از سوی نشر «کتاب فردا»

«توسعه فرهنگی در ایران» با مقدمه عماد افروغ به نمایشگاه می‌رسد

عصر نمایشگاه- کتاب «توسعه فرهنگی در ایران» از سوی نشر «کتاب فردا» به نمایشگاه کتاب می‌‌رسد.

«توسعه فرهنگی در ایران» با مقدمه عماد افروغ به نمایشگاه می‌رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»  به نقل از فارس، کتاب مجموعه مقالات «توسعه فرهنگی در ایران» که به کوشش مهدی آرانی مولایی با مقدمه دکتر عماد افروغ در 496 صفحه توسط انتشارات کتاب فردا در نمایشگاه بین ­المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

    توسعه از جمله اموری است که سال­‌هاست در کشور ما مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نظریات و دیدگاه­‌های متفاوتی در این حوزه وجود دارد. سیاستگذاران و مدیران ارشد کشور نیز همواره سعی کرده­‌اند فرایند توسعه در کشور را ادامه داده و از این مسیر مشکلات کشور را حل نمایند؛ اما این فرایند بدون رسیدن به نتیجه مطلوب طی چندین دهه همچنان ادامه دارد.

    یکی از مشکلات اساسی در بحث توسعه، تفاوت رویکردهای اجرائی به این موضوع و تغییر مسیر حرکت توسعه با تغییر دولت­‌ها و مسئولان اجرائی است. بدون شک از عوامل اساسی و مؤثر در تغییر نحوه عمل، تفاوت در مبانی و رویکردهای نظری به موضوع توسعه است.

    برخی (دیدگاه نوسازی) معتقدند که جریان نوسازی و تجدد به‌واسطه­ گسترش و نشر عناصر فرهنگی کشورهای غربی در کشورهای جهان سوم، به‌وقوع می‌پیوندد و برخی در مقابل (نظریه­ وابستگی) معتقدند که ارتباط با غرب نه­‌تنها سبب توسعه‌یافتگی نمی­‌شود که ریشه‌های اصلی عقب‌ماندگی را باید در ذات توسعه‌طلبانه­ سرمایه‌داری غرب و تضادهای ذاتی آن در قالب استعمار، امپریالیسم، شرکت‌های چند‌ملیتی و... جستجو کرد.

    مجموعه پیش­رو که ماحصل تلاش­‌های دانشجویان دوره اول رشته سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ­-تحت نظر آقای افروغ- است، تلاش دارد ضمن بررسی و نقد نظریات رایج در حوزه توسعه، نظریه­ توسعه­ فرهنگی را به‌عنوان بدیل و جایگزین آن مطرح نماید. توسعه­ فرهنگی به‌دنبال این است، که برخلاف فرایند مدرنیته و مدرنیزاسیون، با یک رویکرد درونی و بومی و بهره­‌مندی از پیامدهای مؤثر بیرونی توسعه، به شناخت عمیق باورها و ارزش­‌های ملی و محلی فرهنگ جامعه خود بپردازد و بر اساس آن از خلاقیت­‌های انسان درجهت رشد میراث معنوی و فرهنگی خود در دنیای حاضر بهره ببرد و به اشاعه­ و تقویت آن دسته از رفتارهای فرهنگی که نشأت‌گرفته از ارزش­‌های بومی و ملی است، بپردازد تا بتواند فرهنگ خود را جهانی نماید.

    علاقه­‌مندان به تهیه این کتاب می­‌توانند به نمایشگاه کتاب تهران، بخش ناشران عمومی، سالن A3، راهرو 6، غرفه کتاب فردا مراجعه کنند، و یا از طریق تماس با مرکز پخش کتاب فردا به شماره 37746992-025 و همچنین از طریق فروشگاه مجازی BookRoom.ir به صورت اینترنتی، خرید و کتاب را از طریق پست دریافت نمایند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت