جشنواره گل‎های داوودی در لرستان برگزار می شود

عصر نمایشگاه- زیبایی‎های طبیعت هماره روح‎بخش جان آدمی بوده و برای خلق آثار بی‎بدیل از آن الهام‎ها گرفته است. در این میان گل‎ها، نماد کامل زیبایی و الطاف اهورایی هستند که با رنگ‎ها، اشکال و شمیم‎های متنوع، بشر را از هیاهوی دنیوی به عالم ماورایی برده‌اند.

جشنواره گل‎های داوودی در لرستان برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از ایسنا، در این میان ایجاد نمایشگاه‎ها و جشنواره‎ها فرصتی بی نظیر برای ایجاد شبکه ‌های ارتباطی و ملاقات با تاجران است و می‎توان با اجرای آن ‎ ها در حوزه گل و گیاه، راهی برای جذب سرمایه و اشتغالزایی در مناطق و به خصوص لرستان ایجاد کرد. قرار است در استان جشنواره گل‎های داوودی برگزار شود که شاید جرقه‎ای باشد برای به عرصه آمدن لرستان در تولید گل‎ها.

    600 ژنوتیپ گل داوودی در باغ گیاه‌شناسی زاگرس کاشته می‎شود

    دکتر اسفندیار حسنی‎مقدم، محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در این رابطه اظهار کرد: طی مرور زمان، بشر با توسعه زندگی شهری و فرهنگ آپارتمان نشینی از طبیعت به دور شده است.

    وی با بیان اینکه گل‎ها و گیاهان زینتی می‎توانند تاثیر بسزایی روی نشاط و شادی جامعه داشته باشند، افزود: به همین منظور در باغ گیاه‌شناسی زاگرس روی عرصه‎ای به مساحت 3000 مترمربع، 600 ژنوتیپ و رقم متفاوت گل داوودی کاشته می‎شود که این طرح طی یک تفاهم‎نامه مشترک بین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با پژوهشکده گل و گیاهان زینتی کشور واقع در محلات اجرایی خواهد شد.

    حسنی‎مقدم از آغاز عملیات کاشت این ارقام خبر داد و گفت: کاشت گونه‎ها و ژنوتیپ‎های مختلف ارقام داوودی در حال شروع شدن است و پیش‎بینی می‎کنیم در آبان ماه سال جاری گل های داوودی که روزکوتاه هستند به مرحله گل‎دهی برسند.

    مسئول بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی استان ادامه داد: گل داوودی به لحاظ رنگ، شکل بوته، گلبرگ و... دارای تنوع زیادی است و به طور قطع تاثیر زیادی روی روحیه و روان افراد دارد. در پاییز زمانی که کمتر گلی در طبیعت دیده می‎شود گل داوودی را می‎توان در انواع مختلف دید.

    وی یادآور شد: گل داوودی و نرگس، زمانی که طول روز به 8 تا 9 ساعت می‎رسد گل می‎دهند.

    حسنی‎مقدم با بیان اینکه هم اکنون در باغ گیاهشناسی زاگرس چندین پروژه در دست پیگیری هستند، اضافه کرد: با اجرا شدن این پروژه‎ها، این مجموعه به کارگاه بزرگی از عملیات عمرانی تبدیل شده است.

    این ارقام حاصل پژوهش ده ساله محققین پژوهشکده است

    دکتر محمدعلی خلج، معاون پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات در این خصوص گفت: جشنواره گل‎های داوودی، کار مشترکی بین مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان و پژوهشکده است که در آبان ماه سال جاری برگزار می‎شود.

    وی خاطرنشان کرد: این ارقام حاصل پژوهش ده ساله محققین پژوهشکده بوده که از طریق دورگ گیری ارقام مختلف داوودی به حدود 600 رقم رسیده‎اند؛ این گل تنوع بالایی از لحاظ رنگ، بوته، اندازه، شکل برگ و اندام‎های مختلف دارد و بیشتر به صورت باغچه‎ای و گیاهان پوششی هستند که می‎توانند در فضای باز استفاده شوند.

    خلج با بیان اینکه جشنواره گل‎های داوودی در نیمه دوم آبان ماه برپا خواهد شد، اضافه کرد: این جشنواره در خرم‎آباد برای اولین بار برگزار می‎شود و امیدواریم رضایت تمامی مردم را جلب کند.

    جشنواره ملی گل‎های داوودی در لرستان برگزار می‎شود

    دکتر مراد سپهوند، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه جشنواره ملی گل‎های داوودی سال گذشته در تهران برگزار شده است، ادامه داد: این جشنواره در باغ ملی گیاهشناسی ایران برگزار شد و مورد استقبال هزاران نفر قرار گرفت. طی آبان ماه سال جاری نیز دومین جشنواره در باغ گیاه شناسی زاگرس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان واقع در شهر خرم‎آباد برگزار می‎شود.

    سپهوند تصریح کرد: هم‎اکنون محل کاشت مشخص و عملیات تهیه زمین انجام شده و پروژه با کاشت 600 گونه داوودی با شکل و رنگ متفاوت در دست پیگیری است.

    عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: روزانه به طور متوسط 15 نفر از محققین، کارشناسان و تکنیسین‎های مرکز در این طرح فعالیت دارند و با برپایی جشنواره، مردم می‎توانند به صورت سازماندهی شده از این جشنواره بازدید کنند. در حاشیه این جشنواره ممکن است از وجود شرکت‎های تولید و فرآوری گیاهان دارویی و صنایع دستی استان نیز استفاده شود.

    سپهوند، مجموعه باغ کشاورزی را شامل چهار قطعه اصلی دانست و گفت: قطعه اول شامل اشکوب و زیراشکوب زاگرس بوده و درختان و درختچه‎های جنگلی بومی منطقه زاگرس به ویژه لرستان در آن اجرایی می‎شود و گونه‎های علفی و مرتعی زیر اشکوب نیز کشت خواهد شد.

    رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: هم اکنون دو برکه برای پرورش گیاهان آبزی حفر و دو تپه ماهور نیز جهت ایجاد گونه‎های جنگلی و مرتعی ایجاد شده است.

    وی با بیان اینکه در قطعه دیگر، گیاهان دارویی و خوراکی پرورش داده خواهد شد، افزود: هم اکنون زمین آن تهیه و بستر کشت فراهم شده است و طی همین اردیبهشت 20 گونه گیاه دارویی کشت می‎شود اما تا 250 گونه گیاهی طی سال‎های آینده ارتقا خواهد یافت.

    سپهوند ادامه داد: در قطعه سوم نیز درختان میوه بومی و وحشی زاگرس به ویژه استان لرستان کشت می‎شود که هم اکنون این مهم در حال پیگیری است و قطعه دیگر که برای سیستماتیک گیاهی در نظر گرفته شده است سلسله گیاهان از ریز تا بزرگ به مرور زمان مستقر خواهند شد. همچنین احداث نهالستان، ضمیمه این باغ بوده و قرار است در آن 200 تا 300 هزار نهال پیوندی طی دو سال آینده برای توزیع در استان تهیه شود که این نهال‎ها از 10 نوع درخت میوه هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت