مدیرکل صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی :

میزان فروش صنایع دستی در نمایشگاه های نوروز اعلام شد

عصر نمایشگاه- مدیرکل صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی ضمن اعلام فروش ۴۲ میلیارد تومانی صنایع دستی در بازارچه‌های نوروزی، از احتمال برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در تیرماه خبر داد.

میزان فروش صنایع دستی در نمایشگاه های نوروز اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، پویا محمودیان مدیرکل صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: ما سال 95 را با بازارچه‌های نوروزی و نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه عیدانه صنایع دستی پایان دادیم. در چهار نمایشگاه مشارکتی شرکت کردیم و ایمان داریم که صنایع دستی می‌تواند در بسیاری از نمایشگاه‌های تخصصی مثل مبلمان، فرش و چرم حضور داشته باشد، زیرا تجربه نشان داده حضور غرفه صنایع دستی در این نمایشگاه‌ها با استقبال روبه‌رو شده است. امسال برای اولین‌بار نیز در نمایشگاه کتاب صنایع دستی در فضای 90 متری حضور داریم و امیدواریم از این به بعد به‌عنوان صنایع فعال فرهنگی همیشه در این نمایشگاه حضور داشته باشیم.

    او در حالی که امروز (9 اردیبهشت‌ماه) در نشستی خبری در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت می‌کرد، ادامه داد: فروش داخلی صنایع دستی در سال 95 حدود 1200 میلیارد تومان بوده است. صادرات صنایع دستی در سال 93 با 36 درصد، در سال 94 با 13 درصد و در سال 95 با 36.3 درصد رشد همراه بوده است. در واقع صادرات سال 95 از مرز 200 میلیون دلار گذشت و رقم 237 میلیون دلار توسط گمرک ثبت شد. در حال حاضر منتظریم که تعرفه‌ زیراندازها نیز مشخص شود تا بتوانیم مبلغ این بخش را نیز به آن اضافه کنیم. در کل، رشد صادرات صنایع دستی ما در سال 95 قابل ملاحظه بوده است.

    مدیرکل صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی بیان کرد: 10 بازارچه دائمی در برخی استان‌ها راه‌اندازی شده است. همچنین راه‌اندازی بازارچه عودلاجان در تهران، یکی دیگر از اقدامات معاونت صنایع دستی بوده، گرچه در حال حاضر با اوقاف مشکل داریم، اما درصدد رایزنی هستیم و امیدواریم بازارچه عودلاجان رونق بگیرد. از طرفی به‌شدت در حال کار روی شبکه‌سازی و سوغات زیارتی هستیم. نمایشگاه‌های مشارکتی که با سازمان‌های دیگر برگزار کردیم، با استقبال خوبی مواجه شد و رقم فروش بالایی داشت، به همین دلیل درصددیم این روند را ادامه دهیم و نمایشگاه صنایع دستی نیز در ساختمان شماره 1 جام جم برپا شود.

    محمودیان با بیان این‌که اولین مرکز فروش صنایع دستی در اتحادیه اروپا در هلند، سال گذشته راه‌اندازی شد، گفت: حدود 76 فروشگاه صنایع دستی نشان اعتماد دریافت کرده‌اند و در سال‌های 94 و 95 نیز در روز ملی صادرات از هنرمندان صنایع دستی تجلیل شد و این نشان‌دهنده رشد صنایع دستی است. از طرفی ما با سفارتخانه کشورها تعامل برقرار کردیم و شاهد رشد فروش صنایع دستی در سایت‌های الکترونیکی نیز بوده‌ایم. نمایشگاه عیدانه که در واقع، دومین نمایشگاه صنایع دستی در یک سال محسوب می‌شد، طی چهار روز، یک میلیارد و 500 میلیون تومان فروش داشت. در بازارچه‌های نوروزی سال 96 نیز رقمی حدود 42 میلیارد تومان فروش داشتیم. با توجه به بازارچه‌های نوروزی که در 32 استان برگزار شد، رشد 32 درصدی نسبت به سال 95 داشتیم.

    او با بیان این‌که هر غرفه، پنج میلیون و 900 هزار تومان فروش داشته است، گفت: مازندران با هشت میلیارد تومان فروش، بالاترین فروش استان‌ها را به خود اختصاص داد و گیلان نیز با 969 غرفه، بیشترین تعداد غرفه را داشت. بالاترین درصد تغییرات عملکرد نیز در استان زنجان بود. در کل، استان‌های مازندران، کرمان، گیلان، همدان و کردستان بالاترین فروش را  بین 32 استان داشته‌اند.

    مدیرکل صادرات صنایع دستی درباره برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در سال 96 نیز توضیح داد: بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به‌دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری و ماه رمضان، به احتمال زیاد 30 تیر تا دوم مردادماه برگزار خواهد شد. ما در حال رایزنی با محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی هستیم تا این نمایشگاه در آنجا برگزار شود.

    محمودیان در ادامه اعلام کرد: 10 گروه کالایی ما به 10 کشور از جمله عراق، افغانستان، آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلستان و آمریکا صادر می‌شود که خوشبختانه انگلستان و آمریکا در رتبه‌های 8 و 9 قرار گرفته‌اند. این رتبه بعد از سال‌ها به این دو کشور اختصاص یافته است.

    او همچنین درباره نظارت بر بازارچه‌های صنایع دستی نوروزی، توضیح داد: برنامه‌ریزی برای این بازارچه‌ها از نیمه بهمن‌ماه آغاز شد. دستورالعمل‌ها به استان‌ها ابلاغ شد و آن‌ها موظف به رعایت آن هستند. ما تأکید کردیم صنایع دستی که در بازارچه‌های نوروزی عرضه می‌شود، کاملا ایرانی باشد. یکی از شاخص‌های ارزیابی استان‌ها، بحث بازارچه‌های نوروزی هستند و بنا بر اخباری که به ما می‌رسد، به این بازارچه‌ها نمره می‌دهیم. امسال نیز سعی کردیم نظارت داخلی روی بازارچه‌ها را داشته باشیم و این روند برای آن‌که کیفیت مطلوب‌تری در برگزاری بازارچه‌های صنایع دستی داشته باشیم، ادامه پیدا خواهد کرد. از طرفی رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان‌ها نامه نوشته تا در مناطقی که مربوط به میراث فرهنگی است صرفا صنایع دستی ایرانی عرضه شود، در غیر این صورت، مراحل پاکسازی را انجام می‌دهیم. ما سعی کردیم تا آنجا که سازوکار نظارت را داریم، صنایع دستی ایرانی عرضه کنیم.

    محمودیان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره محدودیت صادرات گیوه و تخته نرد در استان‌های کرمانشاه و کردستان، توضیح داد: گیوه یکی از محصولاتی است که صادرات آن به خوبی انجام می‌شود. حجم زیادی از گیوه صادر می‌شود و ما به همین مناسبت، دی‌ماه سمیناری برگزار کردیم تا راهکارهای توسعه صادرات صنایع دستی به بازارهای جهانی بویژه عراق را بررسی کنیم. بازار عراق برای ما مهم است و جزو اولین کشورهایی است که صادرات در آن انجام می‌شود. بعد از آن سمینار، اتفاقات خوبی افتاد. درباره تخته نرد نیز در روزهای پایانی سال 95 جلسه مفصلی با گمرک داشتیم و قرار شد کارگروه مشترکی تشکیل دهیم و روی مشکلاتی که در حوزه صادرات داریم از جمله چاقو و تخته نرد به راه‌ حل‌های مشترک برسیم.

    فریدون میرزالو - مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید - نیز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره سربی که در سفال‌های لعاب‌دار لالجین استفاده می‌شود، توضیح داد: بالغ بر یک‌هزار کارگاه در شهر لالجین فعالیت می‌کنند که بخشی از آن‌ها در تولیدات خود از سرب استفاده می‌کنند که عمدتا در تولید گلدان و اشیای تزیینی استفاده می‌شود، زیرا استفاده از سرب سطح سفال لعاب‌دار را براق می‌کند؛ اما در ظروف خانگی معمولا از این مواد استفاده نمی‌شود. حتی در تولید ظروف کریستال نیز صد درصد از سرب استفاده می‌کنند. ذاتا استفاده از سرب در سفال، ایراد خاصی ایجاد نمی‌کند. چند سال است که با سازمان ملی استاندارد در این زمینه فعالیت می‌کنیم و حدود دو سال است که در حال تلاش هستیم تا سازمان ملی استاندارد یکسری ضوابط را اجرایی کند، اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، زیرا رشته‌های صنایع دستی در بخش کمیته خدمات محسوب می‌شوند. قرار است راهکارهایی در این زمینه تصویب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت