مدیر کل صادرات صنایع دستی:

صنایع دستی به نمایشگاه کتاب می رود

عصر نمایشگاه- محمودیان از حضور صنایع دستی در نمایشگاه کتاب برای نخستین بار خبر داد و افزود: امسال برای اولین بار و در فضایی بالغ به ۹۰متر به ارائه و معرفی صنایع دستی به نمایشگاه بین المللی کتاب می پردازیم.

صنایع دستی به نمایشگاه کتاب می رود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر، محمودیان در نشست رسانه ای معاونت صنایع دستی که امروز نهم اردیبهشت ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد به فعالیت های اداره کل صادرات اشاره و بیان کرد: ما سال 95 را با بازارچه های نوروزی آغاز و با نمایشگاه عیدانه به پایان رساندیم. ما در چهارنمایشگاه مشارکتی شرکت کردیم تا این مسئله را جا بیاندازیم که صنایع دستی در بسیاری از نمایشگاه ها از جمله نمایشگاه فجر طراحی مبلمان و همچنین زیورآلات می تواند حضور داشته باشد.

    مدیر کل صادرات صنایع دستی کشور از حضور فراورده های در امسال برا ی نخستین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب در فضایی بالغ بر 90 متر حضور پیدا می کنیم تا صنعت خلاق و صنعت فرهنگی را در یک نمایشگاه مشترک داشته باشیم.

    محمودیان به برگزاری 978 بازارچه موقت صنایع دست اشاره و بیان کرد: در سال 95، 94 هنرمند در 25 نمایشگاه خارجی شرکت کردند. 10 نمایشگاه منطقه ای و 978 بازارچه موقت صنایع دستی برگزار شد. همچنین ما با رشد 36.3  درصدی در ارتباط با صنایع دستی روبرو بودیم.

    وی به راه اندازی بازارچه عودلاجان اشاره و بیان کرد: سال 95 بازارچه عودلاجان کار خود را آغاز کرد گرچه ما با دلخواه مان فاصله داریم و همکاری های لازم از سوی سازمان اوقاف صورت نگرفت و مسائلی هم با شهرداری منطقه 12 با وجود همه مساعدتها وجود دارد اما امید می رود این بازارچه در سال 96 به رونق مطلوب ما نزدیک شود.

    محمودیان با اشاره دیگر اقدامات انجام شده در سال 95 گفت: ما دومین نمایشگاه سوغات زیارتی را برگزار کردیم 11 بانک عامل صنایع دستی را در فهرست جوایز غیرنقدی قرار دادند. یک سری نمایشگاه مشارکتی در سازمانهای مختلف برگزار شد اولین مرکز فروش صنایع دستی در اتحادیه اروپا و در کشور هلند شکل گرفت 78 فروشگاه در کشور نشان اعتماد گرفتند که 40 فروشگاه دیگر هم در دستور کارند. علاوه بر این سال گذشته از دو صادرکننده برتر در حوزه صنایع دستی همزمان با روز ملی صادرات تجلیل شد.

    او با اشاره به برگزار نخستین نمایشگاه عیدانه گفت: همزمان با اسفند که دومین نمایشگاه ملی ما در  طول سال بود برگزار شد و با فروشی برابر با یک میلیارد و 500 میلیون تومان کرد. فروش بازارچه های نوروزی هم به بیش از 42 میلیاردتومان رسید که با رشد 32 درصدی نسبت به نوروز سال قبل همراه بود.

    محمودیان به فروش نوروزی غرفه ها و استانها مختلف اشاره و بیان کرد: ما بالاترین فروش را در استان مازندران با  8میلیارد و 900 هزارتومان داشتیم بیشترین غرفه متعلق به استان گلستان بود و 5 استان بعنوان استان های برتر در جشنواره نوروزی معرفی شدند. مازندران، گیلان، کرمان، همدان و گلستان پنج استان برتر کشور در زمینه فروش نورزی بودند. با اینکه بازارچه های  نوروزی خرده فروشی هستند و این فروش بالا نشانه اقبال عمومی به صنایع دستی است

    مدیر کل صادرات صنایع دستی از احتمال در تغییر زمان برگزاری نمایشگاه ملی و بین المللی صنایع دستی خبر داد و افزود: ممکن است 28 نمایشگاه صنایع دستی بخاطر همزمان شدن با انتخابات ریاست جمهوری و ماه مبارک رمضان 30 تیر تا دوم مردادماه سال جاری در سالن نمایشگاه های بین المللی برگزار شود.

    او همچنین به ضرورت توجه به تجارت الکترونیک اشاره و بیان کرد: ما قرار است به فروش و تجارت الکترونیک توجه داشته باشیم علاوه بر این قرار است میزان صادرات را به عراق، افغانستان، امارت، انگلستان و امریکا افزایش دهیم.

    محمودیان همچنین به صادرات گیوه و تخته نرد اشاره و بیان کرد: اواخر سال گذشته نشستی در استان کردستان در ارتباط با صادرات گیوه برگزار شد، ما قرار است به بازار عراق به عنوان یکی از کشورها که در زمینه توسعه صادرات مد نظر ماست توجه کنیم.

    مدیر کل صادرات صنایع دستی افزود: همچنین در روزهای پایانی سال گذشته با گمرک برگزار کردیم و یک کارگروه مشترک تشکیل دادیم که در ارتباط با چاقو و تخته نرد که با صادرات آن مشکل داریم به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

    در این نشست همچنین فریدون میرزالو مدیر کل آموزش و تولید صنایع دستی با اشاره به اینکه در سال 95 افزایش تولید بودیم اشاره و بیان کرد: سال گذشته 720 پروانه جمعی صادر شد ما رکوردی برابر با 17هزار و 471 در زمینه تولید انفرادی داشتیم علاوه بر آن 8 هزار 363 فرقه کارت شناسایی صادر کردیم. بنابراین می توانیم بگوییم اشتغالی که در سال 95 ایجاد شد معادل 30 هزار و 16 نفر در زمینه تولید بود.

    او به کارگاه گردی در ایام نوروز اشاره و بیان کرد بر اساس استعلامی که از استانهای مختلف داشتیم 807 کارگاه در کل کشور و همزمان با ایام نوروز مورد بازدید قرار گرفت و از آن دیدن کردن همچنین 11 هزار نمونه از صنایع دستی هر استان تولید شد و در اختیار گردشگران قرار گرفت.

    میرزالو در ارتباط با اینکه چه تدبیری در نظر گرفته شده که  مشکل خانه حیرانی تکرار نشود گفت: ایرادی در نحوه برخورد واگذاری خانه های صنایع دستی وجود داشت و آن اینکه طبق قانون واگذاری باید به بالاترین نرخ ممکن صورت می گرفت. ما با دیوان محاسبات به توافق رسیدیم تا بحث حمایتی در ارتباط با صنایع دستی جدی گرفته شود. ما امسال این طرح را در قالب کارگاه های تولیدی  و اموزشی پیگیری می کنیم.

    او همچنین از جشن تولدی برای تولید کنندگان برتر و  برگزاری نمایشگاه هزاردستان خبرداد.

    میرزالو در پاسخ به این سوال که چه تدبیری در نظر گرفته شده تا در تولید سفال از سرب استفاده نشود و آیا با سازمان استاندارد در این زمینه  توافقی شده است گفت: بالغ بر 11 کارگاه سفال در لال جین همدان فعال است این کارگاه ها از سرب برای تولید گلدان و موارد این چنین بهره می برند و در تولید نلبکی، بشقاب و فنجان از سفال استفاده نمی شود ضمن اینکه ما نمی توانیم از موسسه استاندارد بخواهیم تا بر هزار کارگاه نظارت کند.

    علی حاجی شیزری مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی هم در سال 95 بیست همایش در استان های مختلف کشور و دو کارگاره آموزش تخصصی در زمینه طراحی صنایع دستی برگزار شد همچنین ما توانستیم نخستین جشنواره دوخت های سنتی را برگزار کنیم 700 اثر به دست ما رسید که 250 اثر به مرحله بین المللی ارسال کردیم.

    او به انتشار 468 بروشورو کتابچه و سی دی در صنایع دستی اشاره و بیان کرد: این بروشورها و کتابچه ها در بین گردشگران استان ها توزیع شد و علاوه بر آن 56 تمبر اختصاصی در استان های مختلف منتشر شد برگزاری مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی از دیگر فعالیت های اداره کل توسعه و ترویج در سال 95 بود.

    شیزری به استاندارد سازی صنایع دستی اشاره و بیان کرد: ما در سال 95 پنج رشته آموزشی در مقطع کاردانی و کارشناسی راه اندازی کردیم همچنین 3498 نفر از شاغلین صنایع دستی را آموزش دادیم و در این زمینه با رشد 37 درصدی رو به رو بودیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت