نمایشگاه بین المللی کتاب -شهر آفتاب (۱۲۵)

جابه ‌جایی نمایشگاه کتاب بافت جمعیتی را تغییر داد

عصر نمایشگاه- مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب می‌گوید:‌ تا مکان جدیدی برای برگزاری نمایشگاه‌ کتاب ساخته نشده است،‌ شهر آفتاب بهترین گزینه برگزاری است،‌ اما باید در آن تغییراتی صورت گیرد فازهای بعدی نیز آماده شوند.

جابه ‌جایی نمایشگاه کتاب بافت جمعیتی را تغییر داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، حسین صفری مدیر کمیته اجرایی سی امین نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران گفت: امسال سی امین سال نمایشگاه بود، اما واقعیت این است که  دومین سال است که در محیط جدید قرار می گیریم؛ همه توقع دارند وقتی نمایشگاه سی ساله می شود، خیلی پخته باشد اما حتما قبول دارید وقتی محیط نمایشگاه تغییر می کند، خیلی از معادلات را بهم می ریزد؛ امسال هم ما بر همین اساس کار را شروع کردیم. با دوستان مجموعه شهرداری با عالی ترین سطح جلسات برگزار کردیم؛ در حوزه های مختلف، خصوصا ترافیک جلسات منظمی را داشتیم، گاهی هم از ما در مواردی جلوتر بودند، ایده داشتند، اما چون بعد از نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب نمایشگاهی برگزار نشده بود،‌ نیاز بود تا یک ساماندهی انجام بگیرد، بنابراین جلسات مختلفی با کل مجموعه داشتیم و نظرات مختلف را گرفتیم.

    وی با اشاره به سالن‌های آموزشی و بین الملل گفت:‌ وضعیت هوا در این سالن ها قابل مقایسه با سالن کودک نیست، این یک مسئله من در آوردی نبود. اینها تجربه ای بود که ما در سال‌های گذشته داشتیم و امسال به دوستان شهرداری پیشنهاد دادیم که در هر ارتفاعی سقف را بالا ببریم به دلیل اینکه دهش و مکش سالن رعایت شود. سرما و بادی که به داخل سالن می‌آید یک جا کشیده شود و گردش هوا وجود داشته باشد در کل تجربیات این چنینی را به دوستان شهرداری گفتیم، محور کل فعالیت‌ها آقای یزدانی، معاونت خدمات شهرداری شد و جای تشکر بسیار دارد چون خودش هم همیشه پای کار بودند همه معاونت هایش را بسیج کرد حتی سازمان های زیرمجموعه اش را پسامد، زیباسازی، تبلیغات، بهشت زهرا، ساماندهی مشاغل.

    صفری تصریح کرد:‌ بهشت زهرا بحث اسکان را پیگیری کرد، زیباسازی نصب سالن ها و سرویس های بهداشتی، تبلیغات شهری که همه اینها جای تشکر دارد. از 19 اسفند ماه کار اجرا را شروع  و به مرور از اول فروردین ماه مراحل اجرایی اصلی محیطی را آغاز کردیم.

    مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران با بیان این مطلب که برای قضاوت درباره پروژه شهر آفتاب باید چند نکته را دانست،‌ گفت:‌ پروژه شهر آفتاب، پروژه ای است که باید ساخته شود، اما وقتی اسم نمایشگاه کتاب روی آن آمد، شهرداری نیروهایش را بسیج کرد و به همه اعلام کرد که بیایید و کنار دوستان ارشاد بایستید و کارهایی که تا الان انجام نشده را انجام بدهید. نهال کاشتند، بحث ترافیک را به صورت ویژه دنبال کردند، همین نظافتی که در حال انجام است حدود 300 تا 400 نفر در این حوزه مداوم در حال کار هستند. مجموعه معاونت عمران و خدمات شهری مداوم در حال کار هستند.

    وی گفت:‌ در حوزه ترافیک و خدمات حمل و نقلی اتوبوس‌ها و شاتل‌هایی که برای سهولت رفت و آمد مردم به داخل نمایشگاه انجام شده است، همه این خدمات را قبول داریم اما وقتی باران اتفاق می‌افتد و سالنی که سقف آن دائمی است. ریزش آب دارد، شاید به خود مجموعه شهرداری برنگردد اما این مسئله به پیمانکار مرتبط است.

    صفری گفت: اما درباره موضوع باران در سالن‌های موقت چند نکته  وجود دارد، نکته اصلی این است که میزان بارش باران زیاد بود.  در نتیجه تخلیه نشدن ناودان ها باعث پارگی ناودان‌ها شد. ما این مسئله را پیگیری کردیم، برای عید که به مجموعه شهر آفتاب آمدیم، بسیاری از کارها انجام شده بود اما چون من آدم عملیاتی هستم مهندسان خودمان را برای بازدید فرستادم و حتی بسیاری از نقاط را علامت‌گذاری کردیم همه این مسائل را تذکر دادیم. اما نکته اصلی اینجاست که وقتی پیمانکار با شهرداری مشکل دارد و طلبش را دریافت نکرده است،‌ مطمئنا کار را به درستی انجام نمی‌دهد. وقتی که اختلاف اینگونه هم وجود داشته باشد رسیدگی به مشکل می‌خورد.

    وی با بیان این مطلب که ریزش آب از سالن تخصصی نمایشگاه، مسئله خوبی نیست، تذکراتی که ما داده بودیم را در خیلی موارد رعایت کردند. ایزوگام کف، دورپوش ورودی سالن ها همه رعایت شده بود، معاونت عمران پای کار آمد و اینکه افزایش پارکینگ را در فضای شهر آفتاب داشتیم یک دلیلش به خاطر فعالیت های معاونت عمران بود که بیابان های اطراف را آسفالت کردند. افزایش پارکینگ داخلی داشتیم و حتی در بیرون نمایشگاه هم این اتفاقات صورت گرفت. پلیس راهور پای کار آمد چون می دانید که اینجا در دست راهداری است و جلسات مختلفی را برگزار کردند ماشین های باربری سال گذشته جریمه می‌شدند، اما با تصمیماتی که در جلسات گرفتیم، دیگر این اتفاق نیفتاد.

    صفری  با اشاره به جبران خسارت‌های وارده گفت: بعد از اتفاقات باران هفته گذشته سرعت عمل در بازسازی، پرداخت خسارت ها و همه اینها نشان می دهد که شهرداری با ما همکاری داشتند در مصلی تهران نیز مجموعه شهرداری یکی از مجموعه هایی بود که کنار ما بود و کارهای مختلف را به آنها می سپردیم و شهرداری یکی از ارگان هایی است که وجودش برای برگزاری نمایشگاه لازم است.

    وی ادامه داد:‌ ما امسال در نمایشگاه در دو حوزه اجرایی و رفاهی فعالیت کردیم که دو حوزه بسیار سنگین بود و بیشتر سازمانها و نهادها با ما همکاری دارند در حوزه ایمنی و امداد امسال بسیار جدی بودیم و به خاطر اتفاقی که در پلاسکو افتاد سعی کردیم که همه جوانب را رعایت کنیم. جلسات متعددی با آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس داشتیم. برای اولین بار نقشه نمایشگاه بعد از چند سال در اختیار همه دوستان قرار گرفت و ایرادات آن گرفته شد. اینکه اگر خدای ناکرده در فضای نمایشگاه اتفاقی بیفتد بشود سالن ها را تخلیه (تخلیه امن) کرد،  همه این تدابیر اندیشیده شد.

    صفری تصریح کرد:‌ بخش بین الملل و آموزشی بعد از اتمام نمایشگاه، جمع آوری می شود. سالن کودک و دانشگاهی نیاز به اصلاح دارد، قطعاً سالن هایی که مثل این سالن ها یک ماهه زده شود، ویژگی تداوم در آنها معنایی ندارد. ما هر آنچه که از شهرداری خواستیم را در اختیارمان گذاشت. مثلا درباره بخش دانشگاهی و رسانه های دیجیتال با شهرداری جلسات مختلفی را برگزار کردیم و انصافا آنها هم پای کار آمدند سازه های موقت را برای این دو سال زدند و یکی از سالن هایی که شهرداری برای فضای نمایشگاهی تدارک دیده بود نیز در کنار سالن رسانه های دیجیتال قرار گرفت تا آن فضا هم قابل تحمل شود.

    وی ادامه داد:‌ من فکر می کنم برای سال آینده هر کسی که متولی کار باشد، در مورد برخی جانمایی ها باید یک تجدیدنظری انجام دهد. مخصوصاً در حوزه رفاهی برای مردم و همچنین حوزه اطلاع رسانی و یا در کل بگویم حوزه هایی که خدمات به مردم ارائه می دهد، بیشتر کار انجام دهند. یادم می آید که در مصلی هم در سال های ابتدای برگزاری نمایشگاه گیج بودیم ولی به مرور کار راه افتاد. چرا که با وجود این جمعیت میلیونی که وارد نمایشگاه می‌شود،‌ هیچ مجموعه‌ای آمادگی پذیرش این نمایشگاه را ندارند. مگر اینکه اساس آن مجموعه برای نمایشگاه زده شده باشد. به نظرم تا جای جدیدی نساخته‌ایم، اینجا بهترین محل برای برگزاری نمایشگاه است. سالن های سه قلو، سالن ملل و بقیه سالن های این مجموعه برای نمایشگاه ساخته شده است. فکر می‌کنم با تدبیری که دوستان در شهرداری دارند این مکان مطمئنا جای خوبی خواهد شد.

    صفری با اشاره به بازدید از نمایشگاه نیز گفت: امسال نگران افت جمعیت در شهر آفتاب بودیم و دوستان می گفتند شاید چون سال قبل جمعیت برای دیدن شهر آفتاب آمدند، امسال این تعداد کم شود. اما نمایشگاه مخاطب خودش را دارد و از این نکته هم نباید غافل شویم که شهر آفتاب ویژگی های خوبی برای پذیرش جمعیت دارد.  اگر در مسیرهای دسترسی امکانات خوبی فراهم شود و سطح دسترسی ها بالاتر برود، اینجا مکان خوبی برای برگزاری نمایشگاه است. چون مجموعه سالن‌های دائمی اینجا بسیار برای برگزاری نمایشگاه مناسب است. اینکه سالن ها به گونه‌ای طراحی شده است که برای افراد معلول هم مناسب باشد، نشان دهنده استاندارد بودن این فضا است.

    وی افزود:‌  یک نکته مهم این است که وقتی نمایشگاه جابه جا می شود، بافت جمعیتی مردم تغییر می‌کند، وقتی که از سئول به مصلی آمد، این بافت تغییر کرد و در مورد جابه جایی از مصلی به شهر آفتاب هم تغییر بافت را داشتیم. خیلی‌ها نگران این مسئله بودند اما باید بگویم که مردم جنوب شهر مردمی هستند که اگر فرصت برایشان فراهم شود، بسیار پای کار هستند و اگر بشود همه اتفاقات را به این مکان ها منتقل کرد، مشارکت این مردم در برگزاری برنامه‌های این چنینی بیشتر است. یک موضوعی که بسیار جالب است این است که ما نگران سرقت در این نمایشگاه بودیم اما سال گذشته بسیار افت سرقت را در فضای نمایشگاه داشتیم که  امسال هم این مسئله کاهش چشمگیری داشت.

    صفری درباره بازگشت به مصلی و یا سئول  گفت:‌ مصلی یک ظرفیت هایی دارد که نباید از آن بگذریم، دسترسی‌هایی که در مصلی وجود دارد در هیچ کجای دیگر نیست. امکانات بهداشتی و داخلی مصلی نباید از آن غافل شد. مصلی می تواند یک قطب فرهنگی برای تهران باشد که همه برنامه های فرهنگی در آن برگزار شود ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب احتیاج به سالن های استاندارد داریم. طراحی حال حاضر مصلی طراحی نمایشگاهی نیست شاید مناسب برخی نمایشگاه ها مثل نمایشگاه قرآن باشد نمایشگاه های موردی مثل کودک و نوجوان و اینها نیز جایشان در مصلی است. ولی نمایشگاهی در ابعاد نمایشگاه کتاب و نمایشگاه خودرو را نمی‌توان در آن مکان برگزار شود.

    وی درباره اینکه جلسه ای برای برگزاری سال آینده نمایشگاه کتاب گذاشته شده است؟ و تصمیمات برای برگزاری این نمایشگاه گفت: در حد جلسه و یا تصمیم گیری نبوده است. نشست هایی را داشته ایم بعد از برگزاری این نمایشگاه چون بحث واسپاری نمایشگاه ها هم مطرح است، تجربه ای که در دل موسسه نمایشگاه‌ها است، یک تجربه باارزش است و نباید از آن غافل شد. وضعیت شهر آفتاب را هم باید ببینیم که چه اتفاقی برای آن می افتد چرا که قرار است به بانک شهر واگذار شود و باید با متولی اصلی آن بحث کنیم.

    صفری درباره این نکته که برخی مسئولان گفته‌اند،‌ بانک شهر ادعا کرده است که تا سال آینده اگر به طور کامل نمایشگاه به آنها واگذار شود همه بخش ها در زیر سالن ها برگزار می شود، گفت: قبل از این هم با مسئولان بانک شهر صحبت‌هایی را داشته‌ایم و بعید می‌دانم که همه بخش‌ها دارای سالن شوند، اما تاکید کرده‌ایم که دو سالن آموزشی و بین‌الملل حتما دارای سالن شوند. شهر آفتاب یک طرح فازبندی شده است و باید به ترتیب فازهای آن افتتاح شود. الان سالن اجتماعات در فضای شهر افتاب وجود ندارد. مثلا این دوستان می‌گویند، اگر سالن اجتماعات بخواهید، از سالن ملل استفاده می‌کنیم اما وقتی در فضای نمایشگاه کتاب قرار می‌گیریم مسئله فرق می‌کند. اگر ضعفهای این پروژه در فضای نمایشگاه کتاب گرفته شود مطمئنا نمایشگاه‌های دیگر به راحتی در شهر آفتاب برگزار می‌شوند.

    وی درباره اینکه اگر این مجموعه به بانک شهر واگذار شود در تفاهم نامه ای بین شهرداری و ارشاد خللی وارد می شود یا خیر، گفت: تفاهم نامه کلی است و مشکلی ایجاد نمی کند.

    صفری درباره آب آشامیدنی در فضای شهر آفتاب نیز گفت: آب آشامیدنی یکی از درخواست‌های ما بوده است که در جلسات مختلف آن را مطرح کرده‌ایم، مدیرکل آب و فاضلاب و مسئولان شورای شهر هم در جلسات ما حضور داشتند آب آشامیدنی تامین شده است. اما اینکه این آب در دسترس مردم قرار بگیرد به چند دلیل ممکن نشد. یک دلیل این است که شبکه زیرساختی آن کامل نیست که بخواهد به همه سرویس دهی کند و نکته دیگر به دلیل مشکلات بهداشتی است که ممکن است سرراه قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت