندولسی و یک صوفی اسرارآمیز است. در واقع داستان زندگی محیی‌الدین ابن‌عربی فیلسوف مشهور در این رمان روایت شده است.  در این رمان زندگی وی از زمان تولد در خانواده‌ای مسلمان در اسپانیای سال 1165 تا زمان مرگ وی در دمشق در سال 1240 بیان شده است. وی در طول حیاتش از اندولس تا آذربایجان سفر کرد و به خشونت‌هایی که در مراکش، مصر، حجاز، سوریه، عراق و ترکیه شاهدش بود اعتراض کرد.

    جایزه بین‌المللی برای داستان عربی که با حمایت بنیاد بوکر لندن برگزار می‌شود، برنده خود را در مراسمی که در ابوظبی و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی برگزار ‌شد، معرفی کرد.   

    علوان در ریاض به دنیا آمده و اکنون در تورنتو زندگی می‌کند. او نویسنده 5 رمان است و رمان «سمور» وی به چندین زبان ترجمه شده است. 

    امسال دهمین سال برگزاری این جایزه معتبر عربی است که قصد دارد تا از ادبیات معاصر کشورهای مختلف عرب زبان حمایت کند. عربستان سعودی، لیبی، کویت، لبنان، مصر و عراق از برندگان سال‌های پیش این جایزه بوده‌اند. تاکنون کتاب‌های سی وسه برنده نهایی و فینالیست این جایزه به 24 زبان ترجمه و منتشر شده است.

    سحر خلیفه رییس گروه داوری رمان‌نویس فلسطینی، ساحل المانی مترجم فلسطینی، فاطمه الحاجی استاد لیبیایی، سحر الموجی رمان نویس مصری و سوفیه وصلو مترجم یونانی گروه داوری امسال را تشکیل داده‌اند.

    در فهرست اولیه این رقابت  16 رمان جای داشتند که از میان 186 شرکت کننده اولیه از 19 کشور عربی انتخاب شدند. «یک مرگ کوچک» در نهایت از فهرست نهایی6 نفره‌ای انتخاب شد که هریک ، یک جایزه 10 هزار دلاری دریافت کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت